Lapsen kuukautiset tulivat viikon jälkeen taas. onko ok?
Eli tytär on 13-vuotias ja kuukautiset hänellä on ollut vuoden ajan. Onko normaalia alkukangertelua, että nyt oli tavalliset kuukautiset ja sitten viikon tauko ja taas alkoi?
Onko muilla ollut näin alkuvaiheessa?
Kommentit (32)
Mulla oli itsellä noin juuri yhden kerran nuorena. Just kerkesin ilahtua, kun menkat tuli ennen leiriä, ja sitten ne tuli uudestaan sen leirin iloksi.
No mulla alkoi 13-14 -vuotiaana ja sitten oli vuoden tauko.. Sen jälkeen ne alkoi tasoittumaan, että kyllä ihan on normaalia tuo :D
Nuo tauot toitotetaan aina normaaleiksi, mutta tämä heti uusien kuukautisten tuleminen on mulle täysin outo asia. Hyvä, että muillakin on ollut noin.
Muistaakseni mullakin oli tuota teininä, ennemmin noin että alkoi tiuhempaan kuin että välit olisivat kovasti venyneet. Aikaa jo melkein 25 vuotta niin muistikuvat eivät enää ole täysin kirkkaita.
Tyttäreni ei ole sitten millään viitsinyt pitää kirjaa kalenterissa kuukautisistaan. Nyt hänen kyllä täytyisi ryhdistäytyä, että voitaisiin seurata jatkossa tarkemmin. Tämä kyllä on eka kerta, kun heti viikon tauon jälkeen alkaa uudet kuukautiset. Alussa olivat aivan tasaiset normaalilla rytmillä.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:03"]
Tyttäreni ei ole sitten millään viitsinyt pitää kirjaa kalenterissa kuukautisistaan. Nyt hänen kyllä täytyisi ryhdistäytyä, että voitaisiin seurata jatkossa tarkemmin. Tämä kyllä on eka kerta, kun heti viikon tauon jälkeen alkaa uudet kuukautiset. Alussa olivat aivan tasaiset normaalilla rytmillä.
ap
[/quote]
Jos tyttärelläsi on älypuhelin, lataa siihen menkkakalenteri app. ehkä se on helpompi tehdä.
Etsi :Menstrual Calendar
No on normaalia! Kahden vuoden jälkeenhän pitäisi suunnilleen tasoittua. Toisilla ei silloinkaan.
Muistan ikuisesti ekat kuukautiseni.
Olin päässyt kuudennelta luokalta. Menkat alkoivat 20.6, siis elämäni ekat. Olin ihan kauhuissani ja menin itkemään äidilleni xD äiti tyhjensi silloin tiskikonetta. Ne menkat oli suht normit ja kestivät noin 4 päivää. Seuraavat menkat alkoi 2.elokuuta ja kestivät kaksi päivää, olivat tosi niukat. Kolmannet tulivat vasta joulukuussa ja kestivät 15 päivää! Sitten oli viikon tauko ja alkoivat taas.
Sitten alkoi tasottua :D
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 17:49"]Ei se ainakaa klamydia ole. Ei ole vielä ollut poikaystävääkään ja lapseni on poikien suhteen aika ujo.
Mikä voisi olla syynä?
[/quote]
Mistä sinä tiedät mitä tyttäresi tekee?
Kannattaa kyllä pitää kirjaa ja kuljettaa aina siteitä ja tamponeja mukana ettei käy köpelösti.
On ihan normaalia, että välillä voi olla tosi lyhyt väli ja välillä pitkä, eikä se paljon puhuttu kahden vuoden sääntö (että sitten tasoittuu) välttämättä pidä paikkaansa. Itselläni kierto on vielä ensimmäisten kahdenkin vuoden jälkeenkin heitellyt 21 ja 40 päivän välillä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 18:16"]No, tuota vaatausta, että ei ole normaalia, on yläpeukutettu 3 kertaa eikä yhtään alapeukkua.
Varmistelen vaan, että vastaavatko ihmoset nyt siihen, että kuukautisten heittely aluksi on normaalia, joka ymmärretään normaaleiksi ja normaalia pidemmäksi väliksi.
Onko jollain muulla kokemusta siitä, että aluksi voi tulla uudet viikon päästä jo?
Koulun terveusopin kirjassa tuo heittely kuvattiin sellaiseksi, että väli voi olla välillä hyvinkinbpitkä ja sitten välillä normaali.
Onko kellään kokemuata viikon välistä?
Ap
[/quote]
No onko ne niukat vai kovinkin lososet? Ja onko kipeä vai ok? Ja joka naisen munasarjat ja kierto on erilaiset jos tyttäresi voitti lotossa lyhyen kierron kivaa se ei ole mutta minkäs teet. Luulisi gyneltä löytyvän apu ja vastaus eikä täältä. Tv. Nainen joka sai lotossa kolmen vuoden kierron.
21 On ap