Onko joillekin lyhyille vanhemmille tullut pitkiä lapsia?
Vai ovatko lapset aina lyhyitä jos vanhemmatkin ovat? Varmaan suurimmaksi osaksi niin, mutta onko teillä käynyt niin tai tiedättekö, että jonkun lyhyen parin lapsesta olisi tullut paljon vanhempiaan pidempi?
Ja tosiaan vain siinä tapauksessa, että molemmat vanhemmat ovat lyhyitä.
Kommentit (30)
Mun äiti oli 164, isä 169, mun veljet 191, 193 ja 189, itse olen vain 171.
On tullut monelle. Idioottikysymys.
Erityisen lyhyiden ja erityisen pitkien ihmisten lapset ovat todennäköisesti vanhempiaan "keskipituisempia". Toki lyhyiden lapset ovat yleensä lyhyempiä kuin pitkien lapset ja päinvastoin.
Pituutta säätelee kuitenkin sen verran suuri joukko geenejä ja ympäristötekijöitä, että aina joskus pätkät saavat hujoppilapsia tai päinvastoin.
Eli joo.
Mun serkut, pojat 200 cm ja 185 cm, tyttö 160 cm. Vanhemmat äiti joku 150 cm ja isä 165 cm.
Vierailija kirjoitti:
Onpa isot erot. Onko vanhemmillasi pitkiä sisaruksia?
Mun äiti 157cm ja isä 168cm, minä 172cm ja sisko 175cm...
Varmaan myös ikä vaikuttaa, "ennen vanhaan" kun elämä oli köyhempää moni jäi "kitukasvuiseksi" jo sen takia. Nälkää nähneen" lapsi joka elää hyvällä ravinnolla voi kasvaa jo ravinnon takia vanhempaansa pidemmäksi "samoilla" geeneillä.
+Geenit voi hypätä sukupilvien yli, esim. lapsen isoisät ovat (olleet) keskimääärisitä pidempiä ja mummot lyhyitä --> vanhempansa jääneet (isiään) lyhyemmiksi, mutta se lapsenlapsi sitten saakin geenilotossa ne pituusgeenit.
Ihmisten keskipituus on nykyään suurempi, kuin sodan jälkeen synteneellä sukupolvella. Yleensä lapsen pituus on 15 cm rajoilla isän ja äidin pituudesta. Tyttäreni on minua 6-8cm lyhyempi ja veljensä 4 cm pitenmpi kuin isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmille tuli minä. Eli äiti oli 163cm,isä 173cm
Sisareni ovat 163cm ja minä 180cm ja olen nainen.
Meillä minä isä 173cm äiti 164. Lapsista kolme lyhyehköjä. Tytöt 160cm , 162cm poika 176 ja nuorin tytär 182 cm.
Miehen sisaren tytöt on kaikki yli 170 cm. Miehen sisko ehkä jotain 160 cm ja mies ehkä sen 170 cm. Samoin miehen veli 170 cm, vaimonsa tosin melkein samanpituinen. Tyttö on lähemmäksi 180 cm ja poika yli, nuorinkin tyttö 170 cm.
Itse olen syntyessäni ollut 51 cm ja 3,5 kg, mutta jäin pienikokoiseksi. Olin tosi huono syömään.
Mun serkkuni (nainen) on 182cm pitkä. Äitinsä 165 isä 173. Serkun veli 167. Isästä ei epäillystäkään, on täysin isänsä näköinen nainen.
Mä oon ollu aina tosi hyvä syömään, painoin 4,5 kg ja 53 cm, sisko 5kg 54 cm ja huonompi syömään kun mä, mutta hyvä syömään sekin ollut, ja siskosta kasvoi 170cm ja musta 160 cm. :D Eli vaikka olisi hyvä syömään niin se ei välttämättä vaikuta :D
Iskä 172cm äiti 166cm ollut, mä sain varmaan iskän puolelta geenejä ku iskän äiti oli tosi lyhyt jne sekä myös isoisoäiti tosi lyhyt toiselta puolelta, sisko taas sai äitin ja isoisiltä pituutta.:D
Mieheni oli 172 , minä 156.
Lapsestamme tuli 186 senttinen.
Ihan liikaa tuijotetaan tai perustellaan lapsen pituutta sillä, että kun vanhemmat ovat sitä tai tätä niin lapsesta täytyy tulla sen mittainen.
Tuo pätee eniten vanhempiin, jotka molemmat ovat pitkiä. Silloin on todennäköisintä, että myös lapsista tulee erityisen pitkiä. Esimerkkejä löytyy.
Mutta hyvin paljon tulee lyhyiden vanhempienkin lapsista ainakin normaalimittaisia tai jopa pitkiä.
Siihen vaikuttaa nykyään erityisesti monipuolinen ravinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa isot erot. Onko vanhemmillasi pitkiä sisaruksia?
Ei ole kummallakaan, mutta isän suvussa on kyllä muuten tosi pitkiä ihmisiä.
Lapsi ihan naapurin Jorman näköinen...
Koulukaverini oli luokan lyhyin tyttö ja nyt aikuisenakin lyhyt. Hänen molemmat vanhemmat oli pitkiä. Hän itse sanoi, että johtuu varmaan siitä, että äitinsä poltti tupakkaa raskausaikana.
Mieheni (espanjalainen) äiti on 164cm ja isä 170cm. Myös isovanhemmat lyhyitä, varsinkin isän puolelta. Mieheni on 185cm. Äidin isän perhealbumista löysin valokuvan 1900-luvun alusta ja siellä oli joku isoisoisoisoisä joka oli kolme päätä pidempi muita. Sieltä vissiin tulleet geenit.
Meillä 15v poika on perheen pisin 177cm vaikka äiti on 155 vaan.
Mun vanhemmille tuli minä. Eli äiti oli 163cm,isä 173cm
Sisareni ovat 163cm ja minä 180cm ja olen nainen.