Mitä Helsingissä olevaa ei löydy muualta Suomesta?
Tuli mieleen ketjusta, jossa väitettiin, ettei kehä kolmosen sisällä ole mitään. Haluaisinkin siis kuulla, mitä muista kaupungeista ja kylistä puuttuvaa siellä oikeasti on.
Kommentit (200)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:11"]Romanikerjäläiset.
[/quote]
Löytyy myös muualta pääkaupunkiseudulta kuten myös mm. Turusta
Kansallisooppera. Jonkun mielestä tämä on vähäpätöinen asia, mutta mulle tosi tärkeä, kun käyn oopperassa vähintään pari kertaa kuussa.
Muuallakin Suomessa on paikallisia oopperayhdistyksiä, mutta ne tuottavat vain yhden esityksen vuodessa. Sillä ei oopperafani oikein elä. Savonlinna on tietysti asia erikseen, heinäkuuni vietänkin suureksi osaksi siellä. :)
Enkä tarkoita tällä mitenkään dissata Suomen muita mukavia kaupunkeja. Mutta kun ap kerran kysyit, mitä sellaista Helsingissä on, mitä muualla ei.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:36"]
Olen ammatiltani eräänlainen kouluttaja, esiintyjä ja vietän keskimäärin 3 yötä hotellissa per viikko, maanantaina lähden, torstaina palaan ja pe on toimistopäivä.
Ero kehä kolmosen ulkopuolella on todella iso. Pelkästään vaatetus. Porissa kun olin viikko sitten, oli aivan normaalia että päivän koulutukseen tullaan verkkarit jalassa. Naisillä on hiukset nutturalla, miehillä ollaan tyytyväisiä että on puhtaat, vaatteet sitä peruskauraa, jotka on ostettu 20 vuotta sitten. Ylipainoa ja ulkonäöstä ei huolehdita yhtään. Ihmisillä kuppikuntia, esim jotkut harrastavat tuoksukynttilöitä, me & I vaatteita, Riviera Maisonia, hurahdetaan kunnolla yhteen asiaan ja siihen käytetään rahat.
Muistan ehkä 10 vuotta sitten oli buumi näistä paljuista ja ne olivat kaikilla puheenaihe.
PK-seudulle kun menen töihin, vähintään 95 % naisista on paneutunut ulkonäköönsä enemmän kuin arkipäivänä ja hyvin usein moni tulee kiittämään päivän jälkeen. Tätä ei tapahdu käytännössä koskaan pk-seudun ulkopuolella, vain muutama ihminen tulee puhumaan kiitoksen muodossa, jotka ovat vastuussa tapahtumasta.
Näitäkin on tapahtunut vuosien varrella, että ihmiset tulevat traktorilla tai soutuveneellä.
[/quote]
Tarkoititko tuon pahaksi asiaksi? Eihän tuo ole yhtään sen ihmeellisempi kuin se, että helsinkiläinen tulisi koulutukseen metrolla.
Olen junantuoma (pohjoisesta) helsinkiläinen. Koskaan eivät ole stadilaiset minua mollanneet, tai muullakaan tapaa halveksineet, vaikka en olekaan paljasjalkainen stadilainen. Oma asenne vaikuttaa paljon! Ihan varmasti saatte paskaa niskaanne, jos alatte avoimesti haukkumaan Helsinkiä stadilaisille - samalla tavoin kun saatte paskaa niskaanne jos haukutte Turkua turukulaisille, tai Rovaniemeä rovaniemeläisille. Tympeimmät ihmiset, joita olen täällä tavannut on juuri meitä junantuomia, jotka luulevat itsestään niin hirveän paljon kun nyt kerran asuvat Helsingissä.
7 Romani väestön edustajaa rautatieaseman edessä myymässä lehteä. Ei löydy takuulla mistään muusta Suomen kaupungista samaa.
Kaikki ministeriöt, muiden maiden suurlähetystöt.
On niitä museoita ja ravintoloita ja teattereita muuallakin Suomessa mutta aika vähän. Valikoima on se miksi Helsinki on erilainen. :)
Samoin lentoja lähtee muualtakin Suomesta mutta tosi rajallisesti. Lisäksi Vantaan lentokenttä on pieni ja selkeä - ei siellä normaalijärkiset maalaisetkaan eksy. :)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:31"]
Suomen tylyimmät ihmiset ja epäystävällisin mentaliteetti
[/quote]
Edellämainitut adjektiivit kuvaavat oikein hyvin maalta paenneita. Siis juntteja. Junttius ei tarkoita syntyperää vaan mielentilaa, jota esiintyy pääsääntöisesti maaltamuuttaneilla. He opettelevat puhumaan "hesalaisittain", mutta asenne paljastaa mielentilan junttiuden. Nämä muuttajat ovat niitä, jotka puhuvat halveksivasti maalaisista, yrittäen tällä tavoin pönkittää omaa erinomaisuuttaan.
Me stadilaiset (huom. stadilainen ja "hesalainen" ovat kaksi eri asiaa) olemme toiset huomioonottavia, ystävällisiä ja elämään rennosti suhtautuvia ihmisiä.
[/quote]
Selittelyn makua. Kaikki tuntee nimitykset. Totuus ei valitettavasti katoa mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:50"]
Hassua miten tästä voi tulla riita. Kysyttiin mitä Helsingissä on ja muualla ei. On sanomattakin selvää, että ravintola-, kulttuuri-, harrastus-, jne. tarjonta on Helsingissä valtava - tätä ei ole muualla Suomessa. Lähellä meri ja vilkas lentokenttä, lähekkäin ihan maalaismaista elämää (Pohjois-Helsinki esimerkiksi) ja kaupunkielämää (keskustan alue). Valtavasti ilmaistapahtumia jne.
Suomen ainoa oikeasti toimiva julkinen liikenne. Suomen kansainvälisin kaupunki. Lapsetkin oppivat, että elämää on muuallakin kuin Suomessa ja ihmiset lopulta ihan samoja kaikkialla.
[/quote]
Voi lol. Kun mä asuin Helsingissä, julkinen liikenne eli dösät sökähti ekaan kunnon talvissäähän. Oikein ihmettelin, mikä niille tuli. Kaikkialla muualla Suomessa bussit kulkee säässä kuin säässä, mutta Helsingissä :D
Koppavia ihmisiä, joilla ei ole käsitystä kokonaisuuden merkityksestä, siitä, että kaikkia tarvitaan. Tuijotetaan siihen omaan napaan ja otetaan irti hyöty unohtaen sen, kuka kaiken oikeasti maksaa ja toimittaa Helsinkiin.
Olen asunut kommuuneissa viimeiset 10v ja nyt olen 30v. Sinä aikana tavannut lukuisia maalta muuttaneita 18-35v naisia ja miehiä. Kukaan ei ole koskaan valitellut, että helsinkiläiset olisivat jotenkin tylyjä tai muutenkaan ikäviä vaan päin vastoin. Minusta tuntuu, että nämä helsinkiläiset tylyiksi ja pissapäiksi tietävät eivät ole koskaan Helsingissä asuneet tai paikallisia juuri tunteneet. Mikäli Helsinki olisi niin ikävä paikka kun monet turveporat täällä antaa ymmärtää niin se ei selittäisi sitä, että vuosittain Helsinki ja sen ympäristökunnat kasvaa siinä missä mukavien ihmisten seudut ne näivettyy. Niin ja luulisi sen kasvun myötä sitten viimeistään Helsinkiin tulevan niitä mukaviakin ihmisiä?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:50"]
Hassua miten tästä voi tulla riita. Kysyttiin mitä Helsingissä on ja muualla ei. On sanomattakin selvää, että ravintola-, kulttuuri-, harrastus-, jne. tarjonta on Helsingissä valtava - tätä ei ole muualla Suomessa. Lähellä meri ja vilkas lentokenttä, lähekkäin ihan maalaismaista elämää (Pohjois-Helsinki esimerkiksi) ja kaupunkielämää (keskustan alue). Valtavasti ilmaistapahtumia jne.
Suomen ainoa oikeasti toimiva julkinen liikenne. Suomen kansainvälisin kaupunki. Lapsetkin oppivat, että elämää on muuallakin kuin Suomessa ja ihmiset lopulta ihan samoja kaikkialla.
[/quote]
Voi lol. Kun mä asuin Helsingissä, julkinen liikenne eli dösät sökähti ekaan kunnon talvissäähän. Oikein ihmettelin, mikä niille tuli. Kaikkialla muualla Suomessa bussit kulkee säässä kuin säässä, mutta Helsingissä :D
[/quote]
25v olen asunut Helsingissä ja kokemukseni on aivan päinvastainen. Junat ja ratikat saattavat jumittaa talvella, mutta bussiin voi aina luottaa.
Rakastan tätä kaupunkia, minut aikoinaan otetiin hyvin vastaan. Parhaat ystäväni ovat syntyperäisiä helsinkiläisiä monen sukupolven takaa. Helsinkiläiset ovat rentoja, avuliaita ja hyväsydämisiä:).
Nämä ketjut tulee ja menee säännöllisesti, missä halutaan haukkua Helsinkiä. En tiedä mitä iloa se joillekin tuo?
Jos ei pidä Helsingistä, ei kannata vierailla täällä, saati muuttaa tänne.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:53"]
Koppavia ihmisiä, joilla ei ole käsitystä kokonaisuuden merkityksestä, siitä, että kaikkia tarvitaan. Tuijotetaan siihen omaan napaan ja otetaan irti hyöty unohtaen sen, kuka kaiken oikeasti maksaa ja toimittaa Helsinkiin.
[/quote]
Ohhoh! Tutustupa hetki valtion ja Helsingin budjetteihin, miten paljon rahaa maaseutu imee Helsingiltä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:11"]
Romanikerjäläiset.
[/quote]
Niitä on myös Espoossa, Turussa ja Kuopiossa. Saa jatkaa listaa, varmasti löytyy muualtakin.
Markkinat. Populaa=asiakkaita riittää. Harvaan asutulla seudulla toisenlaista.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 16:08"]
Olen asunut kommuuneissa viimeiset 10v ja nyt olen 30v. Sinä aikana tavannut lukuisia maalta muuttaneita 18-35v naisia ja miehiä. Kukaan ei ole koskaan valitellut, että helsinkiläiset olisivat jotenkin tylyjä tai muutenkaan ikäviä vaan päin vastoin. Minusta tuntuu, että nämä helsinkiläiset tylyiksi ja pissapäiksi tietävät eivät ole koskaan Helsingissä asuneet tai paikallisia juuri tunteneet. Mikäli Helsinki olisi niin ikävä paikka kun monet turveporat täällä antaa ymmärtää niin se ei selittäisi sitä, että vuosittain Helsinki ja sen ympäristökunnat kasvaa siinä missä mukavien ihmisten seudut ne näivettyy. Niin ja luulisi sen kasvun myötä sitten viimeistään Helsinkiin tulevan niitä mukaviakin ihmisiä?
[/quote]
Joo, tosiaan TURVEPORAT sanoi sullekin, että olet niin kiva helsinkiläinen. Oikein kiva.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:53"]
[/quote]
Ohhoh! Tutustupa hetki valtion ja Helsingin budjetteihin, miten paljon rahaa maaseutu imee Helsingiltä.
[/quote]
Yrityksien ei pitäisi maksaa pääkonttorin sijainnin perusteella veroja. Siksi se näyttää siltä, mutta vain näyttää.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 16:08"]
[/quote]
Joo, tosiaan TURVEPORAT sanoi sullekin, että olet niin kiva helsinkiläinen. Oikein kiva.
[/quote]
Tällä viitattiin nyt varmaankin näihin taantumuksellisiin jotka kotoaan käsin tietävät, että helsinkiläiset on perseestä. Hassua, että nämä TURVEPORAT vielä loukkaantuvat jos saavat vähän siivilleen.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 12:37"]
114 sanoi hyvin. Ei kukaan ihminen pääse karkuun juuriaan, ne on mitä on. On toisenlainen stadilainen se jonka juuret on näissä kiviikaduissa ja merta haistellut ikänsä, kuten vanhemmat, isovanhemmat ja niin monet polvet ennen meitä. Paljasjalan tuntee siitä että hän on ystävällinen ja auttavainen, suurpiirteinen ei kulje nokka pystyssä. Hieman toisn käyttäytyvät usein he jotka tulleet tänne vaikkapa 60-luvun suuressa aallossa ja heidän jälkeläisensä. Heistä huokuu se kylmyys, jostain syystä. Ei aito stadin kundi tai friidu mollaa maalaisia, he vain ovat ylpeitä omista juuristaan ja niinhän se pitääkin, meidän jokaisen. Stadilainen haistaa toisen stadilaisen hetkessä, muualta tullut paljastuu nopeasti vaikka oli viettänyt täällä kymmeniä vuosia. Kun se vaan on niin että stadilaiseksi ei tulla vaan synnytään. Maailma muuttuu mutta olkaamme me paljasjalat ylpeitä omasta ihanasta pikku stadistamme! Ollaan mekin muuten lehmiä nähty, omassa lapsuudessani niitä laidunsi niin Konalassa kuin Pakilassakin, voitteko kuvitella?
[/quote]
Ei mollaa maalaisia, mutta aika pahasti mollaa "junantuomia". Kuvittelet ilmeisesti olevais erityisen sivistynytkin tuolla asenteellasi?