Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tasa-arvoinen avioliittolaki ei koske kirkollisia vihkimisiä!

Vierailija
22.11.2014 |

Olen pari päivää seurannut tällä palstalla tasa-arvoista avioliittolakia koskevaa keskustelua. Mielikuvaksi näistä keskusteluista on jäänyt se, että suurin osa lain vastustajista luulee sen koskevan kirkon itsemääräämisoikeutta päättää vihkimisistään. Tämä luulo ei pidä paikkaansa.

Tasa-arvoisella avioliittolailla ei pyritä määräämään kirkon asioita. Se koskee vain ja ainoastaan siviilivihkimisiä. Lakialoitteessa sanotaan selvällä suomen kielellä, että tarkoitus ei ole puuttua kirkon itsemääräämisoikeuteen asiassa.

>Tällä esityksellä ei ole tarkoitus puuttua uskonnollisten yhdyskuntien avioliittolain 16 §:ssä säädettyyn oikeuteen määrätä kirkollisen vihkimisen ehdoista ja muodosta. Kaikilla vihkimiseen oikeutetuilla uskonnollisilla yhdyskunnilla, evankelis-luterilainen ja ortodoksinen kirkko mukaan lukien, on jatkossakin itsenäinen oikeus päättää, vihkivätkö ne samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon. >

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/192

Joten arvoisat tasa-arvoisen avioliittolain vastustajat, seuraavista asioista voitte heittää huolen pois:

a) kirkkoa ei pakoteta vihkimään homoja taikka siunaamaan samaa sukupuolta olevien avioliittoja.

b) päätös siitä, kuinka kirkko haluaa jatkossa näihin asioihin suhtautua, on yksin kirkon myös jatkossa, vaikka tasa-arvoinen avioliittolaki astuisikin voimaan.

c) myös muut vihkimisoikeuden omaavat uskonnolliset yhdyskunnat saavat jatkossakin päättää itse omista säännöistään koskien avioliittoon vihkimistä.

Kirkko siis saa jatkossakin pysyä juuri niin homofoobisena kuin haluaa. Sen asioihin tämä lakiesitys nimenomaisesti ei halua puuttua.

Josko nyt vihdoin tämä asia menisi perille? Jookoskookos?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just itse äsken hyökkäsit sanomalla meitä HOMOFOBIKOKSI. Eli itsekkään et hyväksyy toista näkökulmaa. Homofobia. Eli jos en itse juo alkohoolia niin voiko sanoa että kärsin ALKOFOBIASTA??? Mutta anteeksi MIKSI MINUN PITÄÄ TYKÄTÄ JUOPOISTA??? Jos ihminen en osaa rentoutua muuten eikä pystyy olemaan oma itsensa niin juokoot sitten,MUTTA ALKOHOOLIA ei ihaillaan eikä palvotaan-MUTTA MIKSI KAIKKI SEKSIN LIITTYVÄ TÄÄLLÄ HYVÄKSYTÄÄN JA MIKSI SEKSI ON NIIN TÄRKEÄ; KAIKKI OVAT ADDIKTOITUNEITA-KUN KANEJA VAIN SITÄ SAMA HALUTAAN JA HIMOITAAN...KYLLÄSTYTTÄÄ

Vierailija
2/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa tajua, kun tuntuu, että kärkkäimmät ja äänekkäimmät lakialoitteen vastustajat perustelevat kantansa kristinuskolla ja sen perinteillä. Ei vaan mene mun tajuntaan, että tässä jo varsin maallistuneessa yhteiskunnassa pyritään jatkuvasti argumentoimaan uskonnolla asiassa, joka on täysin juridinen ja eduskunnan päätettävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja edelliseen lisäisin, että kunnioitan uskonnollisia ihmisiä ja heidän vakaumustaan. Nyt vaan ei ole kyse mistään uskontoasiasta. 

nro 3

Vierailija
4/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eivät ne homot tarvitse lailliseen parisuhteeseensa kirkkoa eikä sen vihkimistä. Mutta Persut siihen vaikuttavat siinä mitä nappia painavat. Heistä tulisi puhua ja heihin vaikuttaa.

Vierailija
5/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:25"]

Just itse äsken hyökkäsit sanomalla meitä HOMOFOBIKOKSI. Eli itsekkään et hyväksyy toista näkökulmaa. Homofobia. Eli jos en itse juo alkohoolia niin voiko sanoa että kärsin ALKOFOBIASTA??? Mutta anteeksi MIKSI MINUN PITÄÄ TYKÄTÄ JUOPOISTA??? Jos ihminen en osaa rentoutua muuten eikä pystyy olemaan oma itsensa niin juokoot sitten,MUTTA ALKOHOOLIA ei ihaillaan eikä palvotaan-MUTTA MIKSI KAIKKI SEKSIN LIITTYVÄ TÄÄLLÄ HYVÄKSYTÄÄN JA MIKSI SEKSI ON NIIN TÄRKEÄ; KAIKKI OVAT ADDIKTOITUNEITA-KUN KANEJA VAIN SITÄ SAMA HALUTAAN JA HIMOITAAN...KYLLÄSTYTTÄÄ

[/quote]

Eihän tässä sun tykkäämisistä ole kyse vaan siitä, että kaikilla olisi samat oikeudet.

Vierailija
6/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:25"]

Just itse äsken hyökkäsit sanomalla meitä HOMOFOBIKOKSI. Eli itsekkään et hyväksyy toista näkökulmaa.

[/quote]

Luit aloitustekstin ilmeisen huolimattomasti. En ole kutsunut ketään henkilöä taikka ihmisryhmää homofoobikoiksi. Kirkko ei ole henkilö vaan se on uskonnollinen yhdyskunta. Ja jos kirkko printeisesti on minusta ollutkin varsin homofoobinen, sekin on oma mielipiteeni, johon minulla on oikeus, ihan kuten sinulla on oikeus olla toista mieltä. Kirkon jäsenistöön kuuluu sitten hyvin monenlaisia ihmisiä ja onhan moni kirkon silmäätekevistäkin ottanut positiivisen kannan homoseksuaalisuuteen.

Tasa-arvoista avioliittolakia saa vastustaa. En ole sitä missään pyrkinyt kieltämään. Olen ainoastaan korjannut sen virheellisen luulon, että kyseisellä lakiesityksellä pyrittäisiin vaikuttamaan kirkon käytäntöihin. Se, että vastustaa tasa-arvoista avioliittolakia, ei minusta yksinään riitä tekemään kenestäkään homofoobikkoa.

En viitsi ottaa kantaa alkoholi- ja seksijuttuihisi, sillä ne eivät liity tähän aiheeseen. Toivon ainoastaan, että te tasa-arvoisen avioliittolain vastustajat nyt hoksaisitte sen tosiasian, että kirkon itsemääräämisoikeuteen se laki ei pyri vaikuttamaan. Katsoin tarpeelliseksi tehdä asiasta ihan oman aloituksensa siksi, että niin monissa ketjuissa on levitetty virheellistä tietoa ja jopa suoria valheita tästä asiasta.

Vastustakaa tasa-arvoista avioliittolakia, jos sitä vastaan olette. Mutta muistakaa silti tosiasiat, ja lakatkaa maalailemasta seinille sellaisia piruja, joita siellä ei ole.

Vierailija
7/20 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalivähemmistöjä ei saa käsitellä eriarvoisesti. Jos homoseksuaalit saavat mennä keskenään naimisiin, on pedofiilin annettava mennä naimisiin lapsen kanssa, ja eläiniinsekaantujan eläimen.

Vierailija
8/20 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:35"]

Seksuaalivähemmistöjä ei saa käsitellä eriarvoisesti. Jos homoseksuaalit saavat mennä keskenään naimisiin, on pedofiilin annettava mennä naimisiin lapsen kanssa, ja eläiniinsekaantujan eläimen.

[/quote]

Eihän näin tehdä nykyisinkään , vaikka miehellä ja vaimolla on oikeus mennä keskenään naimisiin.

Vierailija
9/20 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen törmännyt homoseksuaaleihin jotka nimenomaan on yhdistänyt tasa-arvoisen avioliittolain ja kirkossa tapahtuvan vihkimisen samaksi asiaksi. Monesti olen kuullut, että jos tämä tasa-arvoinen avioliittolaki menee läpi, niin sitten pitävät kunnon kirkkohäät.
Mutta minä en ymmärrä miksi homoseksuaalit kirkossa vihkimistä ainoana ja oikeana tapana avioitua. Luulis että se olisi se viimeinen paikka jossa haluavat avioliittoon astua, koska raamattu ym. Muut eivät heitä hyväksy....
Itselle aivan sama tuleeko tasa-arvoinen avioliittolaki voimaan vai ei, se ei omaa elämääni hetkauta millään tavalla.

Vierailija
10/20 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykskään itseään kunnioittava ei mene lähellekään kirkkoa.

Vierailija
11/20 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 20:35"]

[/quote]

Kykenetkö näkemään mitään eroa kahden aikuisen ihmisen vapaaehtoisen päätöksen ja heikoimmassa asemassa olevan hyväksikäyttämisen ja pakottamisen välillä? Yksinkertainen syy siihen, miksi avioliitto lapsen ja aikuisen tai ihmisen ja eläimen välillä ei ole verrattavissa homoliittoihin, on se, että sen enempää lapset kuin eläimetkään eivät ole kykeneviä tekemään näin isoja päätöksiä. Kahden aikuisen välisenä sitoumuksena homoliitot vertautuvat vain heteroliittoihin, eivät lasten tai eläinten hyväksikäyttöön.

Vierailija
12/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:02"]

[/quote]

Pitäisikö minun nyt siis kannattaa yhteiskunnan rakenteiden pervertoimista, koska se ei koske kirkkoa? Mitä sinä nyt oikein halusit saada menemään perille?

[/quote]

Voit olla mitä mieltä tahansa, mutta älä perustele lakimuutoksen vastustamista kirkolla.

[/quote]

Miksi en? Onko se joku kiellyttä peruste? Kuka sen voi kieltää? Minä perustelen vaikka Einarin lapikkaalla, jos haluan. Ei kukaan voi määritellä puolestani mitkä perustelut ovat sallittuja ja mitä ei saa käyttää. Jos jollakin olisi tuollainen valta, hallitsisi hän koko diskurssia. Miksi antaisin jollekin noin paljon valtaa?

Vierailija
13/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:02"]Olen pari päivää seurannut tällä palstalla tasa-arvoista avioliittolakia koskevaa keskustelua. Mielikuvaksi näistä keskusteluista on jäänyt se, että suurin osa lain vastustajista luulee sen koskevan kirkon itsemääräämisoikeutta päättää vihkimisistään. Tämä luulo ei pidä paikkaansa.

Tasa-arvoisella avioliittolailla ei pyritä määräämään kirkon asioita. Se koskee vain ja ainoastaan siviilivihkimisiä. Lakialoitteessa sanotaan selvällä suomen kielellä, että tarkoitus ei ole puuttua kirkon itsemääräämisoikeuteen asiassa.

>Tällä esityksellä ei ole tarkoitus puuttua uskonnollisten yhdyskuntien avioliittolain 16 §:ssä säädettyyn oikeuteen määrätä kirkollisen vihkimisen ehdoista ja muodosta. Kaikilla vihkimiseen oikeutetuilla uskonnollisilla yhdyskunnilla, evankelis-luterilainen ja ortodoksinen kirkko mukaan lukien, on jatkossakin itsenäinen oikeus päättää, vihkivätkö ne samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon. >

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/192

Joten arvoisat tasa-arvoisen avioliittolain vastustajat, seuraavista asioista voitte heittää huolen pois:

a) kirkkoa ei pakoteta vihkimään homoja taikka siunaamaan samaa sukupuolta olevien avioliittoja.

b) päätös siitä, kuinka kirkko haluaa jatkossa näihin asioihin suhtautua, on yksin kirkon myös jatkossa, vaikka tasa-arvoinen avioliittolaki astuisikin voimaan.

c) myös muut vihkimisoikeuden omaavat uskonnolliset yhdyskunnat saavat jatkossakin päättää itse omista säännöistään koskien avioliittoon vihkimistä.

Kirkko siis saa jatkossakin pysyä juuri niin homofoobisena kuin haluaa. Sen asioihin tämä lakiesitys nimenomaisesti ei halua puuttua.

[/quote]

Ei tullut valveutuneille ja lukutaitoisille uutisena.

Vierailija
14/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:33"]

Niin eivät ne homot tarvitse lailliseen parisuhteeseensa kirkkoa eikä sen vihkimistä. Mutta Persut siihen vaikuttavat siinä mitä nappia painavat. Heistä tulisi puhua ja heihin vaikuttaa.

[/quote]

Persit ovat vanhanaikaisia junttea -tuulipuista Toyotakansaa. Porukkaa jonka kanssa minulla ei ole mitään yhteistä.

Vierailija
15/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pitäisikö minun nyt siis kannattaa yhteiskunnan rakenteiden pervertoimista, koska se ei koske kirkkoa? Mitä sinä nyt oikein halusit saada menemään perille?

[/quote]

En ole pyytänyt yhtäkään tasa-arvoisen avioliittolain vastustajaa muuttamaan mielipidettään. Oikaisin vain sen palstalla usein esiintyneen harhaluulon, että tämä laki vaikuttaisi jotenkin kirkollisiin vihkimisiin. Tämän halusin saada menemään perille. Luulin sanoneeni sen jo aloituksessakin ihan selvästi.

-ap

Vierailija
16/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

En ole pyytänyt yhtäkään tasa-arvoisen avioliittolain vastustajaa muuttamaan mielipidettään. Oikaisin vain sen palstalla usein esiintyneen harhaluulon, että tämä laki vaikuttaisi jotenkin kirkollisiin vihkimisiin. Tämän halusin saada menemään perille. Luulin sanoneeni sen jo aloituksessakin ihan selvästi.

-ap

Vierailija
17/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
18/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:34"]

Eihän tässä sun tykkäämisistä ole kyse vaan siitä, että kaikilla olisi samat oikeudet.

[/quote]

Minun kantani homojen oikeuksiin muodostuu minun tykkäämiseni perusteella. Jos homostelu on mielestäni iljettävää, niin se on minun mielipiteeni ja toimin sen pohjalta. 

Vierailija
19/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Voit olla mitä mieltä tahansa, mutta älä perustele lakimuutoksen vastustamista kirkolla.

Vierailija
20/20 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap vaan tuo toinen (nro 3). Olemme selvästi eri mieltä tästä asiasta, mutta pystyn hyväksymään näkemyksesi, koska tunnut ymmärtävän mistä tässä lakiesityksessä on kyse. Moni esityksen vastustaja sen sijaan ei tunnu tajuavan, ettei uskonto tai kirkolliset vihkimiset liity asiaan. Tällöin he eivät voi argumentoida järkevästi ja keskustelusta ei tule mitään. Sinun argumenttisi yhteiskunnan pervertoitumisesta sen sijaan on aiheeseen liittyvä ja sinulla on täysi oikeus mielipiteeseesi.

[/quote]

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi