Mikä hamstraajia vaivaa? Korona-aikana hamstrattiin vessapaperit loppuun, nyt briteissä polttoaineet.
Eivätkö he ymmärrä, että luovat itse turhia ongelmia hastrauksella? Vai tekevätkö he sen tahallaan? Muistatte varmaan kun Suomessa tapeltiin vessapaperista, nyt samaa on briteissä polttoaineen kanssa. Kummassakin tapauksessa varatot ovat kyllä täynnä tavaraa, mutta niitä ei saada myyntiin tarpeeksi nopeasti.
Kauppiaalle tämä tosin on hyvä asia. Voivat nostaa hintoja mielensä mukaan.
Kommentit (24)
Sekä Suomen wcpaperit että brittien bensa huoltoasemilla loppuu samasta syystä, hamstraamisesta.
Silti jälkimmäisestä syytetään brexittiä.
Outoa?
Eu myönteinen media briteissä yrittää pelotella polttoainepulalla jotta saavat aikaan hamstrausta. Sitten voi syyttää brexitiä polttoainepulasta vaikka hamstraus syynä.
Vierailija kirjoitti:
Eu myönteinen media briteissä yrittää pelotella polttoainepulalla jotta saavat aikaan hamstrausta. Sitten voi syyttää brexitiä polttoainepulasta vaikka hamstraus syynä.
Nimenomaan näin. Härskiä ja häikäilemätöntä toimintaa toimittajilta. Taas kerran.
Miksi oletetaan, että tavaran niukkuus johtuu hamstraamisesta? Haluan ajaa autolla, siksi minulla on bensaa jemmassa. Sinä pidät sitä hamtrauksena vain siksi, että itse olet tottunut tankkaamaan korkeintaan 10 litraa kerralla ja oletat, että kaikkea on aina tasaisesti saatavilla.
Tuo sama tulee Suomeen heti, kun ilmastonmuutoshätätila julistetaan. Kun kuljetukset pysähtyvät kuin seinään, olen hyvin onnellinen niistä noin 60 vessapaperirullasta, jotka ovat minulla eivätkä sinulla. Helsinki on ekana motissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletetaan, että tavaran niukkuus johtuu hamstraamisesta? Haluan ajaa autolla, siksi minulla on bensaa jemmassa. Sinä pidät sitä hamtrauksena vain siksi, että itse olet tottunut tankkaamaan korkeintaan 10 litraa kerralla ja oletat, että kaikkea on aina tasaisesti saatavilla.
Tuo sama tulee Suomeen heti, kun ilmastonmuutoshätätila julistetaan. Kun kuljetukset pysähtyvät kuin seinään, olen hyvin onnellinen niistä noin 60 vessapaperirullasta, jotka ovat minulla eivätkä sinulla. Helsinki on ekana motissa.
No juuri itse todistit miksi kyse on hamstrauksesta. Britit on peloteltu uskomaan että bensa loppuu koska polakkikuskit. Kaikki britit ryntäävät hamstraamaan bensaa. Ja sitten bensa oikeasti loppuu.
Hamstraaminen on aika yleinen tila, joka johtuu erilaisista ahdistuksista ja peloista. Sellainen sisäinen turvattomuuden tunne, joka syntyy usein jo lapsena ja jää ihmiseen. Sitten se pelko ja turvattomuus tavallaan aktivoituu, kun elämässä tapahtuu jotain ahdistavaa, kuten joku korona tai mikä vaan (miljoona asiaa voi aiheuttaa tätä). Ihmiset yrittää hallita edes jotain elämässään, joka on synkkä ja turvaton ja pelottava. Hamstraaminen on sit miten se näkyy, se yritys hallita sitä epätoivoista tilannetta.
Ja ei, et oikeestaan voi järjellisesti asiaa selittää tai saada ihmiset "tajuamaan" että hamstraaminen on turhaa. Kun kyse ei ole mistään loogisesta päättelyketjusta, jossa sitten päätetään hamstrata vaikka vessapaperia. Kyse on tunteista, peloista ja sellasesta... ei niitä päätöksiä järjellä tehdä (no ihminen nyt muutenkin tekee vähän tai ei yhtään päätöksiä puhtaasti järjellä).
Ja hamstraamista on tietty eri tasoista. Jotkut on todella syvällä sen ongelman kanssa ja jotkut vain ostaa 10 pakettia vessapaperia tai 2 tankkia bensaa ja siinä se.
Paniikki! Panikoivat ihmisiä on helpointa ohjailla
Ilman hysteriaa ei ongelmia olisi. Muistatte varmaan korona-ajan alun Suomessa kun kaupat tyhjeni vaikka syytä ei ollut. Varastolta ei vain saatu tavaraa tapeeksi nopeasti. Ajan mittaan ihmisillä oli kotona hyllyt täynnä ja hastraus loppui.
Sama tilanne on nyt briteissä. Silti ip-lehdet ovat täynnä artikkeleista kuinka brexit on ajanut britit turmioon ja kaikki on nyt huonosti. Kyllähän jokainen näkee, että noissa jutuissa ei ole mitään perää. Pelottavaa miten ihmisiä ohjataan ajattelemaan kuten valtassa olevat haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri itse todistit miksi kyse on hamstrauksesta. Britit on peloteltu uskomaan että bensa loppuu koska polakkikuskit. Kaikki britit ryntäävät hamstraamaan bensaa. Ja sitten bensa oikeasti loppuu.
Et nyt taida ymmärtää, että jos siellä on 1000 l bensaa, niin se on sama 1000 l bensaa, oli se minulla auton tankissa tai ei. Ei hamstraus saa bensaa loppumaan, se vain on nopeammin ostettu käyttäjille ja ne, jotka luulivat bensaa olevan ikuisesti, jäävät ilman. Bensan määrä ei siitä kasva, vaikka sitä ostaisi 1000 ihmistä yhden sijaan.
Sitten ne, joilla on bensaa, voivat ajella kuin ennenkin koska he ennakoivat tilanteen. Loput eivät ennakoineet, mutta miksi siitä pitää syyttää niitä, jotka olivat kaukaa viisaita?
Pari viikkoa ja kaikillta autoilijoilla on tankit täynnä ja tämä ongelma katoaa. Mistähän seuraavaksi syytetään brexitiä? Joku keinotekoinen ongelma täytyy luoda, koska eu-kriittisyys on saanut vahvan jalansijan ympäri Eurooppa.
Vierailija kirjoitti:
Hamstraaminen on aika yleinen tila, joka johtuu erilaisista ahdistuksista ja peloista. Sellainen sisäinen turvattomuuden tunne, joka syntyy usein jo lapsena ja jää ihmiseen. Sitten se pelko ja turvattomuus tavallaan aktivoituu, kun elämässä tapahtuu jotain ahdistavaa, kuten joku korona tai mikä vaan (miljoona asiaa voi aiheuttaa tätä). Ihmiset yrittää hallita edes jotain elämässään, joka on synkkä ja turvaton ja pelottava. Hamstraaminen on sit miten se näkyy, se yritys hallita sitä epätoivoista tilannetta.
Ja ei, et oikeestaan voi järjellisesti asiaa selittää tai saada ihmiset "tajuamaan" että hamstraaminen on turhaa. Kun kyse ei ole mistään loogisesta päättelyketjusta, jossa sitten päätetään hamstrata vaikka vessapaperia. Kyse on tunteista, peloista ja sellasesta... ei niitä päätöksiä järjellä tehdä (no ihminen nyt muutenkin tekee vähän tai ei yhtään päätöksiä puhtaasti järjellä).
Ja hamstraamista on tietty eri tasoista. Jotkut on todella syvällä sen ongelman kanssa ja jotkut vain ostaa 10 pakettia vessapaperia tai 2 tankkia bensaa ja siinä se.
Minulla on bensaa ja pääsen töihin, sinulla ei ole bensaa etkä pääse töihin. Sitten selität silmät kirkkaina, että hamstraaminen eli varautuminen oli turhaa? Jäät ilman palkkaa ja huomaat, että rahat ei riitä ja minä käyn huoleti töissä ja saan palkkaaja voin varautua vähän lisää.
Miksi tämä on sinusta epäloogista? Siksikö, että vain vanhukset pelkäävät tavaroiden loppuvan, loput tietävät, että ei lopu. Paitsi ehkä joskus, mutta silloin syytetään niitä pelkääviä vanhuksia, jotka ovat ostaneet liikaa tavaroita ajattelematta muiden etua.
No sen takia sitä vessapaperia hamstrattiin, että jotkut ajattelivat sen loppuvan ja sen jälkeen sitä voi myydä 20 e/paketti.
Näin ei käynyt.
Suurin osa nyt vain osti pari ylimääräistä pakettia kotiin varastoon, että ei tarvitse vessapaperin loppumisen vuoksi lähteä kauppaan.
Britanniassa ongelma ei ole hamstraus, vaan se, että bensa ei kulje varastosta bensa-asemalle, koska kuljettajia ei ole. Kun ongelmat alkoivat näkyä, alkoi hamstraus. Bensaa on hankalampi ostaa yli tarpeen, koska sen säilöminen kodin nurkassa ei onnistu yhtä helpolla kuin vessapaperin säilöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt taida ymmärtää, että jos siellä on 1000 l bensaa, niin se on sama 1000 l bensaa, oli se minulla auton tankissa tai ei. Ei hamstraus saa bensaa loppumaan, se vain on nopeammin ostettu käyttäjille ja ne, jotka luulivat bensaa olevan ikuisesti, jäävät ilman. Bensan määrä ei siitä kasva, vaikka sitä ostaisi 1000 ihmistä yhden sijaan.
Sitten ne, joilla on bensaa, voivat ajella kuin ennenkin koska he ennakoivat tilanteen. Loput eivät ennakoineet, mutta miksi siitä pitää syyttää niitä, jotka olivat kaukaa viisaita?
Jos se polttoaine on sinun tankissa, niin sitä ei voi muut ostaa. Ei polttoaine ole loppumassa, sitä ovat varastot pullollaan. Sitä ei vaan saada hamstraajien ostettaviksi tarpeeksi nopeasti.
Brexit on ollut jo pitkään voimassa ja muka yhtäkkiä siitä tuli ongelma bensa-asemilla. :D
On selvä homma, että tämä hysteria luotiin britteihin eu-myönteisen lehdistön avulla.
Vierailija kirjoitti:
No sen takia sitä vessapaperia hamstrattiin, että jotkut ajattelivat sen loppuvan ja sen jälkeen sitä voi myydä 20 e/paketti.
Näin ei käynyt.
Suurin osa nyt vain osti pari ylimääräistä pakettia kotiin varastoon, että ei tarvitse vessapaperin loppumisen vuoksi lähteä kauppaan.
Britanniassa ongelma ei ole hamstraus, vaan se, että bensa ei kulje varastosta bensa-asemalle, koska kuljettajia ei ole. Kun ongelmat alkoivat näkyä, alkoi hamstraus. Bensaa on hankalampi ostaa yli tarpeen, koska sen säilöminen kodin nurkassa ei onnistu yhtä helpolla kuin vessapaperin säilöminen.
Nimenomaan syynä on hamstraus. Ne ulkomaalaiset kuskit lähtivät kotiin jo aikoja sitten. Brexit tuli voimaan jo aikoja sitten. Nyt vain saatiin hysteria käyntiin pelottelulla, että polttoaine loppuu. Ja loppuihan se kun tarpeeksi peloteltiin. Lehdistöllä on suuri voima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on bensaa ja pääsen töihin, sinulla ei ole bensaa etkä pääse töihin. Sitten selität silmät kirkkaina, että hamstraaminen eli varautuminen oli turhaa? Jäät ilman palkkaa ja huomaat, että rahat ei riitä ja minä käyn huoleti töissä ja saan palkkaaja voin varautua vähän lisää.
Miksi tämä on sinusta epäloogista? Siksikö, että vain vanhukset pelkäävät tavaroiden loppuvan, loput tietävät, että ei lopu. Paitsi ehkä joskus, mutta silloin syytetään niitä pelkääviä vanhuksia, jotka ovat ostaneet liikaa tavaroita ajattelematta muiden etua.
Hamstraaminen on kyllä epäloogista, jos haluaa markkinoiden toimivan sujuvasti. Tavaraa on tilattu tietty määrä, on laskettu ihmisten kulutus ja sen mukaan on tarjolla vaikkapa leipää. Sitten joku vääristää markkinatilanteen ostamalla kaiken leivän kerralla (luultavasti pelon takia, pelko ettei itse saisi leipää). No nyt kellään muulla ei oo leipää hetkeen, kun odotetaan että sitä tulis lisää. Ja silloin kun sitä tulee lisää, on yleinen ahdistus ja pelko levinnyt ja seuraavakin tyyppi ostaa kaiken leivän. Ja näin meillä on hamstraaminen alkanut... Ja todellisuudessa leipä ei ole LOPPUNUT kokonaan, sitä tulee kyllä, mutta koko infra ja markkinat toimii tietyllä tavalla, eikä voi hetkessä esim kymmenkertaistaa leivän tuotantoa ja kuljetusta, kun on jo laskettu että SITÄ KYLLÄ RIITTÄÄ IHAN KAIKILLE kunhan joku urpo ei vääristäisi koko tilannetta.
Jos bensa OIKEASTI loppuisi, siis oikeasti sitä ei oo ja ei tuu, niin on ihan yks hailee onko sulla tankki täynnä. Ja että sinä sitten ajelet kauppaan. Kun siinä vaiheessa ei oikeasti enää se yhteiskunta toimi, eikä sun pomo tai työkaverit tule paikalle, eikä kaupassa ole ruokaa, eikä missään oo valoja ja lämmitystä jne. Niin me ollaan kaikki aivan samalla tavalla pulassa siinä tilanteessa. Kaikki yhdessä, sinä ja minä ja muut. Mutta onneksi tilanne ei ole nyt se, polttoaine ei oo loppumassa tollai yhtäkkiä seinään ja yhteiskunta muuttaa toimintaansa sen mukaan kun resurssit vähenee tai uutta tulee tilalle.
Yksittäisestä hamstraajasta toki tuntuu että hän saavuttaa jotain, hän saa turvaa pikkuriikkisen, hän saa yhden viikon lisää bensaa tai mitä ikinä. Isommassa kuvassa se on kuitenkin haitallista yhteisölle ja siten myös sille yksilölle. Ja se on turhaa ja kyllä, epäloogista. Mutta kun hamstaaminen EI OLE LOOGISTA tällä tavalla, vaan tunnepohjaista, kun ihmiset yrittää turvata omaa elämäänsä niin heistä se tuntuu oikealta ja loogiselta. Ja kun pyydetään lopettamaan hamstaaminen niin se tuntuu heistä järjenvastaiselta, ikään kuin aiheuttaisi itselleen harmia luopumalla "turvasta".
Se on vaan nyt brittienkin oltava sen verran selvinpäin, että voivat ajaa säiliöautoa. Kumma etteivät ole kouluttaneet kuskeja tuohon hommaan kun aikaa on ollut.
Se Boris ei taida olla ihan penaalin terävin kynä. Toimittaja ammatiltaan, joten eipä ihme. Brittien oma Timo Harakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta selvästikin tuntuu että sinulla on joku fiksu pointti mutta käytännössä vain horiset että tilanne ei johdu hamstraamisesta koska hamstraavat ihmiset saavat bensansa ensin tjsp kannabiksen hajuista tajunnanvirtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikka "bensapula" johtuu hamstraajista.
Kiitos kun todistit asian. Kaikki muut sen näyttävätkin ymmärtävän paitsi sinä itse.
Ei brittien bensan hamstraus johdu koronaata.