Millaista on olla työtön ”iäkkäämpänä”?
Millaista on olla työkkärin asiakkaana esim. 50 vuotiaana? Patistellaanko 50 vuotiasta työtöntä yhtä paljon kuin vaikka 30 vuotiasta työtöntä? Pakotetaanko samanlailla työllistymispalveluihin (kurssit, kuntouttava)? Vai ovatko lepsumpia ja antavat olla vanhemman ihmisen rauhassa työtön?
Kommentit (35)
Olen 53-vuotias työtön, jolla on ainoastaan työkokemusta, mutta ei koulutusta.
Työkkäristä soitetaan säännöllisin väliajoin ja työtarjouksia tulee jatkuvalla syötöllä. Joka kerralla kun soittavat niin ehdottavat jotain "apua" (=kursseja ym) työnhakuun eikä niistä koskaan ole ollut mitään hyötyä. Nykyään kieltäydyn niistä jolleivät ole velvoittavia.
Olen ollut muutaman kerran elämässäni työtön ennenkin eikä koskaan ole työkkäri ollut niin aktiivinen kanssani kuin nyt.
Tuttu ainakin on ohjattu johonkin kaupungin työllistämispalveluun. (?) Sinällään en tiedä paljonko osuutta on sillä että hän tosiaankin on halunnut töihin. Muutamia kursseja on käynyt, ja viimein pääsi päälle kuusikymppisenä yli 30 vuotta (ainakin) töitä tehneenä kauppaan hyllyttämään 9e päivä. Sinnekin laittoi itse useampia hakemuksia, lopulta pääsi "harjoittelemaan". Palkallisia töitä ei luvattu.
Löysin itse töitä ennen kuin työttömyys aktivoitui. Olin ehtinyt jo ilmoittautua työnhakijaksi, tehnyt CV:n ja työllistymissuunnitelman.
Ikää 55 v.
Mä oon 41 ja ei oo patisteltu kertaakaan töihin sen kahden ja puolen vuoden aikana jonka oon työtön ollut. Toki oon koko ajan hakenut myös opiskelemaan ( en ole päässyt) joten en tiedä vaikuttaako tuo sitten, että jotain on koko ajan kuitenkin ollut viritteillä.
Itse sain omavalmentajan oltuani vuoden työtön. Kahden viikon intensiivikurssi työnhausta sekä nyt joku päivän kurssi tulossa. Olen osa-aikatyössä.
Tuttava jäi kesäkuussa työttömäksi ja työkkäri laittoi heti kursseille ja pajatoimintaan. Ei siis saanut edes pitää yhtään lomaa…
Jotkut saavat olka ihan rauhassa työttömiä vaikka kuinka pitkään. Yhdenvertaisuus?
Vierailija kirjoitti:
56-65-vuotiaat pois töistä ja paikat nuoremmille.
No ei todellakaan. Kyllä meidän perhe tarvitsee vielä mun 57-vuotiaan miehen palkan eikä mies itsekään halua vielä töitä lopettaa. Ihan turha tulla länkyttämään miehen rahoilla elämisestä koska mä käyn itsekin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain omavalmentajan oltuani vuoden työtön. Kahden viikon intensiivikurssi työnhausta sekä nyt joku päivän kurssi tulossa. Olen osa-aikatyössä.
Tuttava jäi kesäkuussa työttömäksi ja työkkäri laittoi heti kursseille ja pajatoimintaan. Ei siis saanut edes pitää yhtään lomaa…
Jotkut saavat olka ihan rauhassa työttömiä vaikka kuinka pitkään. Yhdenvertaisuus?
Nyt yritetään ehkäistä pitkäaikaistyöttömyyttä kaikin keinoin.
Ne ensimmäiset pari kk ovat oikeasti ratkaisevia. Jos ei löydä heti töitä, se hankaloituu. Vuoden jälkeen jo lähes mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu ainakin on ohjattu johonkin kaupungin työllistämispalveluun. (?) Sinällään en tiedä paljonko osuutta on sillä että hän tosiaankin on halunnut töihin. Muutamia kursseja on käynyt, ja viimein pääsi päälle kuusikymppisenä yli 30 vuotta (ainakin) töitä tehneenä kauppaan hyllyttämään 9e päivä. Sinnekin laittoi itse useampia hakemuksia, lopulta pääsi "harjoittelemaan". Palkallisia töitä ei luvattu.
Mahtaa muuten tuntua kivalta kun työnantaja huutaa työvoimapulaa...
Jouduin 53v aktiivimalliin ja muuntokoulutukseen. Keikkatöitä tehnyt. Olin 14.12 2020 - 24.9.2021 täysin vailla työtä, nyt teen 5 tuntia illassa joulukuulle. Olisin voinut olla ihan "lomalla", mutta halusin vaihtelua. Nyt oon 59 ja pelkään uutta aktiivimallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ensimmäiset pari kk ovat oikeasti ratkaisevia. Jos ei löydä heti töitä, se hankaloituu. Vuoden jälkeen jo lähes mahdottomuus.
Ja jotkut sitten ovat vuosikausia työttöminä…
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työttö, jonka sait?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne muuttajia ei sitten varmasn edes kannata yrittää työllistää. Ehkä heidän lapset sitten menevät töihin?
Rentoa on. Lähettelevät joskus työpaikoista ilmoituksia, joihin pitää karenssin uhalla hakea. Ei muuta kuin hakemus sisään ja sitten jatkaa elämäänsä. Ei ole yksikään hakemus johtanut työhaastatteluun. Onneksi asuno on velaton, rahaa ei mene juuri mihinkään. Työmarkkinatuki ja vähän asumistukea kattavat kaikki menot helposti. Toimeentulotukea en saa, jään plussalle. Autoa ja ajokorttia ei ole. Olisi vara hankkia, mutta en tarvi. Jos tarjottu työ edellyttää niitä, työkkäri ja työnantaja saavat keskenään arpoa, kumpi niistä kustantaa ne. Minä en laita niihin senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
viimein pääsi päälle kuusikymppisenä yli 30 vuotta (ainakin) töitä tehneenä kauppaan hyllyttämään 9e päivä. Sinnekin laittoi itse useampia hakemuksia, lopulta pääsi "harjoittelemaan". Palkallisia töitä ei luvattu.
Mä en tajua miten joku suostuu menemään kauppaan töihin 9€ päiväpalkalla. Ei kai se tavaroiden hyllytyskään niin vaikeaa ole, että sitä pitäisi harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin 53v aktiivimalliin ja muuntokoulutukseen. Keikkatöitä tehnyt. Olin 14.12 2020 - 24.9.2021 täysin vailla työtä, nyt teen 5 tuntia illassa joulukuulle. Olisin voinut olla ihan "lomalla", mutta halusin vaihtelua. Nyt oon 59 ja pelkään uutta aktiivimallia.
Millainen aktiivimalli oli 6 vuotta sitten?
Näin 58v pitkäaikaistyöttömänä en kelpaa enää uudelle työantajalle elikkä tämä työttömyys tässä iässä on "esikoulua" ennen siirtymistä varsinaiselle eläkkeelle, totuttelua uuteen elämän vaiheeseen. Onko tietoa missä vaiheessa te-toimisto rauhoittuu patistelussa työtöntä kohtaa? Jos täyttää 60v niin vieläkö te-toimisto vaatii hakemaan työtä tai jollekin CV-kurssille osallistumaan tms.? Itse ajattelen että 60v tai 61v kun täyttää niin sitten te-toimisto luovuttaa.
Kristiina xx kirjoitti:
Mä luulen, että työkkärin aktiivisuus työtarjousten lähettämisessä riippuu siitä, kuinka paljon paikkakunnalla on työpaikkoja.
Ei liity. Se liittyy heille asetettuun tavoitteeseen lähettää tarjouksia.
56-65-vuotiaat pois töistä ja paikat nuoremmille.