Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Dokumenttiprojekti 24.11.2014

Vierailija
24.11.2014 |

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/17/dokumenttiprojekti-neljas-kuolema

Tästä ohjelmasta tuli mieleen kysyä av-mammojen kantaa... Olisitko valmis toimimaan puolisosi omaishoitajana vai kärräisitkö hänet laitokseen? Miten luulisit itsellesi käyvän? Jaksaisiko miehesi huolehtia sinusta?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ensimmäinen ajatus on, että voimani eivät ikinä riittäisi, toinen taas se, että pakkohan sitä puolisoa olisi itse hoitaa, enkä haluaisi häntä mihinkään laitokseen.

Vierailija
4/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehditaan toisistamme loppuun saakka, tästä on puhuttu. 

Vierailija
5/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellyttävä vaimo ja hienoa, että jaksoi loppuun asti hoitaa miestään kotona! Nykyajan liitot eivät kestäne vaikeuksia. 

Vierailija
6/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoitaisi, enkä haluaisi mieheni hoitavan minua. Työkseni hoidan lyhytaikaisjaksolle tulevia monisairaita, joiden kuolemansairaat omaishoitajat nippa ja nappa jaksavat.. ja aina se jaksaminen jossain vaiheessa loppuu. Mä olen puoliso miehelleni, en hoitaja, enkä halua alkaa vihaamaan häntä velvollisuuden ja väsymyksen takia.

Vierailija
7/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, miten vaimo ei saanut kotiin osaksi aikaa henkilökohtaista avustajaa. Tai luvattiinhan sitten loppuvaiheessa n. 50 tuntia viikossa. Toisaalta on paljon vaikeasti vammautuneita ihmisiä, kuten tämän ohjelman Oiva, joilla on ympärivuorokautinen henkilökohtainen avustustoiminta. Eikö kaikkien pitäisi saada henkilökohtainen avustaja, jos on täysin toisen avun varassa? Onko siis tässäkin asiassa kyse siitä, että jos ei huomaa vaatia itselleen palveluja, niitä ei myöskään tarjota?

Vierailija
8/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydäntä riipaisevaa, mutta tosielämää. Kyllä taas muutamat av-palstan aiheet tuntuvat pinnallisilta tämän rinnalla. Välillä unohtuu, miten huoletonta elämää sitä saakin elää.

Vierailija
9/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua ilahdutti se, ettei nainen menettänyt elämäniloaan miehen kuoleman jälkeen, vaan oikeastaan sai sen. Epäilihän hän itsekin, ettei enää jaksaisi hoitaa miestään, vaikka vielä hetki sitten jaksoi. Todellakin äärirajoilla mennään. Toivoisin kevyempiä kuolemia potilaiden itsensä ja omaishoitajan vuoksi.

Vierailija
10/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan suuresti niitä, ketkä jaksavat hoitaa! Veronmaksajien varoja säästyy huimasti.

Vierailija
11/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa hoitaa ja samalla täytellä kelan lappuja yms. keskellä järjetöntä byrokratiaa ja saat muutaman euron korvauksen.

Vierailija
12/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän sitä miestä ei haastateltu. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla hänen mielipide kotona olosta.

Vierailija
13/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:11"]

Kunnioitan suuresti niitä, ketkä jaksavat hoitaa! Veronmaksajien varoja säästyy huimasti.

[/quote]

Tässä kohtaa maksan mielelläni veroja tuloistani. Sitten taas vituttaa ne sossun tuilla elävät, jotka eivät edes yritä tehdä mitään elantonsa eteen ja valittavat, miten raskasta elämä on!

Vierailija
14/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen etten itse jaksaisi. Mutta eihän sitä voi tietää. Mieheni varmaan kyllä hoitaisi, on niin sydämmellinen ja sitoutunut. Toisaalta olen ajatellut, että en haluaisi olla esim. dementoituneena kotihoidossa vaan haluaisin miehen jatkavan elämäänsä. Vaikea tilanne. hattua nostan omaishoitajille.

Vierailija
15/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaisin ehdottomasti miestäni, jos oma fyysinen terveydentilani sen sallisi, jos itsekin olisin siinä kunnossa että tarvitsee apua niin ei. Mieheni ei varmasti kykenisi hoitamaan, hänellä ei ole minkäänlaista hoivaviettiä. On sanonut ettei missään tapauksessa jättäisi, mutta ei kykenisi hoitamaan koska olisi hänelle liian raskasta. Itse tiedän että pystyisin häntä hoitamaan, ehkä työni henkilökohtaisena avustajana vaikuttaa tähän. Oli kyllä todella koskettava dokumentti, ja korvaus omaishoitajille on naurettavan pieni.

Vierailija
16/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös luulen, että mies jaksaisi hoitaa. Tuossa kohtaa ei kehtaisi uutta vaimoa ottaa.

Vierailija
17/29 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:27"]

Itse myös luulen, että mies jaksaisi hoitaa. Tuossa kohtaa ei kehtaisi uutta vaimoa ottaa.

[/quote]

Taidankin jättää nalkuttamisen hieman vähemmälle, josko se mies kestäis minua pidempään.

Vierailija
18/29 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 23:11"]

Eniten mua ilahdutti se, ettei nainen menettänyt elämäniloaan miehen kuoleman jälkeen, vaan oikeastaan sai sen. Epäilihän hän itsekin, ettei enää jaksaisi hoitaa miestään, vaikka vielä hetki sitten jaksoi. Todellakin äärirajoilla mennään. Toivoisin kevyempiä kuolemia potilaiden itsensä ja omaishoitajan vuoksi.

[/quote]

no shit

Vierailija
19/29 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin ja tuntui todella hyvältä kun nainen jaksoi jatkaa elämäänsä.Hymyili jopa lopussa vaikka muuten oli masentuneen oloinen.Hyvä kun hankki koiran ja lähtee vielä matkoille. Itseäni toki pelottaa, olen 34 ja mieheni 52. Kymmenen vuotta oltu naimisissa.Onneksi mies on terve ja hyväkuntoinen. Ei mitään lääkityksiä tarvitse.

Vierailija
20/29 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova juttu toimia omaishoitajana. Hienoa, että tällaisia ihmisiä löytyy. Ihmisten pitäisi kyllä enemmän välittää toisistaan muutoinkin. Mua säälittää vanhainkodin vanhukset, jotka saavat huonoa hoitoa.