Miksi en saa töitä
Olen 21-vuotias mies enkä ole koskaan ollut töissä. Olen ainoastaan nuorena jakanut mainoksia ja hoitanut koiria. Opiskelin amiksessa kolme vuotta mutta en koskaan saanut koulua suoritettua loppuun. Olen hakenut töitä monta vuotta ja olen käynyt ainakin kymmenessä työhaastattelussa mutta en ole ikinä päässyt pidemmälle. Olen aina pukeutunut siististi, kätellyt reippaasti, katsonut silmiin ja ollut oma itseni. Minulla on taas yksi työhaastattelu tiedossa ensi viikolla ja tuskin pääsen sinnekkään. Missä vika? En ole päässyt opiskelemaankaan, en tiedä mitä tekisin kun mikään ovi ei minulle aukea.
Kommentit (20)
Minkälaisiin kouluihin olet hakenut? Aikuiskoulutukset, joissa etusijalla ammatittomat, olisi sellaisia että niihin varmaan helpompi päästä.
Ja kyllähän se nyt on työnantajan mielestä miinus että sun CV näyttää suunnilleen tältä:
Koulutus : keskeytetty
Työkokemus: ei ole
koska yleensä hakijoilla on edes jotain työkokemusta (aikuisiältä). Tulee mieleen että tietääköhän tyyppi miten työpaikalla edes toimitaan vai osaako vain lusmuta.
Tämä ei siis pahalla sanottu.
Ootko noita työharjoitteluita edes katsellut?
Kun otat yhteyttä yrityksiin, puhu virolaisittain. Kyllä se työpaikka sillä tavalla löytyy. No, ma arvaan niin, vot niin...
Mene sinne työkkäriin ja sanot, että haluaisit johonin ammatilliseen koulutukseen ja että saatat tarvita erityiskoulutusta. Kkoska kuuut nuorisotakuuseen, niiiden pitää järjestää sulle jotain. Sun piteet ei riitä hakemaan amikseen enää, koska juuri perukoulun päättäneet saavat lähtöpisteitä enemmän, mutta työkkäri voiauttaa sut joustavan haun piiriin.
Tutustu myös kakkien kansanopistojen ammatillisiin linjoihin, jos sitä kautta saisit edes jonkun koulutuksen.
Olen hakenut yhteishaussa ja nyt myös aikuiskoulutuksiin eri aloille. Täytyy nyt yrittää vaikka työkkärin kanssa sitten joskus kun saan ajan sinne. He katkaisivat työnhakuni syystä jota en tiedä ja nyt venaan taas soittoaikaa. En voi esim. tarjota sanssikorttia työnantajille, koska minulla ei ole työkkärin lupaa siihen (vielä). Enkä oikeastaan edes tiedä, miten vaikka työharjotteluihin ja työkokeiluihin pääsee.
-Ap
Mikset menisi aikuislukioon? Sinne pääsee kaikki halukkaat. Voisit sitten lukiopapereilla hakea suoraan ammattikorkeaan tai jos vaikka innostuisit yliopistoonkin.
Ainakin sun ulosannista tulee ihan fiksu kuva. Se vaan varmaan näyttää huonolta jos ei ole koulutusta eikä työkokemusta. Se olisi kyllä ihan hyvä vaihtoehto, jos työkkärin kautta pääsisit johonkin koulutukseen. Miksi amis jäi kesken, olisko sun mahdollista sitä täydentää loppuun?
Ja hei, sekin on muuten ihan hyvä, että ylipäänsä pääset haastatteluihin.
Ei oo käyny amista loppuun ja ihmettelee miksi ei saa töitä....
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:10"]
Käy ne koulut.
[/quote]
yritä prosessinhoitaja kurssille. kestää noin vuoden. Työnsaanti kohtuu varmaa, jos läpäiset kurssin. Palkka on vuorotöissä vähintäänkin kohtalainen(40-60 000€)
[/quote]
Kyllä tuo kestää 2 vuotta aikuiskoulutuksena. Nuorten puolella 3 vuotta.
Mä en pääse edes haastatteluihin :( No joo, en ole hakenut esim. siivoojaksi tai muihin "helppoihin", joten ehkä on oma syyni. Mutta haastatteluihin pääsykin on jo jotakin ja kertoo siitä, että CV:si ei ole aivan huono. Etkö kuitenkin yrittäisi työkkärin kautta harjoitteluun tai muualle? Myös iltalukioon, ja jos rahaa löytyy, niin hygienia- ym. passeja ja kortteja suorittamaan.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:12"]
Käy ne koulut.
[/quote]
yritä prosessinhoitaja kurssille. kestää noin vuoden. Työnsaanti kohtuu varmaa, jos läpäiset kurssin. Palkka on vuorotöissä vähintäänkin kohtalainen(40-60 000€)
[/quote]
Joopajoo. Suorittavaa duunia, max. 2500e/kk lisineen. Ja duunit valuu koko ajan halpatyöläisille.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:54"]
Kun otat yhteyttä yrityksiin, puhu virolaisittain. Kyllä se työpaikka sillä tavalla löytyy. No, ma arvaan niin, vot niin...
[/quote]
ja kun kysyvät että oletko virolainen, vastaat vain rehellisesti että, olen somalainen. Osaat kaikki teha
Töitä ei ole vieläkään irronnut ja koulujen pääsykokeissa on ravattu, torstaina on taas yhdet kokeet (kiinteistönhoitajaksi). Varasin myös ajan avoimen ammattiopiston työntekijälle jonka kanssa voidaan pohtia eri mahdollisuuksia. Ehkä sitä jonnekkin pääsis.
Mihinkään työkokeiluun tai vastaavaan en usko pääseväni koska olen odottanut jo yli 2kk pelkästään soittoaikaa työkkäristä.
-Ap
Se ettei saa amista käytyä loppuun, kertoo epämiellyttäviä asioita sinusta työnantajalle. On ihan sama miten olet pukeutunut jos sulla ei ole esittää minkäänlaista tutkintotodistusta tai työtodistusta ja olet jo 21-vuotias
Pitkittynyt työttömyys on jo sinällään este työnsaannille. Mulla kävi niin että olin pari vuotta työttömänä ja oli ihan turha edes hakea mitään. Menin sitten työharjoitteluun (työkkärin kautta, sellainen mitä täälläkin kauheasti parjataan) ja sen jälkeen pääsin 'oikeisiin' töihin kun oli näyttöä että on tehnytkin jotain.
Riippuu tietysti siitäkin mitä hommia haet kun kouluttamaton kuitenkin olet?
Käy ne koulut.
[/quote]
Miksi et saa töitä? No, esim siksi, että et saanut edes amista loppuun. Osoittaa mm. Että et osaa sitoutua työhösi, olet saamaton, laiska jne. Ja vaikka et olisikaan noita, niin mistä sitä voi rekrytoija tietää kun toi antaa kuitenkin sellaista kuvaa!
Siksi kun samoja paikkoja hakee noin 187 sellaista, jotka ovat käyneet vähintään amiksen loppuun, tai ehkä lukion.
Olen hakenut kouluihin, mutta en ole päässyt niihin. Miten voisin opiskella kun en pääse edes kouluun? Olen hakenut lähinnä siivoustöitä, minulla on ajokortti ja auto käytössä jotka ovat plussaa mutta silti en ole ikinä päässyt työhaastattelua pidemmälle. Työkkäristä ei ole ollut mitään apua. Pelottaa, että jos en pian saa töitä niin en saa niitä koskaan, varmaan jokaisella minun ikäiselläni on jo työkokemusta.
-Ap