Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Exä ja vaimonsa "omivat" lapseni

Vierailija
30.09.2021 |

Ongelma se tämäkin. Lapseni isä on uudessa parisuhteessa ja ovat ottaneet lapsemme lämpimästi osaksi perhettään. Nyt heillä on taapero ja ottavat perhekuvia, joissa oma kouluikäinen tyttäreni on ym. Puhuvat itsestään perheenä ja tyttärenikin on omaksunut tämän, kouluaineeseenkin kirjoitti perhe-esittelyyn tämän uuden perheen jäsenet lemmikkejä myöten.

Tämähän on siis ihanaa, että välit ovat hyvät ja lapsi on tervetullut heidän elämänsä, mutta itse mietin miten tähän suhtautua. Minusta on outoa, että omasta tyttärestäni läheteään esimerkiksi joulukorttikuvia uuden perheensä kanssa. Joo, onhan isänsä toki oma, mutta laitanko sitten meiltäkin samoille ihmisille joulukortin menemään? Miten te muut eronneet olette vastaavissa tilanteissa toimineet?

Mainittakoon tähän, että ehdimme olla exän kanssa melkein 20 vuotta yhdessä, teini-ikäisestä asti, joten lähes kaikki kaverit ovat yhteisiä, sukulaiset hyvin tuttuja jne, joten joudumme joka tapauksessa näkemään toisiamme juhlissa ym. Exän kanssa ei olla ystäviä, ainoastaan lapsen asioista puhutaan ja niistäkin harvakseen. Kai tässä on jokin pelko taustalla, että "menetän" rakkaan lapseni.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. Ehdottomasti asiat on hyvin ja olen tosella onnellinen, että exäni välittää lapsestamme. Olen itse vaan tästä hämilläni, mutta yritän tietysti olla sitä lapselle näyttämättä. Tilanne vaan on minusta outo, ja tuntuu kummalliselta, että exä ikään kuin "vaihtaa" lapsen äidin. Ei koskaan kerro minulle lapsiviikon kuulumisia, keskustele lapsen asioista tms, mutta sitten kuulen yhteisiltä tutuilta, että ovat miettineet paljon esim. tytön harrastusta, millä tavalla ja tasolla sitä tulisi jatkaa jne. Eli yhteisten tuttujen kanssa illanvietoissa juttelevat näistä, mutta minun kanssani ei.

Asia olisi varmaan paljon helpompi, jos kaveripiiri ei olisi niin sama, voisi antaa lapsen elää isänsä luona omaa elämää, josta sitten kuulisi lapsen kautta, mutta ei muuten.

Ehkä tässä osittain on surua siitäkin, että itsekin haluaisin jakaa lapsen asioita jonkun kanssa, jolle hän on myös tärkeä. Omasta mielestäni vanhemmuussuhde on eri asia kuin parisuhde ja olisin myös valmis siihenkin, että exän vaimo osallistuisi keskusteluihin myös. Nyt todella tunnen itseni ulkopuoliseksi puolesta lapsen elämästä.

Vierailija
22/25 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pohdinnoista tuli mieleen, että nyksän hanakan osallistumisen taustalla saattaa olla sekin, että hän lapsen asioihin paneutumalla vähentää miehen yhteydenpitoa eksään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sossut eivät ole vieneet lapsiasi. Minä menetin lapseni lastensuojelulle.

Vierailija
24/25 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo vähän, miten nyt sanoisin, outoa käytöstä. Toisaalta on ihana ja hyvä asia, mutta yhtäaikaa myös tahditonta ja rajatonta. Miksi äitipuoli huolehtii lapsen harrastuksista, eikö se olisi isän tehtävä? Ja on aika ikävää että lapsen asioista keskustellaan kaikkien muiden kuin äidin kanssa, en kyllä oikein tajua että miksi noin tahdittomasti haluaa käyttäytyä, jos kuitenkin pitää siitä lapsesta? Vai haluaako vain esittää pitävänsä? Silloin se on sen lapsen kannalta ikävämpi juttu, koska asia tulee ilmi sille lapselle jossain vaiheessa, että on ollut vain kulissia. Ap on kyllä oikeassa siinä, että osa ongelmaa on samat sosiaaliset ympyrät. Asia tuntuu varmasti oudolta myös siitä kummitädistä, ja hän on ehkä vahingossa ap: lle asiaa kertoessaan vielä lisännyt ap: n epävarmuutta asian suhteen. Mitä ap voisi sitten tehdä? Eipä juuri mitään muuta kuin purra hammasta. Lapsen niskaan ei missään nimessä saa asiaa kaataa, omat tunteet täytyy vain käsitellä. Yrittää ajatella että parempi lapsen kannalta tuo, kuin kylmäkiskoinen käytös. Ja keskittyä lapsen ja itsensä väliseen suhteeseen, ei niinkään lapsen ja muiden ihmisten välisiin suhteisiin. Ajan myötä asia ratkeaa, jos lapsen kohtelu on vilpitöntä, niin lapsi saa lisää luottoihmisiä elämäänsä, ja jos ei ole vilpitöntä, niin sekin paljastuu ajan myötä.

Vierailija
25/25 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä tässä ei kukaan "omi" lastasi. Kyseessä on lapsesi ISÄ. Kuulostaa hyvältä, että lapsen "äitipuoli" hyväksyy lapsesi perheenjäseneksi. Kaikki lapset ei ole näin hyvässä asemassa. Ajattele lastasi, hänellä on hyvä olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi