Rispektiä yt:t! Miten te pärjäätte taloudellisesti?
Teen tässä laskelmaa josko nostaisin kytkintä lasten kanssa. Meidän yhtiössä asuntojen hinnat on laskenet. Kun kämpän myynnistä lasketaan välittäjäpalkkio pois ja pannaan jäljelle jäävä summa puoliksi saan kuittattua muuttoauton, takuuvuokran jne. erosta aiheutuvat kustannukset.
Mutta kun lasken pärjäämistä muuten pk-seudulla. Ilman säästöjä ei pääse omistusasuntoon kiinni. Lasten tarhamaksujen kanssa saisin vähän alennusta, mutta kuitenkin pitäsi maksaa. Mietin siis asumisoikeusasuntoa, eli "vuokra" + noin 20 000e laina. Ja kas, se on mun ulottumattomissani ellen irtisano kaikkia vakuutuksia. Ja ajattelin kuitenkin selvitä ilman autoa. Tunnen yh-äitejä, jotka asuvat omistusasunnossa, omistavat auton ja käyvät lomilla. Miten ihmeessä.
Kommentit (24)
No joo, totta tietenkin tuokin. Selvennän, että puhun nyt ihan perus-opettaja-äideistä. Oma työni on asiantuntijatyötä julkisella sektorilla = saanen huomattavasti enemmän liksaa kuin Cittarin rivimyyjä, mutta huonosti palkattu silti.
Mietin myös miten tarhamaksujen alennukset lasketaan. Joinain kuukaisina saatan tienata yli sen 4500e, mutta keskiarvo jää reilusti alle sen.
Hyvästä naimakaupasta jäi käteen sen verran, että ei tarvi kuin lyhennellä kohtuullista lainaa.
Mä olen kahden lapsen yh. Asun ASO-rivarissa Helsingissä ja minulla on auto jonka ostin uutena 3 vuotta sitten. Ei meillä erityisesti talous ongelmana ole, minulla on onneksi kohtuu hyväpalkkainen työ (4200 euron brutto kk-palkka). Jaksaminen muuten näin totaali-yh:na välillä kyllä on kortilla, varsinkin silloin kun työssä on hyvin henksiesti raskasta.
Mun tulot nettona n.2400€, eli varmaan saman verran kuin opettajalla (jota siis käytit esimerkissäsi). Lapsilisät yh- korotuksella 300€, minimielarit kadesta lapsesta 280€.
Hyvin tulen toimeen. Lainanlyhennys ja yhtiövastike n.900€. Omistusasuntoon jäin asumaan kun erottiin.
Ei ole autoa. Asun pk- seudulla joten julkisilla pääsee töihin hyvin. Kotina 73- neliöinen kolmio, lapset nukkuu samassa huoneessa.
Matkustellaan parin vuoden välein.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:28"]
Mä olen kahden lapsen yh. Asun ASO-rivarissa Helsingissä ja minulla on auto jonka ostin uutena 3 vuotta sitten. Ei meillä erityisesti talous ongelmana ole, minulla on onneksi kohtuu hyväpalkkainen työ (4200 euron brutto kk-palkka). Jaksaminen muuten näin totaali-yh:na välillä kyllä on kortilla, varsinkin silloin kun työssä on hyvin henksiesti raskasta.
[/quote]
db Ton mä laskin, että jos joka kuukausi saisi niin alkaisi olemaan helpommat asemat. Omissa tuloissani on siis jonkun verran epäsäännöllisyyttä, jota ei voi ennustaa. Mutta se minkä varaan voin laskea jää kyllä tonnin alle tuon. Ja köyhyyttä enemmän mua kyllä pelottaa se miten lapset kaipaisi isäänsä :´(
Ap, sulla on hyvät tulot. Miten ihmeessä et tulisi toimeen? Onhan se selvä, että elintasoa joutuu hiukan laskemaan kun toisen tulot jää pois. Mutta kyllä osa kuluistakin vähenee (ruoka esim.)
T. Nro6
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:30"]
Mun tulot nettona n.2400€, eli varmaan saman verran kuin opettajalla (jota siis käytit esimerkissäsi). Lapsilisät yh- korotuksella 300€, minimielarit kadesta lapsesta 280€. Hyvin tulen toimeen. Lainanlyhennys ja yhtiövastike n.900€. Omistusasuntoon jäin asumaan kun erottiin. Ei ole autoa. Asun pk- seudulla joten julkisilla pääsee töihin hyvin. Kotina 73- neliöinen kolmio, lapset nukkuu samassa huoneessa. Matkustellaan parin vuoden välein.
[/quote]
Missä vaiheessa tulee yh-korotukset lapsilisiin? Meillä tulisi olemaan yhteishuoltajuus. Toki siis miehelle tulisi osuus lasten sairasvakuutukista. En muuten laskenut saavani mieheltä senttiäkään. Jotenkin ajattelen, että jos aika jaetaan 50/50 niin raha ei vaihtaisi omistajaa? Mutta sitten on nuo tarhamaksut, eihän se olisi reilua että ovat mulla kun mies tienaa enemmän. Ei huipusti, mutta enemmän.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:33"]
Rispektiä yt:t? Vai yh:t?
[/quote]
Voi apua!!!! YH:T. Sori. Pääkoppa ei ole mukana tänään muutenkaan.
Yh- korotus lapsilisään tulee kun taloudessa on vain yksi vanhempi. Eli jos jaatte ajan 50-50 niin se kumman luona lapset on kirjoilla saa lapsilisät ja maksa sillä tarhamaksut.
Jos teillä on tarhaikäiset lapset ei lastenvalvoja välttämättä suostu vahvistamaan sopimusta, jossa lapset seilaavat viikon tai muun ajan jaksoiss kahden kodin väliä.
T. Nro6
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:33"]
Ap, sulla on hyvät tulot. Miten ihmeessä et tulisi toimeen? Onhan se selvä, että elintasoa joutuu hiukan laskemaan kun toisen tulot jää pois. Mutta kyllä osa kuluistakin vähenee (ruoka esim.) T. Nro6
[/quote]
Varmaan lasken asumiseen nyt vähän liikaa. Eli haluaisin jäädä tälle alueelle, jotta lapset saisivat pitää tutun tarhapaikan. Ja alue on kiva ja rauhallinen, jossa lapset voivat turvallisesti kulkea, ei kaljakuppioita jne. Mutta täällä siis tarjolla vain ASO-koteja, joissa aika iso se vastike ja ASO-maksu pitäisi hoitaa lainalla.
Jos taas lapsilla on koti toisen vanhemman luona ja toisen luona käyvät sovitusti, niin silloin etävanhenpi maksaa elarit lähivanhemmalle.
Ei sellainen lähivanhempisysteemi välttämättä mitenkään aja etävanhempaa erilleen lapsista, voivathan he tavata muutenkin kuin vain niinä viikonloppuina joina lapset ovat hänen luonaan. Etä voi hakea lapsia välillä syömään/uimaan/ulkoilemaan jnejne
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:40"]
Yh- korotus lapsilisään tulee kun taloudessa on vain yksi vanhempi. Eli jos jaatte ajan 50-50 niin se kumman luona lapset on kirjoilla saa lapsilisät ja maksa sillä tarhamaksut. Jos teillä on tarhaikäiset lapset ei lastenvalvoja välttämättä suostu vahvistamaan sopimusta, jossa lapset seilaavat viikon tai muun ajan jaksoiss kahden kodin väliä. T. Nro6
[/quote]
Kiitos tiedosta! Oletan, ettei mies lähde tappelemaan lapsista.
Varmaan aluksi ei voitaisi 50/50-sopimusta tehdä senkään vuoksi, että nuorempi on vasta 2,5v. Jostain muistan kuulleeni, että noin pienelle olisi hyvä, että olisi yksi pysyvä koti, josta käydään välillä toisen vanhemman luona.
Tosiaan alle kouluikäisille ei missään nimessä suositella viikko-viikkosysteemiä, joten unohda se.
Mua vähän ihmetyttää miten noilla tuloilla ei ole säästöjä että pääsisist siihen omistusasuntoon kiinni. Ehkä sun kannattaa muutama kuukausi säästää ennenkuin nostat kytkintä. Nyt on ostajan markkinat joten halvalla saisit pienemmän asunnon jos vain saatte omanne myytyä.
No, oli miten oli et varmaan pärjää jos asenteesi on tuo että mistään et halua luopua(vakuutuksista, asuinalueesta, elintasosta jne)
Juu missään nimessä en itse laittaisi tuon ikäistä muuttamaan kodista kotiin viikon välein. Enkä suoraan sanottuna vanhempaakaan :)
Itsekään en kestäisi kahden asunnon välillä seilaamista, saati sitten lapsi.
Kyllä kaikki järjestyy ap. Muuta halvemmalle alueelle ja kuljeta autolla lapsia tuttuun päiväkotiin.
T.nro6
Kiitos kysymästä. Pärjään oikein hyvin. Talon ostin jo ennen perheen perustamisista ja kuten myös turvasin selustani muutenkin tulojen laskemisen varalle. Lapsia tein vain yhden huomatessani, että isästä ei oikein ole siihen ole, vaikka aluksi niin hyvältä näyttikin. Vastuunsa hän kantaa mallikaasti ja osallistuu lapsen kuluihin.
Se on käsittämätöntä, että paperilla noi luvut ei käyttäydy niinkuin oikeassa elämässä.
Mä en edes eksälle kehtaa kertoa, miten hyvin nykyään menee, kun en joudu elättämään häntäkin - tai ylläpitämään sitä elintasoa mitä kahden aikuisen perheessä odotettiin. Lisäksi en enää pakoile kotielämää luuhaamalla ostoksilla.
Kummasti sitä sentti venyy tarpeelliseen. Onhan tässä välillä tiukoillakin, mutta elämisen laatu on jotain ihan muuta.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:51"]
Juu missään nimessä en itse laittaisi tuon ikäistä muuttamaan kodista kotiin viikon välein. Enkä suoraan sanottuna vanhempaakaan :) Itsekään en kestäisi kahden asunnon välillä seilaamista, saati sitten lapsi. Kyllä kaikki järjestyy ap. Muuta halvemmalle alueelle ja kuljeta autolla lapsia tuttuun päiväkotiin. T.nro6
[/quote]
Tämä on aina ollut logiikka, jota en ymmärrä kun ollaan vuoroasumista vastaan. Ihan samalla tavalla sitä joutuu sen kassin pakkamaan ja purkamaan ja yhtä monta kertaa muuttamaa kahden kodin välillä vaikka tapaamiset olisi vain joka toinen viikonloppu.
Mun sisko on yh-lääkäri, ja siksi hänellä on varaa noihin luettelemiisi asioihin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:07"]
Teen tässä laskelmaa josko nostaisin kytkintä lasten kanssa. Meidän yhtiössä asuntojen hinnat on laskenet. Kun kämpän myynnistä lasketaan välittäjäpalkkio pois ja pannaan jäljelle jäävä summa puoliksi saan kuittattua muuttoauton, takuuvuokran jne. erosta aiheutuvat kustannukset.
Mutta kun lasken pärjäämistä muuten pk-seudulla. Ilman säästöjä ei pääse omistusasuntoon kiinni. Lasten tarhamaksujen kanssa saisin vähän alennusta, mutta kuitenkin pitäsi maksaa. Mietin siis asumisoikeusasuntoa, eli "vuokra" + noin 20 000e laina. Ja kas, se on mun ulottumattomissani ellen irtisano kaikkia vakuutuksia. Ja ajattelin kuitenkin selvitä ilman autoa. Tunnen yh-äitejä, jotka asuvat omistusasunnossa, omistavat auton ja käyvät lomilla. Miten ihmeessä.
[/quote]
Minäkin tunnen. Itseni mukaanlukien. Kaikki yksinhuoltajat eivät ole työttömiä tai pienipalkkaisissa ammateissa. Tunnen yksinhuoltajia, jotka ovat toimitusjohtajia, lääkäreitä, projektipäälliköitä, juristeja ja yrittäjiä. Minä tienaan yksin vähän enemmän kuin keskituloisissa perheissä tienaavat kaksi työssäkäyvää vanhempaa yhteensä.