Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla työtön ”iäkkäämpänä”?

Vierailija
02.10.2021 |

Millaista on olla työkkärin asiakkaana esim. 50 vuotiaana? Patistellaanko 50 vuotiasta työtöntä yhtä paljon kuin vaikka 30 vuotiasta työtöntä? Pakotetaanko samanlailla työllistymispalveluihin (kurssit, kuntouttava)? Vai ovatko lepsumpia ja antavat olla vanhemman ihmisen rauhassa työtön?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viimein pääsi päälle kuusikymppisenä yli 30 vuotta (ainakin) töitä tehneenä kauppaan hyllyttämään 9e päivä. Sinnekin laittoi itse useampia hakemuksia, lopulta pääsi "harjoittelemaan". Palkallisia töitä ei luvattu.

Mä en tajua miten joku suostuu menemään kauppaan töihin 9€ päiväpalkalla. Ei kai se tavaroiden hyllytyskään niin vaikeaa ole, että sitä pitäisi harjoitella.

Hän uskoo että siitä saa "kokemusta ja näyttöä" ja saisi niitä vakitöitä. 20 tuntia viikossahan niitä voi olla, mutta usko on luja.

Ei todellakaan luulisi tarvitsevan harjoitella ihmisen joka on esim. hoitanut yksin jonkun firman toimipistettä pitkään. Mutta tätä tää on nykyään. Hyväksi käytetään niin paljon kuin kehdataan, samaan aikaan huudetaan työvoimapulaa, ja kansa uskoo.

Vierailija
22/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin 58v pitkäaikaistyöttömänä en kelpaa enää uudelle työantajalle elikkä tämä työttömyys tässä iässä on "esikoulua" ennen siirtymistä varsinaiselle eläkkeelle, totuttelua uuteen elämän vaiheeseen. Onko tietoa missä vaiheessa te-toimisto rauhoittuu patistelussa työtöntä kohtaa? Jos täyttää 60v niin vieläkö te-toimisto vaatii hakemaan työtä tai jollekin CV-kurssille osallistumaan tms.? Itse ajattelen että 60v tai 61v kun täyttää niin sitten te-toimisto luovuttaa.

Jatkan^

Tjaa, sittenhän tätä "riemua" saattaa riittää vielä joitakin vuosi pidemmälle kuin kuvittelin.

Sen verran pitää itse olla aktiivinen ja pitää tilanne hallussa, että ei joudu siihen asemaan, että TE-toimisto määrää sinut jonnekin ei-niin-kivaan-paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain omavalmentajan oltuani vuoden työtön. Kahden viikon intensiivikurssi työnhausta sekä nyt joku päivän kurssi tulossa. Olen osa-aikatyössä.

Tuttava jäi kesäkuussa työttömäksi ja työkkäri laittoi heti kursseille ja pajatoimintaan. Ei siis saanut edes pitää yhtään lomaa…

Jotkut saavat olka ihan rauhassa työttömiä vaikka kuinka pitkään. Yhdenvertaisuus?

Kuinka voidaan laittaa Pajatoimintaan heti työttömyyden alettua? Sehän on tarkoitettu vain pitkäaikaistyöttömille ja niissäkin niille joilla on monenlaisia "esteitä" työllistyä.

Vierailija
24/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin putkeen +57 ikäisenä kun yt tuli ja ilmoitin olevani vapaaehtoinen. 30 muuta lähti mukaani. Muutoin olisi irtisanottu nuorempia, meistä lähtijöistä ei kukaan ollut alkuperäisellä listalla.

Päivääkään en ole katunut, elämäni parasta aikaa 6 vuotta lisä vapaata ennen eläkettä.Tämä siis 2009 syksyllä.

Voi tehdä omia juttuja vielä kun on terve ja pystyy.

Toki siihen pitää olla taloudelliset edellytykset, ettei mikään ylläri pelota ja talous muutoinkin kunnossa, velattomat talot, autot, mökit sun muut kilut ja kalut.

Ne, keille on mahdollista, niin suosittelen. 

Muutoin en suosittele, jos vähänkään arveluttaa talouden puoleen.Ei olisi kivä pelko persiissä olla, jos rahat loppuu, kun eka yllättävä menoerä tulee vaikka talon kunnossa pidossa tai joutuu autoa velaksi vaihtamaan.

Vierailija
25/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin putkeen +57 ikäisenä kun yt tuli ja ilmoitin olevani vapaaehtoinen. 30 muuta lähti mukaani. Muutoin olisi irtisanottu nuorempia, meistä lähtijöistä ei kukaan ollut alkuperäisellä listalla.

Päivääkään en ole katunut, elämäni parasta aikaa 6 vuotta lisä vapaata ennen eläkettä.Tämä siis 2009 syksyllä.

Toki siihen pitää olla taloudelliset edellytykset, ettei mikään ylläri pelota ja talous muutoinkin kunnossa, velattomat talot, autot, mökit sun muut kilut ja kalut.

Muutoin en suosittele, jos vähänkään arveluttaa talouden puoleen.Ei olisi kivä pelko persiissä olla, jos rahat loppuu, kun eka yllättävä menoerä tulee vaikka talon kunnossa pidossa tai joutuu autoa velaksi vaihtamaan.

No just tätähän sitä minäkin haluan, sinulla kävi tuuri, 12v sitten maailma ja Suomi oli toisenlainen, sitten M.Vanhanen keksi Kuusamon lumilla tämän työuran pidentämisen ja sitten kaikki on mennyt päin persettä, anteeksi tämä kulunut fraasi.

Vierailija
26/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putkeen pääsee nyt tällä hetkellä kai 62v. Vain pari vuotta ennen eläkeikää, vai mites se nyt tulevaisuudessa onkaan?

Vierailija
27/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58v työtön. Minua ei ole ahdisteltu mitenkään. Soitettu on nopeasti 3kk: n välein, 2 kertaa ehdotettiin kurssia, joille ilmoittauduin, mutta nekin peruttiin, toinen koronan vuoksi ja toinen, kun ei ollut tarpeeksi osallistujia.

Vierailija
28/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52v työtön. Sen jälkeen, kun sain mt-diagnoosin, minulle on kerrottu ihan suorin sanoin, ettei minun kannata edes ajatella muuta kuin kuntouttavaa työtoimintaa. Nykyisin sairauteni on sillä tavalla hallinnassa, että pystyn töissäkin käymään. Opiskelen harrastusluontoisesti, tavoitteellisesti. Olen myös tehnyt satunnaisia keikkatöitä. 

Olen myös suunnitellut, että jos alan saamaan harrastukseni tiimoilta enemmänkin työkeikkaa, perustan  (kevyt?)yrityksen hallitakseni työsuorituksista maksettujen palkkioiden vero yms. hommia. Työkkärin kanta oli, että ei missään tapauksessa.

Muutin kesällä toiselle paikkakunnalle. Täällä ei ole työkkäri lähestynyt minua vielä millään asialla.

Vierailija
29/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkeen pääsee nyt tällä hetkellä kai 62v. Vain pari vuotta ennen eläkeikää, vai mites se nyt tulevaisuudessa onkaan?

Eikös tuo eläkeputki ole poistumassa/poistunut kokonaan? Eli lähellä eläkeikää oleva saa samalta ajalta ansiosidonnaista kuin kuka tahansa muukin.

Vierailija
30/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+ työtön nainen, ja voin sanoa, että tässä iässä työttömyys on ihan mukavaa, nuorempana olisi varmaan ollut ihan kamalaa kituutella. Eikä työkkäri ole ahdistellut kertaakaan, säännöllisesti oltu yhteyksissä.

Vierailija
31/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo eläkeputki ole poistumassa/poistunut kokonaan? Eli lähellä eläkeikää oleva saa samalta ajalta ansiosidonnaista kuin kuka tahansa muukin.

Vuonna 1962 syntyneet ovat viimeinen ikäluokka, joka pääsee eläkeputkeen.

Vierailija
32/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäämmillä työttömillä on yleensä ammatti, pitkä työkokemus tai sitten joku sellainen sairaus, joka haittaa työllistymistä. Siksi he eivät ole mitenkään ensisijaisia kurssitettavia.

Viisikymppisinä eräät odottavat eläkettä, kun eivät muutakaan voi. Toiset taas opiskelevat innolla uutta ammattia.

Vierailija
33/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut tänä vuonna kolme työkkärin kehoitusta hakea töitä. Oma-alotteisesti olen laittanut ehkä kymennen hakemusta. Haen vain paikkoja joihin minulla on työkokemusta ja mitkä ovat asuinpaikkakunnallani. Yhteenkään työhaastatteluun ei ole kutsuttu. TE toimisto ei ole erityisesti patistellut mielekkään kurssilla. N59

Vierailija
34/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 1962 syntyneet ovat viimeinen ikäluokka, joka pääsee eläkeputkeen.

Okei, tuttava on kuusikymppinen, ja siis pääsemässä putkeen. Toisaalta sehän ei tyällisyystoimia estä, he ovat työnhakijoita kuten muutkin. Onko oikeasti 2009 noin nuori päässyt?

Vierailija
35/35 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula? Minulla on korkeakoulututkinto, suuria vaikeuksia työllistyä omalta alalta. Olen tosin hakenut töitä muiltakin aloilta, esim. kotisiivoojan töitä, ravintola-alan töitä (mm. hygieniapassi löytyy), kaupan alalta jne. Näissä hakemuksissa olen jättänyt mainitsematta "liiat tutkinnot". Kunto on hyvä, motivaatio kohdillaan jne...jne...Enpä kelpaa töihin. Veikkaan, että mun kohdalla suurin este työllistymiselle on ikäni, joka alkaa nelosella.

Että se siitä työvoimapulasta! Olisi ihan kiva elättää itsensä työtä tekemällä, olen aika väsynyt työttömän tuloilla kituuttamiseen. Viisikymppiseksi ajattelin kitkutella, sen jälkeen varmaan vedän ranteet auki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan