Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilla ikäeroa 13-vuotta. Millainen tulee olemaan heidän sisarrussuhteensa?

Vierailija
22.11.2014 |

Olen synnyttänyt 28-vuotiaana v. 1995 ja 41-vuotiaana v. 2008.

Minulla on tyttö ja poika.

Poika syntyi kun tyttö oli käynyt 2kk ylä-astetta.

Tällä hetkellä heidän sisarrussuhteensa on ainakin sellainen, että 19-vuotias isosisko hoivaa paljon 6-vuotiasta pikkuveljeään, ainutta sisarustaan, mikä on hänelle äärettömän tärkeä. On siis todellinen ISOsisko. Uskon, että kun pojasta tulee teini ja tyttö on nuori aikuinen, heillä tulee olemaan yhtä läheiset välit, mutta poikakin on jo kasvanut isommaksi ja aikuisemmaksi. Voivat chillata sitten keskenään, mutta aikuinen isosisko osaa samalla pitää pikkuveljestään myös huolta ja pikkuveli saa järkeviä ja vanhempia kavereita myös siskonsa puolelta, mikä avartaa varmaan maailmaa todella paljon. Elävät nytkin ihan eri vaiheissa elämäänsä, mutta ovat silti todella läheisiä.

Mietin vaan aikaa kun mun tyttö oli 0-18vuotias eli vuosina 1995-2013. Poika tulee olemaan 0-18vuotias vuosina 2008-2026. Millä tavalla pojan ikäkausi 0-18v tulee olemaan erillainen kun tytön? Mitä teille tulee mieleen vauvapalstalaiset? Laittakaa perään myös oma ikänne, haluan tietää minkä ikäisten ihmisten kanssa juttelen.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/48 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei kokemusta, mutta parilla kaverilla on. Ovat läheisiä aikuisiällä ja juuri teini-iässä kolmekymppinen isosisarus voi olla tosi jees. Aikuinen ihminen, jolle puhua asioita, kun vanhemmille ei voi.

Huonona puolena on selvästi jonkinlainen kateus sisarusten välillä. Näitä iltatähtösiä pidetään usein hemmoteltuina ja perheen tilannekin on ihan toinen. Eräs kaveri on 15 vuotta vanhempi kuin pikkusiskonsa ja vastaavasti isosisko on kaksi vuotta vanhempi. Kun he olivat lapsia, oli vanhemmilla asuntolainat ja kaikki. Elämä oli niukempaa. Sen sijaan tämä nuorin eli teininä perheessä, jossa vanhemmilla hyvät tulot, on mökit, autot ja talot velattomana. Ja se hiukan aiheutti... no, ehkei kateutta, mutta kulmien nostelua, kun nuorin sai kaikki reissut, tavarat, uudet autot 18-vuotiaana jne. Ainakin sitä kommentoivat, että onpa hemmoteltu, kun he eivät saaneet mitään aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä aivojasi ja mieti!

Vierailija
4/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:00"]

Käytä aivojasi ja mieti!

[/quote] Niin käytänkin, mutta haluan miettiä myös teidän kanssa. :)

Vierailija
5/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vuotta ja sisarus, ei 13-vuotta ja sisarrus. Anteeksi, mutta otsikon virheet tekivät pahaa.

Vierailija
6/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kristallipallo on ihan pimeenä :-(

Vierailija
7/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisiä välkkyjä me mammat ollaan:D:D

Vierailija
8/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi perusteella heillä on jo syntynyt hyvä suhde:) Isosiskosta on pitkälti kiinni, jatkuuko suhde yhtä hyvänä. Mikäli isosisko osoittaa jatkossakin mielenkiintoa pikkuveljeä ja hänen asioitaan kohtaan, tulee suhde todennäköisesti säilymään hyvänä. 

Kun pikkuvelikin aikuistuu, ikäero tulee tasoittumaan. Tarkoitan tällä sitä, että meidän aikuisten elämä on oikeastaan melko samanlaista.

Sinäkin voit vaikuttaa suhteen säilymiseen, kohtelemalla lapsiasi tasavertaisesti, jolloin kumpikaan ei saa suosikin asemaa.

t. mummoikäinen

Vierailija
9/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:04"]

13 vuotta ja sisarus, ei 13-vuotta ja sisarrus. Anteeksi, mutta otsikon virheet tekivät pahaa.

[/quote] No voi kamalaa, elämäsi nyt varmaan päättyi tähän...

Saitko edes tuosta pätemisestä jotain?

Vierailija
10/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:06"]

Tämmöisiä välkkyjä me mammat ollaan:D:D

[/quote] Niinhän me taidetaan olla. :) Minkäs ikäinen itse olet ja montako lasta sinulla on?

Vierailija
11/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan ihmisistä. Ystävä sai siaruksia teininä, joita hoiti kyllä,mutta muutti sitten kotoa kauemmas. Jossain välissä hän tunsi olevansa enemmän vieraileva sukulaistäti. Kun nuoriso kasvoi, he lähentyivät taas.

Omilla lapsilla(eri sukupuolta), on 10 v eroa ja eri isät sekä luonteet,eivätkä he ole kovin läheisiä. Vanhemmalla on nyt nuoren aikuisen oma elämä päällimmäisenä. Aikoinaan hän pyyteli pikkuveljeä, mutta sai sen ehkä vähän liian myöhään. Toivon että tilanne korjaantuu ajan kanssa.

Vierailija
12/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olen 42,lapset 13 ja 23v .t#10

Vierailija
13/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:07"]

Kertomasi perusteella heillä on jo syntynyt hyvä suhde:) Isosiskosta on pitkälti kiinni, jatkuuko suhde yhtä hyvänä. Mikäli isosisko osoittaa jatkossakin mielenkiintoa pikkuveljeä ja hänen asioitaan kohtaan, tulee suhde todennäköisesti säilymään hyvänä. 

Kun pikkuvelikin aikuistuu, ikäero tulee tasoittumaan. Tarkoitan tällä sitä, että meidän aikuisten elämä on oikeastaan melko samanlaista.

Sinäkin voit vaikuttaa suhteen säilymiseen, kohtelemalla lapsiasi tasavertaisesti, jolloin kumpikaan ei saa suosikin asemaa.

t. mummoikäinen

[/quote]

Minkäs ikäinen mummo siellä kirjoittaa? :) kiitos, ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta! ja se on päivän selvä asia, että molemmat lapsistani ovat täysin tasavertaisia ja heitä tullaan kohtelemaan aivan samalla tavalla. :) tai lähes, koska kyseessä on kuitenkin tyttö ja poika... sukupuolet tuo pakosti pienen eroavaisuutensa... Mutta kumpaakaan ei siis suosita enemmän tai vähemmän yms. :)

Vierailija
14/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuollaista asiaa nyt voisi mitenkään tietää? Äitini oli vanhempiensa esikoinen ja kuopussisar on 14 vuotta nuorempi. Kyllä he ihan väleissä ovat, mutta eivät kai nyt mitään sydänläheisiä olleet. Äitini muutti pian nuorimman syntymän jälkeen kotoaan.

Vierailija
15/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö..no ikäeroa öö paljon saattaa kriisi öö tulla, mutta öö toisaalta ääh hyvä lapsenvahti öö sille toiselle. Taas ääh toisaalta äidille ää voi öö olla ää sattunut..vanhuuden öö päivillä..ääh vahinko. Että öö näin ää!

Vierailija
16/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 27 vuotias nainen ja pikkuveljeni on 16 eli olin 11, kun hän syntyi. Muutin kotona hänen ollessaan 7 ja siitä huolimatta meillä on aivan ihana suhde, olemme läheisiä ja luotamme toisiimme. Juttlemme 5-7 päivänä viikossa, joko soittamalla tai whatts appin välityksellä :)

Vierailija
17/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:09"]

Se riippuu ihan ihmisistä. Ystävä sai siaruksia teininä, joita hoiti kyllä,mutta muutti sitten kotoa kauemmas. Jossain välissä hän tunsi olevansa enemmän vieraileva sukulaistäti. Kun nuoriso kasvoi, he lähentyivät taas.

Omilla lapsilla(eri sukupuolta), on 10 v eroa ja eri isät sekä luonteet,eivätkä he ole kovin läheisiä. Vanhemmalla on nyt nuoren aikuisen oma elämä päällimmäisenä. Aikoinaan hän pyyteli pikkuveljeä, mutta sai sen ehkä vähän liian myöhään. Toivon että tilanne korjaantuu ajan kanssa.

[/quote] No meillä luonteetkin kyllä onneksi täsmää, tiedä johtuuko se vaikka horoskooppi merkeistä, kun joskus ollaan miehen kanssa hupsuteltu ja otettu tästäkin asiasta selvää... :D Tyttö on siis rapu ja poika skorpioni. :) molemmat vesi elementtejä. Minä äitinä taas härkä ja mies myös rapu. :)

Vierailija
18/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:11"]

Niin ja olen 42,lapset 13 ja 23v .t#10

[/quote] Ok, kiitos vastauksestasi! :-)

Vierailija
19/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:12"]

Kuka tuollaista asiaa nyt voisi mitenkään tietää? Äitini oli vanhempiensa esikoinen ja kuopussisar on 14 vuotta nuorempi. Kyllä he ihan väleissä ovat, mutta eivät kai nyt mitään sydänläheisiä olleet. Äitini muutti pian nuorimman syntymän jälkeen kotoaan.

[/quote] Joo, tyttömme muutti kanssa poikamme ollessa 3v. :)

Vierailija
20/48 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melkein 13 vuotta nuorempi pikkuveli. Hänen ollessaan lapsi/nuori oli paljon luonani yökylässä. Soitti aina, kun vanhempien kanssa meni sukset ristiin ja tuli mun luokse lohdutettavaksi ja hemmoteltavaksi. Nyt on jo itse aikuinen, mutta edelleenkin kun elämä potkii päähän, tulee sääliä pyytämään multa. Yleensä kuulen myös tyttöystävistä yms. ekana. Hyvät välit on.