Facebook aiheuttaa pahaa mieltä ja masennusta
Facebook antaa väärän kuvan. Sellaisen, että kaikilla muilla menee paremmin kuin itsellä. Tämä tietysti johtuu siitä, että Facebookiin ei yleensä juuri niitä ongelmia kerrota. Siellä kerrotaan lähinnä vain positiivisia asioita, siksi se antaa vääristyneen kuvan ja fiiliksen, että kaikilla muilla menee paremmin kuin itsellä ja että heidän elämä on ruusuilla tanssimista.
Tätä kannattaa miettiä. Tämä voi olla monen ihmisen ja perheen pahoinvoinnin taustalla tässä nyky-yhteiskunnassa. Yksi asia muiden joukossa
t.mies
Kommentit (16)
Totta. Mutta totta on myös sekin, että joidenkin ihmisten elämä on helpompaa ja mielekkäämpää kuin toisten, mikä sitten voi näkyä myös facebook-päivityksissä.
JOo, mut fiksummat kun osaa ajattelu itse ja tietävät tämän :)
kateuteen ei ole aihetta jos itse on sinut oman elämän valintojen kanssa.
Ja miksi jonkun ilo on pois sinulta/ihmisiltä? Minä ainakin olen iloinen jos jollain menee hyvin!
Ylipäätään ihmisten yksinäisyys on ongelma. Ja pinnallisuus ja materialistisisuus. Fb:ssa kaveritkin ovat pääomaa joilla brassailla.
Mä en ole samaa mieltä. Sen sijaan ihmettelen ihmisiä, jotka oikeesti kertovat niistä ongelmistaan facessa. Minusta sen pitääkin olla paikka, jossa kerrotaan pinnallisia "hyvän mielen uutisia" tai pikku-vastoinkäymisiä. Jokusen kerran on joku tuttu päivittänyt jotain melkein hautovansa itsemurhaa ja omista avioeroistaan... siis kyllä silloin mun mielestä on jo mautonta. Sellaista vähän myötähäpeää. Ja eikö ne yhtään ajattele, ketkä kaikki voi lukea päivityksiä, niiku minä työkaverina en ole ollenkaan oikea ihminen lukemaan oman työkaverini avioerosta tai siitä miten vaimo vei lapsen ja nyt ei ole enää sitä seksikaveria kotona... huh. Koko ajan kannattaa pitää mielessä, että kertoo sinne vaan juttuja, joita kuka tahansa saattaisi lukea. Ei sen henkilökohtaisemmasta kannata avautua.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:03"]
JOo, mut fiksummat kun osaa ajattelu itse ja tietävät tämän :)
kateuteen ei ole aihetta jos itse on sinut oman elämän valintojen kanssa.
Ja miksi jonkun ilo on pois sinulta/ihmisiltä? Minä ainakin olen iloinen jos jollain menee hyvin!
[/quote]
Ja millainen ihminen alapeukuttaa tällaista kirjoitusta...?
Ihan uskomatonta.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:07"]
Mä en ole samaa mieltä. Sen sijaan ihmettelen ihmisiä, jotka oikeesti kertovat niistä ongelmistaan facessa. Minusta sen pitääkin olla paikka, jossa kerrotaan pinnallisia "hyvän mielen uutisia" tai pikku-vastoinkäymisiä. Jokusen kerran on joku tuttu päivittänyt jotain melkein hautovansa itsemurhaa ja omista avioeroistaan... siis kyllä silloin mun mielestä on jo mautonta. Sellaista vähän myötähäpeää. Ja eikö ne yhtään ajattele, ketkä kaikki voi lukea päivityksiä, niiku minä työkaverina en ole ollenkaan oikea ihminen lukemaan oman työkaverini avioerosta tai siitä miten vaimo vei lapsen ja nyt ei ole enää sitä seksikaveria kotona... huh. Koko ajan kannattaa pitää mielessä, että kertoo sinne vaan juttuja, joita kuka tahansa saattaisi lukea. Ei sen henkilökohtaisemmasta kannata avautua.
[/quote] Toisaalta joillain ihmisillä ei ole tiiviitä ystäväsuhteita, joissa voisi purkaa tuntojaan. Silloin ehkä tekee mieli purkaa itseään edes fb:n statukseen. Toki riippuu myös ihmisestä.
Mä tunnen monet facebookissani olevat tyypit hyvin. Esimerkiksi yksi läheisimmistä ystävistäni hehkuttaa parisuhdeonneaan vieläkin, vaikka on minulle todennut, että vaihtaa toiseen heti paremman löydettyään. Siksi suhtaudun muidenkin päivityksiin tietynlaisella kritiikillä.
Minä en ainakaan ymmärrä, miten joku edes voi kuvitella, että se kerran viikossa laitettu päivitys millään tavalla kertoo henkilön elämästä mitään? Hän voi olla matkalla Ranskan Rivieralla, mutta siinä kaikki.
Voihan sitten vastaavasti lehdistä lukea miten äidit tappavat lapsiaan. Se kompensoi tuota ja poistaa masennuksen.
Sama on instagramissa ja LinkedIn ym.
I call bullshit. Jos on masis, se on riippumatta facesta. Facen selaaminen oikeiden, tyydyttävien ihmissuhteiden asemesta kyllä pahentaa depistä.
Joopa joo. Onhan tää nyt tietty jo sataan kertaan täällä todettu, mutta laitetaan vielä: Facebook ei itsessään aiheuta mitään. Kyseessä on väline. Jos on altis vertailemaan muita itseensä ja omaa huonon itsetunnon, niin ahdistumiseen ei paljon hereillä oloa kummempaa tarvita.
Minuakin joskus ärsytti tuo juuri. Että siellä facebookissa, niinkun blogeissakin, hehkutetaan ihania ystäviä ja ihania kahvihetkiä ja ihania leipomuksia. Ei ole paskaa päivää kellään.
Ota lomaa netistä. Keskity omaan elämääsi. Yritä keskittyä hyviin asioihin elämässä: vaikka se olisikin vain yksi typerä pulla, tai se että saat istua 5 minuuttia rauhassa paikallasi juoden kahvia.
Minun seinälläni on ehkä 5/300 joka hehkuttaa elämäänsä. Tunnen heidät ja tiedän millasta se arkielämä on. Joten ihan sama. Oma elämäni on ihanaa mutta en hehkuta sitä.
Minulla on 24 fb kaveria. Tiedän tasantarkkaan niiden elämät. Ei ne päivitykset tee niiden elämästa hohdokkaampaa tai huonompaa. Oon niiden kanssa tekemisissä muutenkin ja tiedän missä mennään.
Monesti itekkin miettii että miten nuo toiset voi elää noin täydellistä elämää, joka viikko kerrotaan miten elämä nyt vaan on niin ihanaa.