Minulla on anoreksia ja jouduin tänään syömään aamiaiseksi sairaalassa 3 kananmunaa ja 3 lauantai makkara leipää.
Myös tuoremehua juomaksi. Ymmärrän joo mun täytyy toipuu ja saada painoo. Mitat 162cm/47kg. Mut eiks toi oo ihan sika epäterveellistä? Oon kuitenkii suunillee normaalipainonen?
Kommentit (61)
Puhutko täällä ihan pa...aa..Toivottavasti et tuota määrää pidä liikana syömiseen.Ihminen sinä mieti itseäsi äläkä muita.Toivottavasti saat elämästi kiinni ja voit nauttia siitä niin kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos keskitytään syömiseen ja siihen on varattu sitten ainakin varmaan 10 tuntia päivässä.
10 tuntia laskin: aamupala 2h, lounas 2h, välipala/päiväkahvi2h, päivällinen 2h, iltapala 2h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolla painolla voi olla anoreksia? Painoindeksimittarin mukaan vain lievästi alipainoinen.
Ei anoreksia ole painosta kiinni. Läskilläkin voi olla.
Luokitellaanko sekin sairaudeksi, jos läski laihduttaa?
Riippuu siitä miten laihduttaa.
Niin no kananmunista saat tehokkaasti kaikkia tärkeitä ravintoaineita, joista anorektikon kehossa on huutava pula. Mm. koliinia joka on hyväksi aivoille. Proteiinia, rasvoja (kyllä, ihminen tarvitsee rasvaa), monia eri vitamiineja.
Ei tuo nyt epäterveellistä ole, mutta minusta aika paljon vaadittu ihmiseltä, jolla on anoreksia. Ymmärrän, jos tekee pahaa.
Itse olen ihan normaalin ruokasuhteen omaava perusterve normaalipainoinen ihminen, mutta ei minullekaan aamulla tuollainen ruoka kyllä maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolla painolla voi olla anoreksia? Painoindeksimittarin mukaan vain lievästi alipainoinen.
Ei pidä paikkaansa. Yksi anoreksian eli laihuushäiriön (F50.0) diagnostisista kriteereistä on BMI <16. Suuremmalla painoindeksillä diagnoosi olisi epätyypillinen laihuushäiriö (F50.1).
Ei voi olla noin osaamatonta hoitohenkilökuntaa. En minäkään jaksa tuollaista määrää ruokaa aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei anoreksiaa voi edes diagnostisoida noin korkealla painoindeksillä. Pitäisi olla paljon hoikempi. Olen juuri synnyttänyt terveen lapsen ja olen ap:tä paljon hoikempi, että ei nyt tämä ap:n provo oikein lähde lentoon. Ensi kerralla parempi yritys paremmilla lähtötiedoilla.
Naurettavaa tämä, että lihavat neuvovat täällä, että sun pitää syödä jne., hoh hoijaa. Ap ei ole anoreksiaa nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuota minäkin ihmettelen.. Olen saman pituinen ja ikävuodet 16-22 olin tuon painoinen ilman syömishäiriötäkin...
Saman pituinen ja 5kg enemmän painanut ainakin kymmenen vuotta, tarkoittaako että jos putoaa pari kiloa joudun sairaalaan? Jotenkin en nyt ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei anoreksiaa voi edes diagnostisoida noin korkealla painoindeksillä. Pitäisi olla paljon hoikempi. Olen juuri synnyttänyt terveen lapsen ja olen ap:tä paljon hoikempi, että ei nyt tämä ap:n provo oikein lähde lentoon. Ensi kerralla parempi yritys paremmilla lähtötiedoilla.
Naurettavaa tämä, että lihavat neuvovat täällä, että sun pitää syödä jne., hoh hoijaa. Ap ei ole anoreksiaa nähnytkään.
Ja osastopaikkoja riittää yleensä vain hengenvaarallisen laihoille. Muut saavat avohoitoa ja syövät aamupalansa kotona.
Suurimmalla osalla ketjun kirjoittajista ei ole minkäänlaista lähdekritiikin ymmärrystä. Ap varmasti naureskelee PARTAANSA. Ettekö ole oikeasti perillä, mikä on anoreksia ja oletteko niitä, jotka haukutte työpaikoilla hoikilla olevan anoreksia, kun näin moni meni tähän provoon?
Lauantaimakkara oli ennen pyhäruokaa eikä voita ollut joka talossa pöytään.
Kananmunat on nykyään kamalaa laatua kun eivät tohdi kunnon lannoitteita käyttää rehuntuotannosa. Mautonta tavaraa, ei siitä maukasta saa vaikka kananmunaksi muuttaisi.
Ja makkara on jotain ihra-jauho-mössöä... jauhot on sitten siitä mauttomasta viljasta. Ja se se ihrakin sillä tuotettu, rehusta. Loput on jotain C-luokan proteiinia, luista kaavittua jämiä siis kalvoja yms. ja jotain pikkulihaksia vähäsen mukana.
Suomalainen leipä on karseesta - tai no, Virostahan se yleensä tuodaan. Paahtoleivistä ainakin suurin osa. Ja Suomessa leivotuistakin jauhot on ties mistä.
Mehu, se on enimmäkseen vettä ja sokeria ja väriä, ja ne sokerijuurikkaat on ihan ok... väriä ja aromia on vähän. Hedelmää tms. on onneksi kans vähän, koska nehän tuotetaan suolaantuneessa maassa jota kastellaan osittain puhdistetulla jätevedellä. Paljon torjunta-aineita käytetään. Synteettinen aromi ehkä jopa terveellisempää, kuin se 1 g hedelmää joka on vatsalaukussa pienen määränsä vuoksi lähinnä sattuma.
Mikään ei ole terveellistä, ap. Suurin osa ravinnosta on nykyään sontaa joten ihan sama, mitä syöt. Kunhan et syö liikaa mitään yksittäistä.
Täyttä pazzzkaa koko aloitus. Noilla kiloilla ja senteillä ei ole anoreksiaa, ja tuollaista ruokamäärää ei anorektikkoa laiteta syömään, se nyt on selvä. Olisi siinä elimistö ihmeissään. Normaalikaan nainen ei saisi tuollaista määrää alas. Ihan älytöntä taas!
Pakotettiinko syömään vai tarjottiinko? Kuulostaa joka tapauksessa epäuskottavalta tuollainen tarjoilu sairaalassa, koska syömishäiriöistä nimenomaan kannustetaan syömään monipuolisesti eikä mitään yksipuolista pakkopullaa. Itse olen ollut osastolla vajaan yhden päivän anoreksian takia. Tarjottu ruoka oli monipuolista normaalia ruokaa mitä muutkin saivat: muistaakseni lihakeitto, sämpylä levitteellä, mandariini, lasi maitoa, ja välipalalla jogurtti. Äitini ja lääkärin välisten neuvottelujen jälkeen pääsin kotiin sillä ehdolla, että tulen kerran viikossa painokontrolliin sairaalalle, ja jos paino yhtään laskee, jään saman tien pysyvämmin osastolle. Mun mittani olivat siinä vaiheessa 165cm ja 37,9kg. Toivuin pikkuhiljaa. Tsemppiä sulle Ap, jos viestisi kuitenkin on totta. Tie on pitkä, mutta se on hyvinkin kuljettavissa! Itse olen parantunut täysin.
No jos hän on jo saanut painoa nousemaan, jos on ollut vielä laihempi sinne mennessään. Onhan tuo paino sellainen, että ei ole paljon varaa ainakaan laihtua. Varmaan jos päästettäisiin kotiin, niin paino alkaisi taas tippua, niin sitä nostetaan sen verran, että siitä on varaa vähän pudota. Eihän tuo vuorotellen nälkiintyminen ja nopea painon nousu tee keholle hyvää.
Luokitellaanko sekin sairaudeksi, jos läski laihduttaa?