Paniikkihäiriö
Heippa! Mitä tuntemuksia teillä on joilla on paniikkihäiriö? Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä 5vuotta ja aluksi oli lääkitys ja olen pärjännyt hyvin. Välillä. Lähiaikoina kohtauksia tullut useasti. Mulla tulee kohtaukset aina ku oon yksin ja kohtauksen jälkeen voi olla monta päivää todella ahdistava olo, rinnasta pistelee, tuntuu ettei saa henkeä jne. Onko normaalia että paniikki jää ns. Päälle? Kohtaukseni alkavat yleensä niin,että pelkään aina pahimpia sairauksia vaikka oireita ei olisikaan, sitten kovan stressin ja pelon jälkeen seuraa kohtaus, jonka jälkeen olen varma sairastavai kyseistä sairautta enkä pysty olemaan ajattelematta asiaa vaikka yritän. Sen jälkeen aina mietin että jos minulla ei olekkaan paniikkihäiriötä vaan jos kyse onkin vakavemmasta.. Millaista teillä on ollut ja missä tilanteissa?
Kommentit (3)
Itselle tulee paniikki autoa ajaessa.... rintaa puristaa,sydän hakkaa,ahdistaa.....tuntuu että lähtee henki.
Heippa! Täälä nuorukainen parikymppinen kans tuskailee saman asian kanssa. Paniikkihäiriö todettiin mulla hieman yli puoli vuotta sitten, siitä olen kärsinyt kuitenkin jo paljon pidempään. Lääkitys minulla on ja olen käynyt viikottain terapiassa, nyt jo yli vuoden ajan. Ymmärrän tuskasi! Itse en voi ajaa myöskään autoa, se ahdistaa ja pelottaa aivan suunnattomasti. Paniikki minulla liittyi aina tiettyihin tilanteisiin tai tunnelmiin ja ne sitten alkoivat ahdistaa.. Mitkään keskittymisharjoitukset ynnä muut eivät auttaneet. Itse oon selvinnyt lähtemällä tilanteesta pois jossa ahdistaa. Jos ahdistus on vain ns. tunne eikä se liity mihinkään konkreettiseen, menen hetkeksi istumaan pihalle ja samalla jätän ne ahdistavat ajatukset sisälle enkä ota niitä mukaani. Tuo on ainakin itselläni toiminut mielikuvaharjoitus. Itsekkin olin tuollaisessa kierteessä liki vuoden, kunnes terapia ja lääkkeet alkoivat toimia. Usko pois, mun elämä oli aivan poissa raiteiltaan enkä kyennyt tekemään yhtään mitään, edes opiskelua/töitä/tavallisia arjen askareita kuten siivoamista, koska olin niin ahdistunut! Nyt kuitenkin jo voiton puolella ollaan :) Yksi rauhoittava harjoitus, joka on oikeastaan tarkoitettu alivireyteen on se, että istut tuolilla ja painat kumpaakin jalkaa kevyesti lattiaan, hengität rauhallisesti ja rentoudut. Tuota toistetaan muutaman kerran. Ainakin itselleni on auttanut :) Toivottavasti minusta oli edes jotakin apua. Tsemppiä sinulle ja muille kanssa ihmisille!
Harjoittele paniikin iskiessä keskittämään ajatuksesi johonkin muuhun, vaikka ristisanatehtävään tai johonkin, jonka koet mielekkääksi ja vaatii keskittymistä. Jos opit tähän, kykenet hallitsemaan kohtausta, eikä se olekaan enää niin paha.
Paha paniikkikohtaus jättää jälkensä pitkäksi aikaa ja toistuu helposti. Kierre tulee saada poikki. Jos sulla ei ole nyt lääkitystä, kannattaisi hakea uusi. Muuten olet paniikkikierteessä. Tsemppiä:)