Purentavian hoito aikuisena
Onko kenelläkään hoidettu purentavikaa aikuisena? Kaipaisin kokemuksia kun joudun mennä oikomishoitoon:(. Itsellä avopurenta, jossa ainoastaan takimmaiset hampaat koskevan toisiinsa..
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:19"]
No minulla on niin hirveät nuo muut haitat, kuten päänsärky ja niskajumit. Lisäksi muutaman kerran takahammas haljennut kun ne joutuu niin kovalle rasitukselle. Oikomishoitoon pääsen "onneksi" julkiselle puolelle kun tuo purentavika on niin paha.. Lähinnä se leikkaus jännittää, onneksi se ei ole ihan lähitulevaisuudessa:)
[/quote]
Ei sitä leikkausta tarvi jännittää :) hyvin se menee. Mulle tehtiin se pari vuotta sitten ja oon ikionnellinen kun siihen uskalsin. Mä pääsin jo leikkauksen jälkeisenä päivänä kotiin eikä kipujakaan tarvi kärsiä kun saa kunnon lääkkeet. Ainoa miinuspuoli oli se jatkuva nälkä kun ei viikkoihin voinut syödä kuin soseutettua ruokaa.
Mä kävin hakemassa vertaistukea yhdeltä foorumilta, joka on omistettu ihan aiheelle. Oiskohan ollu joku operaatio.com. Google varmaan tietää.
Ei se sen kummempaa ole kuin lapsenakaan sinänsä. Tosin kannattaa myös miettiä että täytyykö oikeasti hoitaa, että onko viasta oikeasti jotain haittaa. VArsinkin yksityispuolella joskus suositellaan oikomisia aika turhaankin, ilman että asiakas kokee minkäänlaista haittaa purentaviastaan. Esim. itselläni on aina ollut avopurenta, mutta siitä ei ole näin 40 vuoden ikään mennessä ollut mitään haittaa, ei edes esteettistä (hampaani näyttävät ihan suorilta ja ok:ilta, ei vaan ylä- ja alaetuhampaat osu yhteen mistään kohtaa).
Hei, tästä blogista kannattaa lukea avopurennan hoidosta!
http://misspiggyspearls.blogspot.fi/2013/09/romua-suuhun-ja-leukaluu-poikki.html?m=1
Olen itse 17-vuotias, ja minulla on ongelmana 9 millin etupurenta. Itseäni hoidetaan juuri nyt Herbstin kojeilla, eli kiinteillä kojeilla. Mahdollisuus olisi tietysti ollut ottaa vanhempana leukaleikkaus, mutta paraneminen kestää siitä kauan, monia kuukausia leuka kun on vaikein nivel ja leikkauksessa se "murskataan" ja laitetaan uudestaan. Myös leuka muuttuu muutaman millin jykevämmäksi edestä päin katsottuna, mitä en kaipaa tälläisille kasvonpiirteilleni. Onko haitta senasteinen että se hoidettaisiin julkisella puolella, vai yksityisellä? Ylipurennassa raja erikoissairaanhoitoon taitaa olla 8 milliä, avopurennasta en tiedä. Oikominen on tuhansien eurojen prosessi jos sen joutuu tekemään pelkästään esteettisistä syistä. Toivottavasti saat apua tuosta blogista, minäkin olen saanut vaikka avopurentaa ei olekaan. :)
No minulla on niin hirveät nuo muut haitat, kuten päänsärky ja niskajumit. Lisäksi muutaman kerran takahammas haljennut kun ne joutuu niin kovalle rasitukselle. Oikomishoitoon pääsen "onneksi" julkiselle puolelle kun tuo purentavika on niin paha.. Lähinnä se leikkaus jännittää, onneksi se ei ole ihan lähitulevaisuudessa:)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:19"]No minulla on niin hirveät nuo muut haitat, kuten päänsärky ja niskajumit. Lisäksi muutaman kerran takahammas haljennut kun ne joutuu niin kovalle rasitukselle. Oikomishoitoon pääsen "onneksi" julkiselle puolelle kun tuo purentavika on niin paha.. Lähinnä se leikkaus jännittää, onneksi se ei ole ihan lähitulevaisuudessa:)
[/quote]
Niin siis ap.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:19"]Hei, tästä blogista kannattaa lukea avopurennan hoidosta!
http://misspiggyspearls.blogspot.fi/2013/09/romua-suuhun-ja-leukaluu-poikki.html?m=1
Olen itse 17-vuotias, ja minulla on ongelmana 9 millin etupurenta. Itseäni hoidetaan juuri nyt Herbstin kojeilla, eli kiinteillä kojeilla. Mahdollisuus olisi tietysti ollut ottaa vanhempana leukaleikkaus, mutta paraneminen kestää siitä kauan, monia kuukausia leuka kun on vaikein nivel ja leikkauksessa se "murskataan" ja laitetaan uudestaan. Myös leuka muuttuu muutaman millin jykevämmäksi edestä päin katsottuna, mitä en kaipaa tälläisille kasvonpiirteilleni. Onko haitta senasteinen että se hoidettaisiin julkisella puolella, vai yksityisellä? Ylipurennassa raja erikoissairaanhoitoon taitaa olla 8 milliä, avopurennasta en tiedä. Oikominen on tuhansien eurojen prosessi jos sen joutuu tekemään pelkästään esteettisistä syistä. Toivottavasti saat apua tuosta blogista, minäkin olen saanut vaikka avopurentaa ei olekaan. :)
[/quote]
Kiitos, pitääpä tutustua tuohon blogiin:)
8, millainen purentavika sinulla oli?:)
Up