Keskustelua maidon tarpeellisuudesta lapselle!
Olen ajatellut lopettaa maidon antamisen vuoden ikäiselle lapselleni. Lapsi saa maidosta näppyjä, vatsa on jatkuvasti löysällä eikä edes pidä maidon mausta. Vastike on mennyt, mutta tavalliseen maitoon siirtyminen (vaikka vähitellen ja maitoa laimentaen ollaan menty) on tuonut pelkkiä pulmia.
Lisäksi viime aikoina on ollut paljon uutisia siitä, ettei maito mikään autuaaksi tekevä juttu sitten olekaan. Maito ei ehkäisekään esim. osteoporoosia ja sillä on yhteyttä aknen puhkeamiseen.
Mitä ajatuksia maidonjuonti ylipäätään teissä herättää? Paheksutaanko, jos lapsi ei juo maitoa? Juustoa ja jogurttia lapsi syö mielellään, niistä en ole huomannut oireitakaan.
Kommentit (39)
Olen itse pohtinut samaa. Ajattelin, että hapanmaitotuotteita voisi kuitenkin käyttää, sillä ne ovat hyväksi suolistolle.
No ei kai se maidon juonti mikään itsdeisarvo ole, saahan niitä maidon sisältämiä ravintoaineita muualtakin. Että jos ei lapsi tykkää maidosta, niin ei kai sitä pakko ole juoda. Mutta tuollainen maidon juomisen dissaaminen on mielestäni ihan naurettavaa. Jos joku tykkää maidosta, niin antaa juoda ja maidolla on paljon tutkittuja terveysvaikutuksia. Miten niin ei ehkäise osteoporoosia? Osteoporoosin ehkäisyssä on tärkeää riittävä kalsiumin ja d-vitamiinin saanti ja maito sisältää kumpaakin.
Laihalle lapselle täysmaidon kalorit on tärkeitä.
Suomessa on osteoporoosi on oikein kansantauti, vaikka täällä litkitään maitoa enemmän kuin muualla. Maito on perseestä, sen terveysvaikutukset on Valion keksimiä ja meidät aivopestään lapsesta asti uskomaan niihin.
Suomi on kuulkaas ihan kärkipäässä, kun vertaillaan mistä sitä osteoporooosia löytyy. Täällä vaan maito ja siitä valmistetut tuotteet on valtava vientituote, eikä sovi että maitoa pilkataan!
Meillä on lapsi, joka ei juo maitoa, mutta syö juurikin jogurttia ja juustoja, eli kyse ei ole allergiasta. Päiväkodissa sai ihan tosissaan sanoa, että lapselle ruokajuomaksi vettä, koska heillä kuulemma lähtökohtaisesti kaikki juovat ruoalla maitoa, jos allergioita ei ole. Siitä että jokainen lapsi valitsisi itse ruokajuomansa ei tulis mitään. No lopputuloksena meidän lapsi sai sen vetensä. Eskarisssakin piti asiaa painottaa. Jokaisella neuvolakäynnillä keskustelemme aiheesta. Lapsi on nyt 6 v.
Eli valmistaudu siihen, että saat keskustella aiheesta ja perustella päätöstä usein.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 10:19"]Suomi on kuulkaas ihan kärkipäässä, kun vertaillaan mistä sitä osteoporooosia löytyy. Täällä vaan maito ja siitä valmistetut tuotteet on valtava vientituote, eikä sovi että maitoa pilkataan!
[/quote] voisikohan tällä ehkä olla jotain tekemistä myös pohjoisen sijainnin kanssa?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 10:20"]Meillä on lapsi, joka ei juo maitoa, mutta syö juurikin jogurttia ja juustoja, eli kyse ei ole allergiasta. Päiväkodissa sai ihan tosissaan sanoa, että lapselle ruokajuomaksi vettä, koska heillä kuulemma lähtökohtaisesti kaikki juovat ruoalla maitoa, jos allergioita ei ole. Siitä että jokainen lapsi valitsisi itse ruokajuomansa ei tulis mitään. No lopputuloksena meidän lapsi sai sen vetensä. Eskarisssakin piti asiaa painottaa. Jokaisella neuvolakäynnillä keskustelemme aiheesta. Lapsi on nyt 6 v.
Eli valmistaudu siihen, että saat keskustella aiheesta ja perustella päätöstä usein.
[/quote]
Kappalejako ei näymä toiminu tällä puhelimella.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 10:19"]
Suomi on kuulkaas ihan kärkipäässä, kun vertaillaan mistä sitä osteoporooosia löytyy. Täällä vaan maito ja siitä valmistetut tuotteet on valtava vientituote, eikä sovi että maitoa pilkataan!
[/quote]
No osaatkohan penaalin terävin kynä päätellä että miksi? Kirjoitin tuossa aikaisemmin, että tärkeitä ravintoaineita osteoporoosin ehkäisyyn on kalsium ja d-vitamiini.
Juon maitoa, koska se ei aiheuta minulle mitään oireita. Olen aina ollut terve ja hoikka. Luulen, että osa ihmisistä etenkin täällä Pohjois-Euroopassa on luonnonvalinnan seurauksena valikoitunut sellaisiksi, että he kykenevät käyttämään maitoa ravintona, mutta suurin osa maailman ihmisistä ei tähän kykene. Jos maito ei sovi, ei sitä mielestäni ole mitään järkeä väkisin juoda, varsinkin kun nykyään on tarjolla niin paljon tietoa ja vaihtoehtoja. Jos suomalainen ei voi juoda maitoa, hänen kannattaa vaikka koostaa ruokavalionsa jotain maidotonta ruokakulttuuria mukaillen. Toisaalta en ymmärrä maidon luonnottomuusargumenttia niiden kannalta, joiden ravinnoksi se sopii. Ei ihmisen ole luonnollista istua tietokoneen ääressä sisätiloissa, viljellä maata tai saada kivunlievitystä hammaslääkärissä.
Maidosta saatavat ravintoaineet voi korvata muista ruoista saatavilla vastaavilla aineilla. Kalsiumia voi ostaa apteekista jauheena parilla eurolla 100g pussin. Perunamuussiin tms. upotettuna menee varmasti.
Mä varmaan antaisin vielä korviketta. Ihmisen luontainen vierottumisikä on aika korkea, muistaakseni vasta 4-7-vuotta, joten vaikka maito ei olisi enää aikuiselle tarpeellista, "luonnossakin" ihmislapsi joisi äidinmaitoa vielä useamman vuoden. Vuoden ikäinen on kuitenkin vielä aika pieni, vasta vähän aikaa siitä, kun äidinmaito (tai korvike) on ollut pääasiallinen ravinto, joten siksi puolustan jonkin maidon antamista vielä vähän aikaa.
Mutta myöhemmin: Minusta ihan sama, vaikkei joisi maitoa. Varsinkin, kun jos muita maitotuotteita. Eli mielestäni vähän isompana voit hyvin antaa olla juomatta maitoa. Pidät vain huolta, että saa riittävät ravintoaineet muuten.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 10:19"]
[/quote]
No osaatkohan penaalin terävin kynä päätellä että miksi? Kirjoitin tuossa aikaisemmin, että tärkeitä ravintoaineita osteoporoosin ehkäisyyn on kalsium ja d-vitamiini.
[/quote]
K2 vitamiini ja d-vitamiini ovat ne tärkeimmät, ei kalsium
Onko kukaan muu pannut merkille, että nykyään ihmisiin menee läpi kaikki mitä perustellaan luonnollisuudella? Viis tutkimuksista. "Ei ole luonnollista juoda toisen eläimen poikaselle tarkoitettua maitoa -> maito on pahaksi ihmiselle".
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 11:23"]
Onko kukaan muu pannut merkille, että nykyään ihmisiin menee läpi kaikki mitä perustellaan luonnollisuudella? Viis tutkimuksista. "Ei ole luonnollista juoda toisen eläimen poikaselle tarkoitettua maitoa -> maito on pahaksi ihmiselle".
[/quote]
No, pistäpäs niitä tutkimuksia.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 10:20"]Meillä on lapsi, joka ei juo maitoa, mutta syö juurikin jogurttia ja juustoja, eli kyse ei ole allergiasta. Päiväkodissa sai ihan tosissaan sanoa, että lapselle ruokajuomaksi vettä, koska heillä kuulemma lähtökohtaisesti kaikki juovat ruoalla maitoa, jos allergioita ei ole. Siitä että jokainen lapsi valitsisi itse ruokajuomansa ei tulis mitään. No lopputuloksena meidän lapsi sai sen vetensä. Eskarisssakin piti asiaa painottaa. Jokaisella neuvolakäynnillä keskustelemme aiheesta. Lapsi on nyt 6 v.
[/quote]
Ai, se on yleistäkin. Meillä perheessä aina ollut ruokajuomana vesi. Meistä on tärkeämpää, että lapset jaksavat syödä ruokaa monipuolisesti eivätkä täytä vatsaa maidolla. Maidon juonti jää vähäiseksi, mutta muita maitotuotteita käytetään kyllä. Lisäksi olen imettänyt vielä taaperoiässä molempia.
Eskarissa tosiaan oli kuulemma pakotettu juomaan maitoa, kunnes tyttö siitä kerran alkoi kotona valittaa. Piti sitten keskustella erikseen henkilökunnan kanssa, että emme halua maidon pakkojuottamista...
Luontainen vierottautumisikä ei ole 4-7v, se on jostain alkunsa saanut legenda.
Suurimmassa osassa maailmaa (ei länsimaissa) vierotetaan imeväiset 2-3 vuotiaina. 18kk ikään asti lapsi on itsestäänselvästi vauva.
En myöskään usko että aikuiset tai isommat lapset hyötyisivät maitotuotteiden käytöstä, mutta vähintään 2v asti kannattaa jotain maitotuotteita käyttää.
WHO suosittelee imetystä vähintään 2-vuotiaaksi. Länsimaista Ranskassa ohjeistetaan antamasn korviketta 2-vuotiaaksi ja "tavallisen" maidon haitallisuudesta on paljon keskustelua.
Kyllä vaan lapset vieroittuu itse keskimäärin 4,2 vuotiaana.
Olet oikeilla jäljillä! Hyvä!