Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilla ikäeroa 13-vuotta. Millainen tulee olemaan heidän sisarrussuhteensa?

Vierailija
22.11.2014 |

Olen synnyttänyt 28-vuotiaana v. 1995 ja 41-vuotiaana v. 2008.

Minulla on tyttö ja poika.

Poika syntyi kun tyttö oli käynyt 2kk ylä-astetta.

Tällä hetkellä heidän sisarrussuhteensa on ainakin sellainen, että 19-vuotias isosisko hoivaa paljon 6-vuotiasta pikkuveljeään, ainutta sisarustaan, mikä on hänelle äärettömän tärkeä. On siis todellinen ISOsisko. Uskon, että kun pojasta tulee teini ja tyttö on nuori aikuinen, heillä tulee olemaan yhtä läheiset välit, mutta poikakin on jo kasvanut isommaksi ja aikuisemmaksi. Voivat chillata sitten keskenään, mutta aikuinen isosisko osaa samalla pitää pikkuveljestään myös huolta ja pikkuveli saa järkeviä ja vanhempia kavereita myös siskonsa puolelta, mikä avartaa varmaan maailmaa todella paljon. Elävät nytkin ihan eri vaiheissa elämäänsä, mutta ovat silti todella läheisiä.

Mietin vaan aikaa kun mun tyttö oli 0-18vuotias eli vuosina 1995-2013. Poika tulee olemaan 0-18vuotias vuosina 2008-2026. Millä tavalla pojan ikäkausi 0-18v tulee olemaan erillainen kun tytön? Mitä teille tulee mieleen vauvapalstalaiset? Laittakaa perään myös oma ikänne, haluan tietää minkä ikäisten ihmisten kanssa juttelen.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmetyttää muuten myös miksi tämä keskustelu on saanut niin paljon alapeukkuja..... !? Mikä ihmeen alapeukuttelija siellä oikein on. Onneksi on myös kuitenkin tullut yläpeukkuja... :)

Vierailija
42/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sisarusten ikäero on suuri, kiintymystä ei synny automaattisesti vaan se on rakennettava molempien osapuolten halukkuudesta. Kun kiintymys on syntynyt, se kestää aikuisuuteen saakka, mikäli suhdetta vaalitaan. Yhteisen arkielämän jakaminen ja päivittäinen yhdessäolo eivät siis takaa sitä, että sisarussuhteesta muotoutuu läheinen ja lämmin. Vanhemman sisaruksen halukkuus pienen sisaruksen hoivaamiseen on ratkaisevaa sisarussuhteen syvyyden kannalta ja vastaavasti torjuva suhtautuminen saattaa lamaannuttaa sisarussuhteen vuosikausiksi. Läheinen sisarussuhde ei myöskään ole riippuvainen ikäerosta. Oleellista on se, mitä sisarusten välillä tapahtuu silloin kun nuorempi on vielä pieni lapsi.

http://www.uta.fi/kirjasto/vaitokset/2008/2008107.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja pikkusiskollani ikäeroa 9 vuotta ja suhteemme ei ole erityisen läheinen. Väleissä olemme ja silloin tällöin myös näemme, mutta asumme eri puolilla Suomea ja kummallakin on omat juttunsa. En usko, että syynä tilanteeseen on pelkästään ikäero vaan täysin erilaiset elämäntilanteet. Pikkusisko on kuitenkin aina pikkusisko ja tärkeä.

Vierailija
44/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tiedän. Nyt olen 24 ja siskoni 7, minulla ei ole lapsia. Halusinpa vain tuoda tämän näkökulman esille selittäessäni sitä, miksi lähes samanikäinen siskoni on minulle läheisempi. Saanen tästäkin alapeukkuja, mutta on helpompi muodostaa läheinen suhde siskoon, joka on enemmän ystävä kuin holhottava.

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:23"]

Minulla on sisarpuoleeni ikäeroa melkein 17 vuotta ja pidän itseäni enemmänkin tätinä. Voisin olla lapsen äiti... Suhteeni pienellä ikäerolla olevaan siskooni on paljon läheisempi, aivan erilainen. Olemmehan kasvaneet yhdessä.

[/quote]

Normaalisti ala-ikäiset eivät

hanki lapsia, se on täysi-ikäisiä varten. Minkä ikäinen sinä nyt olet, entä tämä sisarpuolesi?

[/quote]

Vierailija
45/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 13 ja 6 vuotta vanhemmat siskot ja minä olen kaikista nuorin, juuri 18 vuotta täyttänyt. Vaikka heillä on aivan eri elämäntilanteet kuin minulla niin juttelemme päivittäin ja kerromme asioita paljon toisillemme. Siskojeni lähtiessä opiskelemaan oli aivan mahtavaa aina käydä yökyläilemässä siellä, ja vaikka emme nähneet enää niin usein, silloin kun näimme meillä oli tosi hauskaa!
Heiltä olen aina saanut parhaimmat neuvot! Nyt toivon, että minä voin olla esim. heidän lapsilleen samanlainen roolimalli ja ottaa heitä yökylään sitten kun itse lähden opiskelemaan!

Vierailija
46/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta luonne ja elämäntilanne tai kiinnostuksen kohteet vaikuttavat enemmän kuin ikä. Itselläni on vain pari vuotta nuorempi veli, mutta emme ole koskaan olleet läheisiä. Aina on mukavaa yhdessä kun tavataan, mutta ei ole tarvetta nähdä tai soitella kauhean usein.

Vierailija
47/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikäeroa siskoni kanssa 25 v. Olemme kyllä läheisiä, mutta ei suhteemme tule koskaan olemaan kahden tasavertaisen aikuisen suhde... Liikaa ikäeroa, roolit on tietynlaiset. Suhteessa häneen olen ikuisesti se pikkusisko, jota pitää neuvoa ja josta pitää pitää huolta. Meidän välistä kaksi veljeä, jotka molemmat ovat kuolleet.

Vierailija
48/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:47"]

Mutta hei, minua kiinostaisi nyt eniten saada muilta mammoilta vastauksia siihen, että millä tavalla erilaista lasten elämä tulee olemaan ikäkautena 0-18v, kun toinen elänyt sen vuosina 95-13 ja toinen tulee elämään sen vuosina 08-26. !

Yrittäkää jokainen nyt listata vaikka 5 kohtaa mitkä teille tulee heti ensimmäisenä mieleen tai myöhemminkin. Lueskelen sitten innolla niitä, mitä muille on tullut mieleen ensimmäisenä. :)

[/quote]

En kyllä oikein osaa kuvitella, en tajunnut itsekään kun esikoinen oli pieni 90-luvun jälkipuoliskolla että minkälaista on nyt, netti ja kännykät ja kaikki. Nyt kun taas tuntuu että maailma muuttuu aina vaan nopeampaa, eikä edes hyvään suuntaan, niin miten voi tietää? Teknologia varmasti menee aina vaan eteenpäin ja vaikuttaa lapsiin tietysti eniten, mutta voihan olla että meidän nuorimmaiset joutuu näkemään vielä sodankin nuoruutensa aikana, sitä kokemusta ei ole muutamaan sukupolveen onneksi ollut. Luonnonkatastrofit yleistyvät, ja ilmaston lämpeneminen tuo omat ongelmansa, mistä sitä tietää vaikka ydinvoimala poshtaa tässä lähellä, tai joku hullu saa jossain päin maailmaa päähänsä posauttaa ydinpommin tai päästää superviruksen vapaaksi, eikä käykään kuin elokuvissa joissa sankarit pelastaa maailman.