Ollaan tavisduunareita, saadaan säästöön 1000 €/kk
Onko yleistä vai harvinaista saada tämän verran säästöön näillä palkoilla? Kysyn täältä, koska raha-asioista ei kehtaa livenä kenenkään kanssa keskustella.
Mies saa työstään käteen noin 2500 €/kk, minä noin 1900-2000 €/kk. (siis nämä nettosummia). Meillä kaksi lasta, 2 autoa, oma asunto josta maksamme asuntolainaa, lainaa jäljellä vielä 6 vuodeksi.
Kommentit (35)
Säästöön...eikö kannattaisi maksaa se laina pois?
Meillä on tonni vähemmän nettotuloja ja kaksi lasta. Miltei kaikki mikä tulee, menee. Eli voitais 1000 saadaki säästöön hyvin, koska nyt ei saada sitä tonnia lainkaan!
Minullapas jää 2000€ säästöön kk:ssa ja asun yksin. Ei lapsia, ei lemmikeitä, ei kalliita harrastuksia.
t. mies
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:04"]
[/quote]
Miksi? Eikö ole hyvä olla käteistä säästössä, jos tulee eteen autonvaihtoa, ulkomaanmatkaa tms?
ei-ap
Jos saa käteen 2500 euroa niin palkkahan lienee ainakin 3500 bruttona. Mistä duunarihommasta tienaa noin paljon?
Mitä teette säästöillä? Säästättekö vaan "ikuisesti" vai käytättekö johonkin välillä?
Tuo säästäminen onnistuu jos työpaikka on lähellä kotia.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:08"]
[/quote]
Miksi? Eikö ole hyvä olla käteistä säästössä, jos tulee eteen autonvaihtoa, ulkomaanmatkaa tms?
ei-ap
[/quote]Hekö tienasivat sitä nyt tässä kuussa ensimmäisen kerran...Ajattelin, että heillä on jo jotain tonneja säästössä.
Aika hyvä ansioinen perusduunari kun saa käteen 2500, eli ennen veroja ~3900 e/ kk.
Meillä ei. Tavisduunareita ollaan, saadaan nettona töistä yhteensä 2800€. Tästä asumiseen 1200€, hoitomaksut, matkakulut, syöminen, vakuutukset, puhelimet, netti yms. Ei siitä paljon 4hlö perheessä jää. Pärjätään kyllä hyvin, mutta ei me tonnia kuussa kyllä säästetä!
Meillä vähän samanlainen tilanne, paitsi mä en ansaitse noin paljon kuin sä. Meillä ei ole mitään lainaa, on oma talo, kaksi (kolme) vanhaa vähäkuluttavaa autoa, joihin ei tarvi kalliita kaskoja, lapset alkaa olla isoja. Ei harrasteta mitään kallista, eikä matkustella. Rahaa ei tarvita mihinkään. Paitsi ruokaan. Sitä vaan jää tilille kuukaudesta toiseen... kai se jonnekin pitäisi sijoittaa, kun viisaat sanovat, ettei ole järkeä seisottaa tavallisella palkkatilillä tonneja, kymppitonneja... Mutta kun ei olla kiinnostuttu tippaakaan mistään raha-asioista. Raha vaan jää sinne käyttämättömänä. En tiedä.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:08"]
[/quote]
ei-ap
[/quote]Hekö tienasivat sitä nyt tässä kuussa ensimmäisen kerran...Ajattelin, että heillä on jo jotain tonneja säästössä.
[/quote]
No niin minäkin ajattelin.
Sama ei-ap
Ihan ok jos toisaalta sitten elätte arjessa normaalista. Pelkkä säästäminen ei kannata kun se noutaja tulee enemmin tai myöhemmin jokaiselle ja siksi on tärkeää elää ja kokea tässä päivässä.
Jos syötte hernekeittoa ja kaurapuuroa, mitään tarpeellistakaan ei osteta ja missään ei käydä ja lapset ei saa harrastaa mitään mikä maksaa niin vähempikin säästäminen riittää.
Jatkuva pihistely on pahaneva sairaus joten kannattaa välillä repäistä ja lähteä vaikka viikon lomalle koko porukka kaikilla herkuilla :)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:10"]
Enemmän mua ihmetyttää, miten olette saaneet noilla tuloilla asuntolainan? Vai asutteko jossain peräkylällä tai onko perintöä?
Itse tienaan hieman enemmän kuin te, mutta ei mitään mahdollisuuksia lainansaantiin.
[/quote]
Kyllä, asutaan "peräkylillä", mutta ei olla saatu mitään perintöjä. Monet ihmettelevät edelleen palkkojamme, mutta kuten aikaisemmin jo mainitsin niin mieheni on siis rekkakuski, ihan tavisduunari siis. Ja minäkin tavisduunari, tosin laskin siis itsekin palkkaani saamani vuorotyölisät, ja kuten aiemmin kerroin niin miehen palkkaan olen laskenut hänen saamansa päivärahat ja pekkasrahat.
ap
Sama meillä... tosin asunto on jo maksettu. Syynä hyvää pärjäämiseen juuri lainattomuus ja asuminen pikkukaupungissa, jossa menotkaan eivät ole kovin isot. Asunnon saimme maksettua nopeasti, koska pidimme perusmenot pieninä ja olimme säästäneet etukäteen. Ymmärrän kyllä, että isommissa kaupungeissa rahaa kuluu enemmän ja isoa asuntovelkaa maksaville meidänkin tulomme olisivat pienet eikä säästöjä jäisi, mutta itse olemme oikein tyytyväisiä tuloihimme.