Tunnetteko ihmisiä, jotka alkavat aina suorittaa vielä jotain tehtävää juuri silloin kun heidän pitäisi lähteä jonnekin?
Miksi ihmiset aiheuttavat itselleen myöhästymisiä? Sitten kun soittaa perään, ovat aggressiivisia.
Kommentit (31)
Mun mieheni. Aina kun pitäisi olla lähdössä jonnekin, just silloin pitää tyhjentää tiskikone tai alkaa järjestelemään jotakin. Kivahan se on, että tekee, mutta jos halusi tehdä sen ennen lähtöä miksi ei aloita vaikka 10 minuuttia aiemmin. Tai suosiolla tee vasta takaisin tultua.
Asiat ei ole koskaan sellaisia, ettei niitä voisi tehdä vähän aiemmin tai myöhemmin.
Olen tullut siihen tulokseen että mun miehellä on pakonomainen tarve olla kontrollissa ajankäytöstä. Aina kun pitäisi lähteä, pitää vielä säätääkin yhtäkkiä jotain, mutta toisaalta kun hän itse keksii että jotain pitäisi tehdä yhdessä, se pitää tehdä heti. Esimerkiksi jos olen ihan selkeästi tekemässä jotain, niin hän keksii, että juuri nyt pitää porata ja asentaa yhdessä hyllyt jotka ovat odotelleet nurkassa viikkotolkulla. Heti. Vapaapäivinä ulos pitää lähteä viiden minuutin sisällä siitä kun hän on ulkoilun keksinyt, vaikka olisi koko päivä aikaa. Ja jos emme ole heti hyppimässä keksintöjensä mukaan, niin alkaa kauhea valitus siitä että aina joutuu odottelemaan. Kuitenkin jos aikataulu ei ole hänen päättämänsä, niin vetkutellaan niin paljon kuin mahdollista. Varmaan kotoa omaksuttua, sillä hänen vanhempansa ovat hyvin hätäisiä ihmisiä ja kaikki mitä heille päähän pälkähtää, pitää myös tehdä heti, vaikka järkevämpiäkin ajankohtia olisi. Yhtäaikaa mies siis toistaa vanhempiensa mallia, ja kapinoi sitä vastaan. Tähän mennessä on näyttänyt siltä että pahenee vain iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen että mun miehellä on pakonomainen tarve olla kontrollissa ajankäytöstä. Aina kun pitäisi lähteä, pitää vielä säätääkin yhtäkkiä jotain, mutta toisaalta kun hän itse keksii että jotain pitäisi tehdä yhdessä, se pitää tehdä heti. Esimerkiksi jos olen ihan selkeästi tekemässä jotain, niin hän keksii, että juuri nyt pitää porata ja asentaa yhdessä hyllyt jotka ovat odotelleet nurkassa viikkotolkulla. Heti. Vapaapäivinä ulos pitää lähteä viiden minuutin sisällä siitä kun hän on ulkoilun keksinyt, vaikka olisi koko päivä aikaa. Ja jos emme ole heti hyppimässä keksintöjensä mukaan, niin alkaa kauhea valitus siitä että aina joutuu odottelemaan. Kuitenkin jos aikataulu ei ole hänen päättämänsä, niin vetkutellaan niin paljon kuin mahdollista. Varmaan kotoa omaksuttua, sillä hänen vanhempansa ovat hyvin hätäisiä ihmisiä ja kaikki mitä heille päähän pälkähtää, pitää myös tehdä heti, vaikka järkevämpiäkin ajankohtia olisi. Yhtäaikaa mies siis toistaa vanhempiensa mallia, ja kapinoi sitä vastaan. Tähän mennessä on näyttänyt siltä että pahenee vain iän myötä.
Oi joi, osui ja upposi, ihan niin kuin mä. Saan aina näitä kuningasajatuksia ja mieheni on ihan hiilenä. Onneksi olen sentäs tajunnut tämän ja kovasti yritän ennakoida.
Toiminnanohjauksen ongelma. Minulla esiintyy tätä ja minulla on Adhd.
Joka toiminto on vaikea aloittaa. Sitten kun aloittaa toiminnon, eli se lähteminen, niin sillä "aloitusvauhdilla" alkaakin tekemään jotain muuta.
Aika usein siivoan edellinen päivä, jos tiedän että jonnekin pitää mennä tiettyyn aikaan seuraava päivä. Aamulla sitten hoen mantraa; ei saa tehdä muuta, ei saa tehdä muuta..... Nyt 38v niin osaan mennä ajoissa eri paikkoihin 😄
Joo tuttua. Lisäksi jos minä olen esim. menossa ovesta ulos tai vessaan tai vaikka saunan löylyhuoneesta pois, niin juuri silloin pitää alkaa kertoa jotain tarinaa, että joudun viivyttämään menoani.
Vierailija kirjoitti:
Ei lähtiessä, mutta silloin kun sanon että ruoka on valmista viiden minuutin kuluttua, niin miehen on pakko "lähteä nopeasti käymään tallissa". Tai suihkussa tai tehdä joku puuha. En ymmärrä. Sitten aina odottelen sitä...
Just meinasin samaa appiukosta. Hän lähtee aina ( kun olen heillä kylässä) pari minuuttia ennen kun ruoka on valmista. Katoaa jonnekkin varastoon tai pikkomaan saunapuita.
Ruuan teon aikana on istunut sohvalla ja vaikka anopin kanssa keskenään kokkaillessa sanotaan ääneen, että kohta on valmista keitto tai kastike ( mitä nyt ollaankin tekemässä) ja laitetaan astiat pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähtiessä, mutta silloin kun sanon että ruoka on valmista viiden minuutin kuluttua, niin miehen on pakko "lähteä nopeasti käymään tallissa". Tai suihkussa tai tehdä joku puuha. En ymmärrä. Sitten aina odottelen sitä...
Just meinasin samaa appiukosta. Hän lähtee aina ( kun olen heillä kylässä) pari minuuttia ennen kun ruoka on valmista. Katoaa jonnekkin varastoon tai pikkomaan saunapuita.
Ruuan teon aikana on istunut sohvalla ja vaikka anopin kanssa keskenään kokkaillessa sanotaan ääneen, että kohta on valmista keitto tai kastike ( mitä nyt ollaankin tekemässä) ja laitetaan astiat pöytään.
Ei hitto :D Siis tuo on niin tuttua... Mikä ihme saa käyttäytymään noin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänelle on kerrottu tilanne. Jos hän katoaa paikalta, muut syövät ja hän saa kylmää ruokaa, jos sitä jää.
Kaikki parisuhteissaan taantuneet miehet.
Siinä vaiheessa kun me muut ollaan jo takki päällä ulko-ovella, mieheni päättää mennä vessaan.
Tuleeko se vessahätä kuin salama kirkkaalta taivaalta vai mikä on syy?
Yhden sukulaismiehen kanssa kun joskus tehdään jotain hommia ulkona, hänellä on tapana pyytää että menisin keittämään kahvia, kohta pidetään kahvitauko. No se kahvi saa odotella pannussa puoli tuntia tai enemmänkin, kun ei sinne kahville sitten niin pian mennäkään, vaan jatketaan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun me muut ollaan jo takki päällä ulko-ovella, mieheni päättää mennä vessaan.
Se on kontrollointia. Joko tietoista tai tiedostomatonta.
Te olette kaikki hänen vallassaan ettekä lähde minnekään, kun mies puuttuu.
Sano seuraavalla kerralla, että lähdetään ilman sua, saat kusta housuusi tai sitten sulla ei ehkä oikeasti olekaan hätä?
Töissä yksi tyyppi tulee aina etä- ja lähikokouksiin 5-10 min myöhässä. Oli aivan pakko tehdä joku tosi tärkeä asia ensin. Muutaman kerran se tosi tärkeä asia on ollut joku aivan tyhjänpäiväinen sähköposti jonka hän on lähettänyt kokoukseen osallistujille muutamia minuutteja kokouksen alkamisen jälkeen, joskus jopa samasta aiheesta kuin kokous on ollut. Siellä me muut istutaan ja odotellaan, kun hän naputtelee meille sähköpostia samasta aiheesta kuin kokouksessa pitäisi puhua...
Vierailija kirjoitti:
Töissä yksi tyyppi tulee aina etä- ja lähikokouksiin 5-10 min myöhässä. Oli aivan pakko tehdä joku tosi tärkeä asia ensin. Muutaman kerran se tosi tärkeä asia on ollut joku aivan tyhjänpäiväinen sähköposti jonka hän on lähettänyt kokoukseen osallistujille muutamia minuutteja kokouksen alkamisen jälkeen, joskus jopa samasta aiheesta kuin kokous on ollut. Siellä me muut istutaan ja odotellaan, kun hän naputtelee meille sähköpostia samasta aiheesta kuin kokouksessa pitäisi puhua...
Hän tekee noin, koska te mahdollistatte sen.
Aloitatte keskustelun minuutilleen, kun kokous alkaa, ja kun hän tulee myöhässä, se on hänen oma häpeänsä. Ei teidän.
Äitini. Aina ollut sellainen. Muistan jo lapsuudesta, kun oli häitä, hautajaisia, sunnuntaipäivällisiä, perhevierailuja tms., niin äiti alkoi juuri lähdön hetkellä tekemään jotain - esimerkiksi viikkaamaan pyykkejä narulta kaappiin, pyyhkimään aamuisia puurotahroja pöydältä tms. Aina myöhästyttiin. Toki muistan myös sen, että isä istui jo hyvissä ajoin autossa eikä tullut tekemään minkäänlaisia lähtövalmisteluja, joten kaikki jäi äidin harteille.
Kuitenkin sama meininki nykypäivänäkin. Hän on aina myöhässä kutsutusta ja aina kauhea selitys, kun piti tehdä vielä sitä ja tätä ja tota ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano seuraavalla kerralla, että lähdetään ilman sua, saat kusta housuusi tai sitten sulla ei ehkä oikeasti olekaan hätä?
Ok. Kiitos ehdotuksestasi, mutta meidän perheessä ei käytetä noin mauttomia ja karkeita ilmaisuja toisillemme.
Minu paras ystävä ,siis minun oli 15 vuotta aina myöhässä,kun oli tulossa kotiini..Ei akateemista varttia, vaan tunteja odotutti itseään. Oli todella 2-3h. myöhässä ja sitoi minut kotiini odotamaan. Kun hänelle soitti känyyn ,ei vastanut. Mutta ei voinut itse soitaa myöhästymistään. Olin itsekseni raivona. Hän osasi meri selitykset. Myös miksi ei tuonna 15 vuoden aikana kutsunut kotiinsa kylään.Selitti kun on siivonut,sit kutsuu.Kerkisi muutakin yhä siivosiko?. Meinaan salasi sen muutonsa.Aiva varmasti lopulta suksemme meni ristiin. Hyvälle ystävälle joka muka olin,hänen tytären kummi.Ei tarvitse siivota,ei häpeä omaa kotia tai esitää parempaa mitä on!Eikä salata on taas muuttanut. Ystävä menee tapaaman ystävää ei hänen kotia kytäämään .Vuoroin vieraissa tuo iloa molemille. Jokainenhan loppu peleissä osaa yksinkin olla koti.En tie mistä noita koko elämäni naisystäviä matkalleni kertyi?Ei vuoroin vieraissa,aina piti minun koti tulla,kun asun yksin kiva tulla sanoivat.Tässä on uusille tulokaille sitten sanottukin: Koti osaan yksin olla,en änkeämässä teillekään. Tavataan kahvilat, Jokainen maksaa kahvinsa itse. Tai sit vaan menään sopailee, tai kävele. Se on kumma he katoavat eläkeläisenä kiiren taa,kun en suostukaan kotini valmista pöytää tekemään enään.Outoa?( koko sydämestäni pydän anteksi luki häiröni ja teksti virheeni)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kiitos ehdotuksestasi, mutta meidän perheessä ei käytetä noin mauttomia ja karkeita ilmaisuja toisillemme.
Kannattaa ulottaa se kaunis käytös myös siihen, että yksi ei pyöritä koko teidän perheenne menoja tuolla lailla. Se on todella epäkohteliasta teitä muita kohtaan.