Tuttava kasvattaa lastaan ei suomalaisittain
Tällainen perhekerho/puistotuttu kasvattaa lastaan ei suomalaisittain. Meitä on isompi äitiporukka ja tavataan kerhoissa ja puistoissa, joskus jonkun luona lounastreffeillä.
Tämä yksi äiti on siis ihan suomalainen ja elää suomalaisittain, mutta lastenkasvatus on erilaista. Esim.ekaluokkalaisen vie ja hakee koulusta, eikä tämä muutenkaan juuri liiku itsekseen. Pienempi lapsi 3v.tämän usein pukee, lapsi saattaa tulla yöllä viereen ja sitten kuitenkin saattaa antaa lämyä lapselle, siis ei lyö,mutta vähän läimäyttää jos ei tottele.
Ja tämä 1.luokkalainen tyttö on suloinen ja mielestäni liiankin tottelevainen ja jos mennään vaikka kahville on h'nen 3vuotias luonnottoman kiltti jos noin voi sanoa. Kieltää heti tosi jyrkästi, jos tekee jotain. Ja mielestäni tämä kasvatus ei ole kovin suomalaista
Kommentit (25)
Onko ne "suomalaisittain" kasvatetut niitä jotka eivät osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla?
Ja taas se huomataan. Suomalainen kasvatus tekee lapsista kamalia bussissa huutavia pikkupaskoja jotka ei tottele, ei sitten millään. "Suomalaisittain" kasvatetut lapset ovat kamalia perheen pikkupomoja. Ja kyllä, nyt yleistän.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 11:35"]
ei lyö,mutta vähän läimäyttää
[/quote]
Mikä ihme on lyömisen ja vähän läimäyttämisen ero?
Ei olekaan laissa kielletty, paitsi läimätykset, mutta en sanoisi että ne edes tekevät lapselle kipeää.
Kyllä muutkin lapset on ihan kiltisti,mutta tämä yksi on liiankin kiltti, samoin ekaluokkalainen, joka mukana toisinaan iltapäivätapaamisissa. Ja tätä en ymmärrä, että ekaluokkalainen ei ovi kulkea yksin kouluun,eikä muutenkaan ole paljoa yksin tai kavereiden kanssa, yöllä saa tulla viereen, mutta ei saa muuten olla kuin lapsi = riehakas, villi, iloinen
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 11:46"]
Ja taas se huomataan. Suomalainen kasvatus tekee lapsista kamalia bussissa huutavia pikkupaskoja jotka ei tottele, ei sitten millään. "Suomalaisittain" kasvatetut lapset ovat kamalia perheen pikkupomoja. Ja kyllä, nyt yleistän.
[/quote]
Olishan se kivaa, jos kukaan ei meiskais ikinä julkisella paikalla, mutta kun niitä lapsia ei kasvateta vain sitä hetkeä varten, kun he ovat pieniä ja rasittavia, vaan heistä on tarkoitus tulla myös jossain vaiheessa tasapainoisia aikuisia. Sellaisia ei kasvateta niin, että kasvatuksen ainoa tavoite on pysyä kurissa. Lapsen kasvamiseen kuuluu se, että lapsi eriytyy aikuisesta pikkuhiljaa (ts. itsenäistyy) ja alkaa tehdä päätöksiä itse. Ihmisen jälkeläinen kasvaa ja kehittyy hirveän hitaasti verrattuna muihin eläimiin, ja siksi tämä kasvamisen ja erilaisten taitojen harjoittelemisen prosessi on hirveän pitkä. Oman tahdon kehittymisellä on kuitenkin tarkoituksensa ja tästä syystä lapsen kasvattaminen tiukassa kurissa ei ole tarkoituksenmukaista.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 11:58"]
[/quote]
Olishan se kivaa, jos kukaan ei meiskais ikinä julkisella paikalla, mutta kun niitä lapsia ei kasvateta vain sitä hetkeä varten, kun he ovat pieniä ja rasittavia, vaan heistä on tarkoitus tulla myös jossain vaiheessa tasapainoisia aikuisia. Sellaisia ei kasvateta niin, että kasvatuksen ainoa tavoite on pysyä kurissa. Lapsen kasvamiseen kuuluu se, että lapsi eriytyy aikuisesta pikkuhiljaa (ts. itsenäistyy) ja alkaa tehdä päätöksiä itse. Ihmisen jälkeläinen kasvaa ja kehittyy hirveän hitaasti verrattuna muihin eläimiin, ja siksi tämä kasvamisen ja erilaisten taitojen harjoittelemisen prosessi on hirveän pitkä. Oman tahdon kehittymisellä on kuitenkin tarkoituksensa ja tästä syystä lapsen kasvattaminen tiukassa kurissa ei ole tarkoituksenmukaista.
[/quote]
Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, keski-euroopassa ei osata lapsia kasvattaa? Itse olen sitä mieltä (tuskin on yhtä oikeaa tapaa) että lapsen tulisi saada olla mahdollisimman pitkään lapsi ja että aikuinen kantaa vastuun ja opettaa eron oikean ja väärän rajalla. Lapsi kunnioittaa aikuista ja aikuinen lapsen oikeutta lapsuuteen.
Kun lapsi kunnioittaa vanhempiaan ja omaa hyvän itsetunnon, hänellä on myös omaa tahtoa suhteessa itseensä ja muihin,mutta kunnioittava asenne säilyy. Näin vaara joutua vaikkapa koulukiusatuksi pienenee
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 11:56"]
Ei olekaan laissa kielletty, paitsi läimätykset, mutta en sanoisi että ne edes tekevät lapselle kipeää.
Kyllä muutkin lapset on ihan kiltisti,mutta tämä yksi on liiankin kiltti, samoin ekaluokkalainen, joka mukana toisinaan iltapäivätapaamisissa. Ja tätä en ymmärrä, että ekaluokkalainen ei ovi kulkea yksin kouluun,eikä muutenkaan ole paljoa yksin tai kavereiden kanssa, yöllä saa tulla viereen, mutta ei saa muuten olla kuin lapsi = riehakas, villi, iloinen
[/quote]
Ehkäpä ne lapset vaan on perusluonteeltaan tuollaisia kilttejä ja ehkä introverttejä? Joka tapauksessa en usko että tuosta kasvatuksesta noille lapsille mitään pysyvää haittaa on, ja joka tapauksessa, ei ole muiden asia puuttua paitsi silloin jos laittomuuksia tai julmuuksia tehdään.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 11:56"]Ei olekaan laissa kielletty, paitsi läimätykset, mutta en sanoisi että ne edes tekevät lapselle kipeää.
[/quote]
Oletko seurannut heidän elämäänsä 24/7 etteivät lapset vaikka kotonaan leiki kahdestaan eläväisemmin? Mitä pahaa on jos lapsi ei ole pää punaisena huutava kauhukakara? Millainen on muka liian kiltti lapsi?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:09"]
[/quote]
[/quote]
Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, keski-euroopassa ei osata lapsia kasvattaa? Itse olen sitä mieltä (tuskin on yhtä oikeaa tapaa) että lapsen tulisi saada olla mahdollisimman pitkään lapsi ja että aikuinen kantaa vastuun ja opettaa eron oikean ja väärän rajalla. Lapsi kunnioittaa aikuista ja aikuinen lapsen oikeutta lapsuuteen.
Kun lapsi kunnioittaa vanhempiaan ja omaa hyvän itsetunnon, hänellä on myös omaa tahtoa suhteessa itseensä ja muihin,mutta kunnioittava asenne säilyy. Näin vaara joutua vaikkapa koulukiusatuksi pienenee
[/quote]
Minä en sano, ettei lapsen pidä saada olla lapsi, sanon vain, ettei lasta voi kasvattaa liian kovaan kuriin. Kun puhun lapsen päätöksenteon opettelemisesta, en tarkoita, että lapsen pitäisi ottaa vastuuta vaan sitä, että hänen tahtoaan ei nujerreta.
Minä en ole ranskalaisen, italialaisen, espanjalaisen tai keskieurooppalaisen lastenkasvatuksen asiantuntija (tai muutenkaan kasvatuksen asiantuntija), joten en ole oikea henkilö arvioimaan, osataanko siellä mahdollisesti kasvattaa lapsia vai ei. Olen kuitenkin sitä mieltä, että läimäytyksen pelosta totteleva lapsi ei saa mahdollisuutta oppia ajattelemaan itse, vaan hänen pakotetaan tottelemaan. Esim. jos lasta ei jatkuvasti haasteta ajattelemaan, miksi joku toimintatapa on väärin, vaan ajattelun kehittyminen korvataan väkivallan pelolla, missä vaiheessa sen ihmisen moraali ja empatiakyky sitten kehittyvät? Ja miten läimäyttämällä opetetaan parhaiten vaikkapa sitä, että pikkuveljeä ei saa lyödä (meillä tällä hetkellä toistuva tilanne)?
Aikuinen kyllä kantaa vastuun, mutta lapsen on hyvä jo pienestä asti oppia, miksi joku on väärin.
Ja miksi pieni ekaluokkalainen pitäisi lähetää yksin koulumatkalle ja jättää iltapäivisin kotiin, jos vanhemmilla on mahdollista viedä kouluun ja olla lapsen kanssa?
Onko lasten nimet Walter, Oliver, Mary, Jade tai jotain muuta sellaista kansainvälistä? Niitähän täällä av:lla käsketään lapsille antaa, että sitten osaavat siellä ulkomailla suuressa maailmassa lausua.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä en sano, ettei lapsen pidä saada olla lapsi, sanon vain, ettei lasta voi kasvattaa liian kovaan kuriin. Kun puhun lapsen päätöksenteon opettelemisesta, en tarkoita, että lapsen pitäisi ottaa vastuuta vaan sitä, että hänen tahtoaan ei nujerreta.
Minä en ole ranskalaisen, italialaisen, espanjalaisen tai keskieurooppalaisen lastenkasvatuksen asiantuntija (tai muutenkaan kasvatuksen asiantuntija), joten en ole oikea henkilö arvioimaan, osataanko siellä mahdollisesti kasvattaa lapsia vai ei. Olen kuitenkin sitä mieltä, että läimäytyksen pelosta totteleva lapsi ei saa mahdollisuutta oppia ajattelemaan itse, vaan hänen pakotetaan tottelemaan. Esim. jos lasta ei jatkuvasti haasteta ajattelemaan, miksi joku toimintatapa on väärin, vaan ajattelun kehittyminen korvataan väkivallan pelolla, missä vaiheessa sen ihmisen moraali ja empatiakyky sitten kehittyvät? Ja miten läimäyttämällä opetetaan parhaiten vaikkapa sitä, että pikkuveljeä ei saa lyödä (meillä tällä hetkellä toistuva tilanne)?
Aikuinen kyllä kantaa vastuun, mutta lapsen on hyvä jo pienestä asti oppia, miksi joku on väärin.
[/quote]Sä opetat sen, että se on väärin ja niin ei yksinkertaisesti tehdä
t.meillä ei tollanen ole todellakaan toistuva tilanne
Minua kiinnostaa tuollainen kasvatus. Miten lapsesta saa niin kiltin? Osaako joku neuvoa?
Eli lasta ei saisi kasvattaa kiltiksi, tottelevaiseksi, ei-huutavaksi kakaraksi joka kunnioittaa aikuisia? Lapsiko on silloin lapsi jos se saa huutaa ja riehua ja olla tottelematon ja aikuisille vittua huutava? Siis sellainen joita näkee prismassa joka päivä?
Olin pari viikkoa sitten ruokakaupassa, joka on erään "kauppakeskuksen" yhteydessä. Saman katon alla on mm. elokuvateatteri. Kaupassa oli vain yksi kassa avoinna ja aika pitkät jonot. Ihmettelin yhdessä muiden asiakkaiden kanssa elokuviin meneviä lapsia, jotka olivat ilmeisesti viime hetkellä haalimassa herkkuja mukaan. En ole mikään kukkahattutäti, enkä vanha akka, mutta silti järkytti lasten kielenkäyttö :D Koko ajan kuului "nyt v*ttu vauhtia" "päättäkää nyt v*ttu mitä karkkeja otatte" "siis nyt oikeesti v*ttu vauhtia" "joo, v*ttu kattokaa mitkä jonot" ... Itsekin kiroilen välillä, vaikka tiedän miten typerältä se kuulostaa. Mutta tuollaista v*tun viljelemistä en ole hetkeen kuullut, vaikka ilmeisesti ihan perussettiä teinien ja lapsien keskuudessa.
Siis tottahan nuokin lapset riehuvat ja leikkivät, mutta heti jos tekevät jotain väärää niin äiti kieltää jyrkästi ja hänen sanansa on laki. Ja lapset tottelee, sitä tarkoitin
ap
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:33"]
Siis tottahan nuokin lapset riehuvat ja leikkivät, mutta heti jos tekevät jotain väärää niin äiti kieltää jyrkästi ja hänen sanansa on laki. Ja lapset tottelee, sitä tarkoitin
ap
[/quote]
Minä en ole läimäyttänyt, mutta kyllä lapseni mua tottelee. Ja saatoin lapseni kouluun ( tai ap- ja ip-hoitoon) ja sieltä haettiin, joko mies tai minä. Käytöstavat on kunniassa, samoin perhekeskinen elämä yhteisine ruokailuineen. Ei tusota ole ollut haittaa, teini on rauhallinen ja hyväkäytöksinen ja koulukin maittaa. Ja on kavereita ja harrastuksia. Meillä kyllä mies on muualta, Euroopasta tosin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:33"]Siis tottahan nuokin lapset riehuvat ja leikkivät, mutta heti jos tekevät jotain väärää niin äiti kieltää jyrkästi ja hänen sanansa on laki. Ja lapset tottelee, sitä tarkoitin
ap
[/quote]
Sitä kutsutaan kunnioittamiseksi. Mä olen myös totellut ja oon hyvä tapainen aikuinen ihminen, toivon myös osaavani kasvattaa omat lapseni hyvin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:33"]Siis tottahan nuokin lapset riehuvat ja leikkivät, mutta heti jos tekevät jotain väärää niin äiti kieltää jyrkästi ja hänen sanansa on laki. Ja lapset tottelee, sitä tarkoitin
ap
[/quote]
Noinhan sen kuuluu mennä (ilman sitä läimäyttämistö toki). Kun lasta kieltää, lapsi tottelee ja hyvä niin. Mikä oli ongelma? Ystävällisi on fiksuja ja kilttejä lapsia ja hyvä auktoriteetti heihin.
No ei ole onneksi mitään lakia tai sääntöä että pitäisi kasvattaa "suomalaisittain"...