Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkohan työnhaussa mitään mahdollisuuksia jos sanoo haluavansa tehdä lyhennettyä työviikkoa

04.09.2006 |

siis noin 6 t/pv tai 4 pv/vko. Onko kellään kokemuksia asiasta, miten on suhtauduttu? Vai pitääkö ensin ottaa työ ja sitten vasta alkaa kinuamaan lyhennettyä työaikaa?

Lain mukaan on kai pitänyt olla vuoden samassa paikassa ennenkuin työnantajan tarvitsee suostua, vai miten?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun; aina on mahdollisuuksia, niitä kannattaa kysyä.

Sitten vasta päästään siihen " ongelmaan" , kuinka tuo missäkin kyetään järjestämään.

Itse pienen lapsen omaavana, työntekijöitä yritykseemme palkkaavana, kannatan lyhennettyä työpäivää.

Mutta sitten, yrityksemme kohdalla se ei täysin onnistu, töistä johtuen. Voisin kyllä mainiosti palkata " extraajan" , mutta vakituiseen työsuhteeseen en voisi ottaa vain osa-aikaista, tämä kuormittaisi muiden työntekijöiden töitä kohtuuttomasti.

Vierailija
2/4 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sain tehdä osittaista heti työsuhteen alusta.

Esitin kyllä asian varovaisesti eli tyyliin: " Haluaisin mielellään tehdä osittaista jos se suinkin on mahdollista, mutta jos ei ole niin olen joka tapauksessa kiinnostunut työstä myös kokoaikaisena" .

Työnantaja suhtautui yllättävänkin myönteisesti, eli vaikka työnantajan kannalta olisi ollut parempi, että tekisin täyttä päivää, niin lupasi selvittää asiaa ja sitten yhdessä pähkäilimme sitä työkavereiden kanssa ja asia järjestyi. Se, milloin ja miten lyhennys järjestyi tapahtui kylläkin sitten hyvin työn ehdoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä työtehtävät ja aikaisempi työkokemuksesi.

Jos vaikkapa hakemasi paikka on ihan uusi eikä ole ihan selvää, mitä tulet tekemään, työnantajaan voisi vedota se, että sinulle tarvitsee maksaa vähemmän palkkaa.

Ja jos työ on sellaista, että työhön voi paljon vaikuttaa itse, mutta lupaat pitää aikataulusi, työnantajan voi olla helpompaa suostua.

Tai yritä löytää se tutkimustieto, jonka mukaan ihmisen tehokkainta työaikaa ovat ensimmäiset 6 tuntia (itse huomasin tämän! eli kaiken tärkeimmän ja olennaisen sai kyllä 6 tunnissa useimmiten hoidettua, ja pomo sai siis melkein 100% maksamalla mulle vain 80%...)

Mutta älä esitä ehtoja, kuten että " en ota työtä vastaan jos en saa tehdä vajaata viikkoa" .

Omalla kohdallani osittainen 6h/pv toimi ja ei toiminut: taloustöissä kun on kiireaika, silloin ei voi tehdä lyhyempää sillä työt kaatuisivat muille joilla on yhtä kiire. Mutta hiljaisempina aikoina kyllä onnistuu.

Vierailija
4/4 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

---Tai yritä löytää se tutkimustieto, jonka mukaan ihmisen tehokkainta työaikaa ovat ensimmäiset 6 tuntia (itse huomasin tämän! eli kaiken tärkeimmän ja olennaisen sai kyllä 6 tunnissa useimmiten hoidettua, ja pomo sai siis melkein 100% maksamalla mulle vain 80%...) ---

Olen itsekin huomannut tuon aiemmassa työpaikassani. Mitä pitempi työpäivä, sitä isompi osa työajasta on usein ns roikkumista, koska ihmisen voimavarat nyt vaan on rajalliset... Riippuu toki työstäkin.