Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri tajusi että 3 lasta on liikaa

Vierailija
21.11.2014 |

Kaveri on aina hehkuttanut, että kolmen lapsen kanssa on tosi helppoa. Että ihan turhaan ihmiset peloittelivat ja varoittivat että kannattaa kovasti miettiä sitä kolmatta lasta. 

Nyt sitten on muuttunut ääni kellossa kun kaikki lapset ovat tulleet harrastusikään. Rumba on ihan mahdoton varsinkin kun kaksi harrastaa kilpaurheilua (5 harkat viikossa molemmilla) + muut harrastukset.

Eikä heidänkään perheessä ollut tarkoitus tuollaiseen rumbaan mennä, mutta hankalaa sitä on erittäin lahjakkaalle lapselle sanoa että et saa harrastaa. Eli kaikki ovat aloittaneet kerran viikossa naapurikoululla olevasta harrastuksesta ja nyt sitten mennään naapurikaupunkiin monta kertaa viikossa.

Eli tällainen varoituksen sana. Kaveri sanoi että jos olisivat tämän tienneet, niin lapsimäärä olisi jäänyt kahteen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha se on sanoa ettei saa harrastaa. Silti voi rajoittaa. Itse tekee arkensa mieleisekseen.

Vierailija
2/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks Liito-oravat on rauhoitettu. Saattais ihminen tehdä tenät :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei harrasteta jos lapsi ei itse liiku harrastukseensa. On vammaista niitä kyyditä jos matka alle 8 km.

Vierailija
4/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kolme lasta ei ole liikaa, mutta liikaa harrastuskuskauksia on liikaa? Ymmärsinkö oikein?

:D

Vierailija
5/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaminen ei ole pakollista mutta kyllähän se avaa monenlaisia ovia. Minä en saanut harrastaa lapsena mitään kuskattavaa harrastusta ja on se vähän jäänyt nakertamaan. Mitään harrastusta ei voinut jatkaa kovin pitkälle, kun sitten olisi tullut kuskattavaa, niin sain harrastaa aina sen alkeiden verran. Ei siinä voinut olla kovin tavoitteellinen tai tuntea edes ylpeyttä lajissa kehittymisessä.

Omat lapset ovat saaneet valita harrastuksensa mielenkiinnon mukaan ja harrastusta on saanut jatkaa ja edetä aivan omien kykyjen ja innostuksen mukaan. Ovat saaneet kyllä harrastamisesta aivan toisella tavalla irti kuin minä aikoinaan. Nyt on mukava seurata teinejä, jotka edelleen viettävät iltansa harrastuksen parissa toisten samankaltaisten nuorten kanssa, ja naapurin harrastamattomat notkuvat kadula ja keskustassa ties mitä puuhaamassa. Me vanhemmat tunnemme toisemme lastemme vuosia jatkuneen harrastamisen takia, ja on hienoa, että ei tarvitse miettiä, minkälaisesta perheestä lapsemme kaverit ovat kotoisin.

Lasten harrastamisen ainoa negatiivinen puoli on se, että omaa aikaa tähän on uhrattava, mutta toisaalta se on myös niin palkitsevaa, että en lainkaan kadu niitä lukemattomia tunteja, jotka olen notkunut lasteni harrastuksia seuraamassa.

Vierailija
6/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:06"]

Paha se on sanoa ettei saa harrastaa. Silti voi rajoittaa. Itse tekee arkensa mieleisekseen.

[/quote]

Miten sinä rajoittaisit jos lapsi rakastaisi vaikkapa telinevoimistelua ja olisi selvästi porukan taitavin. Sanoisitko vaan kylmästi että et pääse kilparyhmään? Teet niitä kuperkeikkoja koulun liiksakerhossa jos mieli tekee.

Tai jos eka olisi jo kilparyhmässä ja sitten tulisi se toinen lapsi joka myös haluaisi. Sanoisitko että et sinä pääse kun isosiskon kuskaamiset vievät jo niin paljon aikaa?

Vierailija
7/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:20"]

Harrastaminen ei ole pakollista mutta kyllähän se avaa monenlaisia ovia. Minä en saanut harrastaa lapsena mitään kuskattavaa harrastusta ja on se vähän jäänyt nakertamaan. Mitään harrastusta ei voinut jatkaa kovin pitkälle, kun sitten olisi tullut kuskattavaa, niin sain harrastaa aina sen alkeiden verran. Ei siinä voinut olla kovin tavoitteellinen tai tuntea edes ylpeyttä lajissa kehittymisessä.

Omat lapset ovat saaneet valita harrastuksensa mielenkiinnon mukaan ja harrastusta on saanut jatkaa ja edetä aivan omien kykyjen ja innostuksen mukaan. Ovat saaneet kyllä harrastamisesta aivan toisella tavalla irti kuin minä aikoinaan. Nyt on mukava seurata teinejä, jotka edelleen viettävät iltansa harrastuksen parissa toisten samankaltaisten nuorten kanssa, ja naapurin harrastamattomat notkuvat kadula ja keskustassa ties mitä puuhaamassa. Me vanhemmat tunnemme toisemme lastemme vuosia jatkuneen harrastamisen takia, ja on hienoa, että ei tarvitse miettiä, minkälaisesta perheestä lapsemme kaverit ovat kotoisin.

Lasten harrastamisen ainoa negatiivinen puoli on se, että omaa aikaa tähän on uhrattava, mutta toisaalta se on myös niin palkitsevaa, että en lainkaan kadu niitä lukemattomia tunteja, jotka olen notkunut lasteni harrastuksia seuraamassa.

[/quote]

Tunnen pari paria, joiden syy eroon on lasten harrasterumba. Tai siis ei näin suoraan. Mutta kun ei raskittu sanoa ei ja lapsille haluttiin avata niitä ovia, ei vanhemmilla ollut yhteistä aikaa ja kumpikin oli tosi väsynyt, kun töiden jälkeen kotiin, ruoka, harrastus, itsensä jakaminen moneen muuhunkin, eikä omaa aikaa.

Kaverini sanoi, että oli ihan burnout ja alkoi saada paniikkikohtauksia, kun oli niin väsynyt.

Sitäkö te harrastuksista nauttivat lapset haluatte. Että vanhempanne ovat ihan lopussa ja väsyneitä ja lopulta eroavat, jotta te saatte niitä elämyksiä ja kokemuksia ja ovia auki moneen suuntaan.

Nykyajan lapset kyllä vaativat vanhemmiltaan todella paljon. Annas kun pääsevät harrasterumbasta, tuodaan lapsenlapset hoitoon, etteivät koskaan saa levätä.

Vierailija
8/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaminen ei ole pakollista mutta kyllähän se avaa monenlaisia ovia.

[/quote]

OT, mutta ihan pakko kysyä, mitä ihmeen ovia harrastaminen muka avaa? Mä harrastin lapsena kaikenlaista uimisesta kitaransoittoon, mutten kyllä koe, että harrastaminen olisi avannut mitään sen kummempia ovia elämässäni. Siis mitä ovia harrastukset edes voivat avata? Itse olen pk-seudulta, oisko maalla jotenkin toisin?

Vierailija
9/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:38"]

[/quote]

OT, mutta ihan pakko kysyä, mitä ihmeen ovia harrastaminen muka avaa? Mä harrastin lapsena kaikenlaista uimisesta kitaransoittoon, mutten kyllä koe, että harrastaminen olisi avannut mitään sen kummempia ovia elämässäni. Siis mitä ovia harrastukset edes voivat avata? Itse olen pk-seudulta, oisko maalla jotenkin toisin?

[/quote]

Itselläni harrastukset avasivat ovet yliopistoon ja kesätöihin. Eli valmentamisesta sai pisteitä pääsykokeissa ja kesätyöpomo piti hyvänä tuota kokemusta lasten ohjaamisesta.

Vierailija
10/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:20"]

[/quote]

[/quote]
No et vissiin sitten ollut tarpeeksi lahjakas..

Vierailija
11/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen asuinpaikankin voi valita siten, että erilaisia harrastusmahdollisuuksia on lähellä. Kukaan ei käske muuttamaan jonnekin korpeen, josta pitää ajaa puoli tuntia suuntaansa, että pääsee harrastamaan muualle kuin lähikoululle.

Vierailija
12/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:51"]

Sen asuinpaikankin voi valita siten, että erilaisia harrastusmahdollisuuksia on lähellä. Kukaan ei käske muuttamaan jonnekin korpeen, josta pitää ajaa puoli tuntia suuntaansa, että pääsee harrastamaan muualle kuin lähikoululle.

[/quote]Luuletko että kilpajoukueet kokoontuvat jollain koululla?

Vierailija
13/13 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi taitaa olla ylpeä lapsistaan, jos peräti kaksi kolmesta on lahjakkaita. Mutta olisi pöyhkeilyä tuoda sitä esiin, joten on sosiaalisesti hyväksytympää valittaa rumbaa.

Kuinka moni on sitten lahjakas. Suuri osa lapsista harrastaa kohtuullisesti, ja kun katsoo meitä aikuisia pulliaisia, meistäkin suurin osa käy salilla tai lenkillä ihan oman kuntonsa takia. Menestyviä urheilijoita tulee pieni osa ikäryhmästä. Jos puhutaan maratoneista tai pyöräilystä tms, niin niihin yleensä alkavat treenaamiset aikuisiällä.

Toki, jos kolme lasta haluaa, tuohonkin on varauduttava. Mutta mikään automaatio se ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan