Kumpi parempi lapselle?
Kyseessä ujo kolmevuotias, joka selvästi kuormittuu isossa lapsiryhmässä, mutta toisaalta kaipaa minulta tauotonta läsnäoloa. Jäin työttömäksi ja mietin mitä tehdä päiväkodin suhteen.
Joko lapsi on osapäiväisesti päiväkodissa isossa lapsiryhmässä, josta selvästi rasittuu eikä siellä aikuisten huomiotakaan juuri ehdi saada, ei viihdy siellä oikein kavereidenkaan kanssa koska kokee ison ryhmän niin stressaavana. Tai sitten on kanssani kotona, mutta joutuu kestämään että olen tunnin pari päivässä koneella ja kännykällä työnhakuun ym liittyvässä enkä voi olla läsnä hänelle koko ajan.
Kommentit (31)
Lapsesi on aika opetella sosiaalisia taitoja ja siirtyä pois äidin helmoista. Päiväkotiin siis.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on aika opetella sosiaalisia taitoja ja siirtyä pois äidin helmoista. Päiväkotiin siis.
Niin hän siis on ollut osapäiväisesti päiväkodissa kun minulla oli vielä työpaikka. Silloin lopputulos oli stressaantunut lapsi. Ap
Kerho. Saa sosiaalisia kontakteja ja sinä saat tehtyä hommasi.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä siis on päiväkotipaikka. Miksi kerho olisi parempi? Ap
Äidin kanssa kotona on paras paikka lapselle. Siis ainakin tässä tapauksessa, jos tiedät lapsellasi olevan jopa paha olla päiväkodissa miksi veisit sinne? Voitte yhdessä käydä esim perkekerhossa tms jossa lapsi tottuu vieraisiin lapsiin ja aikuisiin, äiti mukana tukemassa.
Voiko hoitoaikaa lyhentää?Niin saat rauhassa tehtyä työhakusi,mutta lapsi saa sitten enemmän kotoaikaa ja aikaa toipua päiväkodista.Kokonaan pois ottaminen voi olla karhunpalvelus molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Äidin kanssa kotona on paras paikka lapselle. Siis ainakin tässä tapauksessa, jos tiedät lapsellasi olevan jopa paha olla päiväkodissa miksi veisit sinne? Voitte yhdessä käydä esim perkekerhossa tms jossa lapsi tottuu vieraisiin lapsiin ja aikuisiin, äiti mukana tukemassa.
Punnitsen siis sitä että jos hän on kotona niin joutuu olemaan yksin vailla läsnäoloani tunnin kaksi kun olen koneella ja kännykällä, vaikuttaa kärsivän siitäkin. Perhekerhot ei täällä vielä ole alkaneet koronan vuoksi. Ap
Kaksi kertaa viikossa kerhoon, pariksi kolmeksi tunniksi, mitä ne nyt kestää.
Vierailija kirjoitti:
mitä mieltä isä on asiasta?
Isä? Hän tekee pitkää päivää ja hänen mielipide on että pääasia kun lapsi on turvallisessa paikassa päivät. Ap
Kotona lepuuttamassa hermostoaan, kunnes saat töitä ja hoitoon on taas pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
3- vuotias? Sosiaalisuus tuntuu olevan tärkein arvo ja introverttejä ei arvosteta. Itse olin kotona koko lapsuuteni. Kerhossa kävin muutaman tunnin kaksi kertaa viikossa 5-6- vuotiaana. En edes eskaria ole käynyt. Sosiaalisissa taidoissani ei ole mitään vikaa. Koulussa ja omassa elämässä on aina ollut kavereita. Uskalsin yksin mennä harratuksiin ja tutustua muihin. Ammatissani vaaditaan taitoa tulla hyvin erilaisten ihmisten kanssa toimeen jne.
Vastaan aloittajalle, että tunnet lapsesi parhaiten ja osaat arvioida mikä hänelle on parasta juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punnitsen siis sitä että jos hän on kotona niin joutuu olemaan yksin vailla läsnäoloani tunnin kaksi kun olen koneella ja kännykällä, vaikuttaa kärsivän siitäkin. Perhekerhot ei täällä vielä ole alkaneet koronan vuoksi. Ap
Mutta pian aukee ja koneella voi olla päiväuniaikaan tai ihan sitten illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä siis on päiväkotipaikka. Miksi kerho olisi parempi? Ap
Siellä on kaikki lapset sen saman ajan. Helpompi päästä porukoihin mukaan kuon päiväkodissa osa-aikaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo on kuitenkin "parempaa kärsimistä", varmaankin siis tylsistyy sinun tehdessä hommiasi, mutta pahimmassa tapauksessa päiväkodissa jopa kokee olonsa pelokkaaksi.
Joku avoin päiväkoti. Sellainen kerhotyyppinen, jossa vanhempi on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Kotona lepuuttamassa hermostoaan, kunnes saat töitä ja hoitoon on taas pakko mennä.
Tämäkin voi olla rankkaa jos ensin otetaan kotiin ja sitten esim yhtäkkiä täyttä päivää päiväkotiin.Suosittelisin hybridimallia.Muutama pk päivä ja sitten osa kotona.Voi keventää vähän nykyisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo on kuitenkin "parempaa kärsimistä", varmaankin siis tylsistyy sinun tehdessä hommiasi, mutta pahimmassa tapauksessa päiväkodissa jopa kokee olonsa pelokkaaksi.
Kiitos tällaista näkemystä toivoin saavani, hyvä pointti sinulla. Jotenkin vain se kun äitejä niin syyllistetään kännykällä olosta sai minut mietteliääksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Joku avoin päiväkoti. Sellainen kerhotyyppinen, jossa vanhempi on mukana.
Mutta sitten silti sen päälle joudun tekemään koneella hommia tunnin pari päivässä (plus lisäksi teen illalla lapsen nukahdettua, mutta se ei riitä) eli ei ratkaise asiaa. Ap
Olisiko kellään fiksua näkemystä tähän? Ap