Lapsilla ikäeroa 13-vuotta. Millainen tulee olemaan heidän sisarrussuhteensa?
Olen synnyttänyt 28-vuotiaana v. 1995 ja 41-vuotiaana v. 2008.
Minulla on tyttö ja poika.
Poika syntyi kun tyttö oli käynyt 2kk ylä-astetta.
Tällä hetkellä heidän sisarrussuhteensa on ainakin sellainen, että 19-vuotias isosisko hoivaa paljon 6-vuotiasta pikkuveljeään, ainutta sisarustaan, mikä on hänelle äärettömän tärkeä. On siis todellinen ISOsisko. Uskon, että kun pojasta tulee teini ja tyttö on nuori aikuinen, heillä tulee olemaan yhtä läheiset välit, mutta poikakin on jo kasvanut isommaksi ja aikuisemmaksi. Voivat chillata sitten keskenään, mutta aikuinen isosisko osaa samalla pitää pikkuveljestään myös huolta ja pikkuveli saa järkeviä ja vanhempia kavereita myös siskonsa puolelta, mikä avartaa varmaan maailmaa todella paljon. Elävät nytkin ihan eri vaiheissa elämäänsä, mutta ovat silti todella läheisiä.
Mietin vaan aikaa kun mun tyttö oli 0-18vuotias eli vuosina 1995-2013. Poika tulee olemaan 0-18vuotias vuosina 2008-2026. Millä tavalla pojan ikäkausi 0-18v tulee olemaan erillainen kun tytön? Mitä teille tulee mieleen vauvapalstalaiset? Laittakaa perään myös oma ikänne, haluan tietää minkä ikäisten ihmisten kanssa juttelen.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:14"]
Minä olen 27 vuotias nainen ja pikkuveljeni on 16 eli olin 11, kun hän syntyi. Muutin kotona hänen ollessaan 7 ja siitä huolimatta meillä on aivan ihana suhde, olemme läheisiä ja luotamme toisiimme. Juttlemme 5-7 päivänä viikossa, joko soittamalla tai whatts appin välityksellä :)
[/quote] Mukava kuulla!! :) <3
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:20"]
Mulla on melkein 13 vuotta nuorempi pikkuveli. Hänen ollessaan lapsi/nuori oli paljon luonani yökylässä. Soitti aina, kun vanhempien kanssa meni sukset ristiin ja tuli mun luokse lohdutettavaksi ja hemmoteltavaksi. Nyt on jo itse aikuinen, mutta edelleenkin kun elämä potkii päähän, tulee sääliä pyytämään multa. Yleensä kuulen myös tyttöystävistä yms. ekana. Hyvät välit on.
[/quote] :-D
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:09"]
Se riippuu ihan ihmisistä. Ystävä sai siaruksia teininä, joita hoiti kyllä,mutta muutti sitten kotoa kauemmas. Jossain välissä hän tunsi olevansa enemmän vieraileva sukulaistäti. Kun nuoriso kasvoi, he lähentyivät taas.
Omilla lapsilla(eri sukupuolta), on 10 v eroa ja eri isät sekä luonteet,eivätkä he ole kovin läheisiä. Vanhemmalla on nyt nuoren aikuisen oma elämä päällimmäisenä. Aikoinaan hän pyyteli pikkuveljeä, mutta sai sen ehkä vähän liian myöhään. Toivon että tilanne korjaantuu ajan kanssa.
[/quote] No meillä luonteetkin kyllä onneksi täsmää, tiedä johtuuko se vaikka horoskooppi merkeistä, kun joskus ollaan miehen kanssa hupsuteltu ja otettu tästäkin asiasta selvää... :D Tyttö on siis rapu ja poika skorpioni. :) molemmat vesi elementtejä. Minä äitinä taas härkä ja mies myös rapu. :)
[/quote]
Nyt meni kyllä kaikki uskottavuus, kun nuo horoskooppihöpinät vedit mukaan!
Minulla on sisarpuoleeni ikäeroa melkein 17 vuotta ja pidän itseäni enemmänkin tätinä. Voisin olla lapsen äiti... Suhteeni pienellä ikäerolla olevaan siskooni on paljon läheisempi, aivan erilainen. Olemmehan kasvaneet yhdessä.
Kerron nyt heti, että olen 34v., muuten se unohtuu kertoa :)
Minulla on juurikin 13 vuotta vanhempi sisko. Suhteemme on läheinen ja kyllä tunnen hänet siskoksi enkä kaveriksi, vaikka emme ole paljoa yhdessä asuneet. Hän muutti jo aikaisin pois kotoa, minä taisin olla 4-vuotias. Eikä sitä ennenkään paljoa aikaa vietetty yhdessä, koska sisko oli paljon poissa. Joskus 10-vuotiaana aloin käydä siskoni luona yökylässä ja lähennyimme. Aikuisiällä suhteemme on lähentynyt entisestään ja pidämme yhteyttä päivittäin. Hän on minulle rakas ja elämässä olisi valtava aukko ilman häntä.
Ainoa "puute" suhteessamme on se, että kokemuksemme lapsuuden perheestä on täysin erilaiset ja se luo pienen kuilun välillemme. Perheemme on elänyt vaikeita aikoja minun aikanani, mutta sisko ei ole silloin enää asunut kotona eikä usko kaikkea, mitä on tapahtunut. Ajattelen että tästä syystä suhteemme ei ole läheisyysasteikolla täysi 10 vaan pikemminkin 9.
Ei minkäänlainen! Meillä ikäeroa 14v.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:20"]
Olen 28 ja siskoni 42. Näin aikuisena ja kun kummallakin on lapsia, olemme läheisiä, tekemisissä viikottain ja ikäeroa ei edes huomaa. Ollessani teini asuimme eri paikkakunnilla, tekemisissä silloinkin mutta ei kuten nyt.
[/quote] Onko teidän lapsilla millaisia ikäeroja?
Minulla itselläni ei ole sisaruksia, mutta miehellä on 12-vuotta vanhempi veli. Hänen lapsensa eli meidän lasten serkut ovat syntyneet sitten -85, -88, -90 ja -99.
Minulla ja siskollani on 13 vuotta ikäeroa :) siskoni sai lapsen, kun olin 7 vuotias. Tavallaan sain "pikkusiskon". Aikuisiällä olemme kuin erottamattomat. Joten ei huolta. :)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:22"]
Se riippuu ihan ihmisistä. Ystävä sai siaruksia teininä, joita hoiti kyllä,mutta muutti sitten kotoa kauemmas. Jossain välissä hän tunsi olevansa enemmän vieraileva sukulaistäti. Kun nuoriso kasvoi, he lähentyivät taas.
Omilla lapsilla(eri sukupuolta), on 10 v eroa ja eri isät sekä luonteet,eivätkä he ole kovin läheisiä. Vanhemmalla on nyt nuoren aikuisen oma elämä päällimmäisenä. Aikoinaan hän pyyteli pikkuveljeä, mutta sai sen ehkä vähän liian myöhään. Toivon että tilanne korjaantuu ajan kanssa.
[/quote] No meillä luonteetkin kyllä onneksi täsmää, tiedä johtuuko se vaikka horoskooppi merkeistä, kun joskus ollaan miehen kanssa hupsuteltu ja otettu tästäkin asiasta selvää... :D Tyttö on siis rapu ja poika skorpioni. :) molemmat vesi elementtejä. Minä äitinä taas härkä ja mies myös rapu. :)
[/quote]
[/quote]
" Hupsuteltu "
Etkö sinä osaa lukea? Mutta jos meni, niin menköön! Aika moni kuule katsoo ihan uteliaisuudesta lastensa horoskooppimerkkejä, etenkin ennen lasten syntymää... Oletko itse katsonut? Myönnä rehellisesti ja jokainen joka tätä keskustelua lukee ja näkee tämän viestin, niin myöntäköön.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:23"]
Minulla on sisarpuoleeni ikäeroa melkein 17 vuotta ja pidän itseäni enemmänkin tätinä. Voisin olla lapsen äiti... Suhteeni pienellä ikäerolla olevaan siskooni on paljon läheisempi, aivan erilainen. Olemmehan kasvaneet yhdessä.
[/quote]
Normaalisti ala-ikäiset eivät hanki lapsia, se on täysi-ikäisiä varten. Minkä ikäinen sinä nyt olet, entä tämä sisarpuolesi?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:23"]
Ei minkäänlainen! Meillä ikäeroa 14v.
[/quote]
Harmi että sinulle pääsi käymään noin... Ei se silti tarkoita sitä, että kaikille täytyisi niin käydä. Kuten voimme tästäkin ketjusta todeta. :)
No eipä tuota voi ennustaa mitenkään. On niin ihmisistä itsestään kiinni. Mutta jos isosisko jaksaa olla jatkossakin kiinnostunut ja paljon tekemisissä veljensä kanssa, niin eiköhän suhde pysy hyvänä myöhemminkin. Ja ikäero tasoittuu kun poikakin on aikuinen. Tai taas riippuu niin siitä että minkä tyyppinen isosisko on.
Oma siskoni on minua 10 vuotta vanhempi ja hänen kanssa olen ollut n. 16-17-vuotiaasta eteenpäin laivalla, festareilla ja baareissa jne. Nykyään tuntuu että minä olen meistä se vanhempi ja järkevämpi. Nyt olen 30v ja sisko 40v eikä ikäeroa juurikaan mistään huomaa.
Omilla lapsillanikin nuorimmalla ja vanhimmalla on 13v ikäeroa, mutta meillä on 5 lasta eli meininki tulee olemaan eri jos on vain kaksi isolla ikäerolla. Toki toivon että kaikki sisarukset tulisivat olemaan läheisiä toisilleen myös aikuisina.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:27"]
Minulla ja siskollani on 13 vuotta ikäeroa :) siskoni sai lapsen, kun olin 7 vuotias. Tavallaan sain "pikkusiskon". Aikuisiällä olemme kuin erottamattomat. Joten ei huolta. :)
[/quote] Kiva kuulla! :)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:34"]
No eipä tuota voi ennustaa mitenkään. On niin ihmisistä itsestään kiinni. Mutta jos isosisko jaksaa olla jatkossakin kiinnostunut ja paljon tekemisissä veljensä kanssa, niin eiköhän suhde pysy hyvänä myöhemminkin. Ja ikäero tasoittuu kun poikakin on aikuinen. Tai taas riippuu niin siitä että minkä tyyppinen isosisko on.
Oma siskoni on minua 10 vuotta vanhempi ja hänen kanssa olen ollut n. 16-17-vuotiaasta eteenpäin laivalla, festareilla ja baareissa jne. Nykyään tuntuu että minä olen meistä se vanhempi ja järkevämpi. Nyt olen 30v ja sisko 40v eikä ikäeroa juurikaan mistään huomaa.
Omilla lapsillanikin nuorimmalla ja vanhimmalla on 13v ikäeroa, mutta meillä on 5 lasta eli meininki tulee olemaan eri jos on vain kaksi isolla ikäerolla. Toki toivon että kaikki sisarukset tulisivat olemaan läheisiä toisilleen myös aikuisina.
[/quote] Parhaat ja rakastavat isommat sisarukset jaksavat aina olla kiinostuneita pienempien sisarustensa elämästä ja näiden kanssa tekemisissä. Sellainen joka EI JAKSA, niin ei voi kehua kovin hyväksi isosiskoksi tai veljeksi !!! Hyvin surullista itseasiassa...
Ja mitä tarkoitat sillä, minkä tyyppinen isosisko on?
Minulla on itselläni nuorempia sisaruksia joiden kanssa on ikäerot 6 vuotta pikkusiskoon, ja hänen kanssaan on oltu aina läheisiä, lapsena hoidin häntä pienestä asti, ja keksin kivoja leikkejä hänelle ja naapurin tytölle, otin siskoa esim. laivamatkalle mukaan kun menin 4H-kerhon reissulle. Veli on mua 10 vuotta nuorempi, ja hyvät välit on olleet aina, veli ei ole sen sorttinen että paljoakaan yhteyttä pitäisi, se on lähinnä luonnekysymys, nuorempi sisko syntyi kun olin jo muuttanut kotoa, meillä 16 vuotta ikäeroa, ja hänen kanssaan en ole niin läheinen, ollaan niin eri luonteisia, tyttäreni on hänen kanssaan aina lapsena leikkinyt ja viettänyt kaikki koulun lomat, heillä kun on vain 3,5 vuotta ikäeroa. Meillä koko perheessä on kaikilla hyvät välit, huumoria piisaa, ja kun joskus kokoonnutaan yhteen naurua piisaa, ilmapiiri on aina rento, ei ole mitään syytä kellään olla huonoja välejä, siinä menee puolisot ja mun ja siskon lapsetkin ihan samassa porukassa.
Tyttäreni joka on esikoiseni, ja nuorimmaisten eli kaksospoikien ikäero on 14,5 vuotta, tyttärenikin toivoi pikkusisarusta aina lapsena, mutta kävi vaan niin että sitä ei tullut kuin vasta sitten kun toivosta oli jo luovuttu, sitten tulikin kaksi kerralla. Tytär on joskus sanonut että on huono juttu kun tuli niin myöhään, ja että molemmat poikia, siitä huolimatta tytär on aina hoitanut poikia ja vaikka on jo muuttanut kotoa kolme vuotta sitten, ja tällä hetkelläkin asuu ulkomailla, pojat on tyttärelle todella tärkeitä, tulevat varmasti olemaan aina läheisiä. Nyt kun tytär on ulkomailla on pojille tullut tärkeäksi isosiskon kihlattu, pojat palvovat omaa "supermiestä" joka on vienyt harrastukseen, leikkii ja antaa pelata kännykällään angry birdsejä. Kun isosisko löysi poikaystävän, sai pojat isoveljen. Tyttäreni aikoo olla aina poikien tukena.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:44"]
Minulla on itselläni nuorempia sisaruksia joiden kanssa on ikäerot 6 vuotta pikkusiskoon, ja hänen kanssaan on oltu aina läheisiä, lapsena hoidin häntä pienestä asti, ja keksin kivoja leikkejä hänelle ja naapurin tytölle, otin siskoa esim. laivamatkalle mukaan kun menin 4H-kerhon reissulle. Veli on mua 10 vuotta nuorempi, ja hyvät välit on olleet aina, veli ei ole sen sorttinen että paljoakaan yhteyttä pitäisi, se on lähinnä luonnekysymys, nuorempi sisko syntyi kun olin jo muuttanut kotoa, meillä 16 vuotta ikäeroa, ja hänen kanssaan en ole niin läheinen, ollaan niin eri luonteisia, tyttäreni on hänen kanssaan aina lapsena leikkinyt ja viettänyt kaikki koulun lomat, heillä kun on vain 3,5 vuotta ikäeroa. Meillä koko perheessä on kaikilla hyvät välit, huumoria piisaa, ja kun joskus kokoonnutaan yhteen naurua piisaa, ilmapiiri on aina rento, ei ole mitään syytä kellään olla huonoja välejä, siinä menee puolisot ja mun ja siskon lapsetkin ihan samassa porukassa.
Tyttäreni joka on esikoiseni, ja nuorimmaisten eli kaksospoikien ikäero on 14,5 vuotta, tyttärenikin toivoi pikkusisarusta aina lapsena, mutta kävi vaan niin että sitä ei tullut kuin vasta sitten kun toivosta oli jo luovuttu, sitten tulikin kaksi kerralla. Tytär on joskus sanonut että on huono juttu kun tuli niin myöhään, ja että molemmat poikia, siitä huolimatta tytär on aina hoitanut poikia ja vaikka on jo muuttanut kotoa kolme vuotta sitten, ja tällä hetkelläkin asuu ulkomailla, pojat on tyttärelle todella tärkeitä, tulevat varmasti olemaan aina läheisiä. Nyt kun tytär on ulkomailla on pojille tullut tärkeäksi isosiskon kihlattu, pojat palvovat omaa "supermiestä" joka on vienyt harrastukseen, leikkii ja antaa pelata kännykällään angry birdsejä. Kun isosisko löysi poikaystävän, sai pojat isoveljen. Tyttäreni aikoo olla aina poikien tukena.
[/quote]
Ai niin, oma ikä unohtui, eli 40v.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:22"]
[/quote]
[/quote]
" Hupsuteltu "
Etkö sinä osaa lukea? Mutta jos meni, niin menköön! Aika moni kuule katsoo ihan uteliaisuudesta lastensa horoskooppimerkkejä, etenkin ennen lasten syntymää... Oletko itse katsonut? Myönnä rehellisesti ja jokainen joka tätä keskustelua lukee ja näkee tämän viestin, niin myöntäköön.
[/quote]
Tuo pehmennys ei minuun pure:)
Mutta hei, minua kiinostaisi nyt eniten saada muilta mammoilta vastauksia siihen, että millä tavalla erilaista lasten elämä tulee olemaan ikäkautena 0-18v, kun toinen elänyt sen vuosina 95-13 ja toinen tulee elämään sen vuosina 08-26. !
Yrittäkää jokainen nyt listata vaikka 5 kohtaa mitkä teille tulee heti ensimmäisenä mieleen tai myöhemminkin. Lueskelen sitten innolla niitä, mitä muille on tullut mieleen ensimmäisenä. :)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:47"]
Mutta hei, minua kiinostaisi nyt eniten saada muilta mammoilta vastauksia siihen, että millä tavalla erilaista lasten elämä tulee olemaan ikäkautena 0-18v, kun toinen elänyt sen vuosina 95-13 ja toinen tulee elämään sen vuosina 08-26. !
Yrittäkää jokainen nyt listata vaikka 5 kohtaa mitkä teille tulee heti ensimmäisenä mieleen tai myöhemminkin. Lueskelen sitten innolla niitä, mitä muille on tullut mieleen ensimmäisenä. :)
[/quote]
Ja tulevaisuuttahan ei voi tietää, mutta kuvitelkaa, mitä eroja luulisitte olevan !
Olen 28 ja siskoni 42. Näin aikuisena ja kun kummallakin on lapsia, olemme läheisiä, tekemisissä viikottain ja ikäeroa ei edes huomaa. Ollessani teini asuimme eri paikkakunnilla, tekemisissä silloinkin mutta ei kuten nyt.