Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten kaupan kananmunista voi kuoriutua poikanen?

Vierailija
20.11.2014 |

Nyt myönnän, että olen kyllä todella tyhmä. Mutta miten ihmeessä kaupan kananmunista voi hautomalla tulla poikasia? Luin tänään sellaisen lehtiuutisen, että Lidlin luomumunista oli hautomalla tullut kolme poikasta. Olen varmastikin todella tyhmä, mutta miten se on mahdollista?

olen ollut siinä uskossa, että kananmuna on ikäänkuin "munasolu" ja, että se vaatii kukon hedelmöittämisen ennen kuin siitä voi kehittyä poikanen. Olenko siis ollut täysin väärässä? Voiko kanan yksin tekemästä munasta todella tulla poikanen oikeissa olosuhteissa? VAI onko luomutuotannossa jotenkin säännöstelty, että kukko pääsee tekemään temppujaan kanojen kanssa?

Miten tahansa, niin todella todella kuvottava ajatus, että kananmunia syödessäni olen syönyt siis tipun alkuja, joista olisi voinut kehittyä myös poikasia. Taisi olla minun kananmunan syönnit sitten tässä!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomukanaloissa on myös kukkoja, joten ne munat on hedelmöitettyjä.
Et varmaan syö lihaa?

Vierailija
2/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kauhea, joo minäkin olen ollut samassa uskossa ettei näistä kaupan munista olisi koskaan kehittynyt tipuja. Kyllä tuli mullekkin ällö olo :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli muuten tosi söpö tipu :) onneksi hän pääsee kohta maaseudulle kasvamaan

Vierailija
4/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kannattaa ihan suosiolla ryhtyä vegaaniksi jos moinen iljettää.

Vierailija
5/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis kasvissyöjä, tai siis syön kyllä kalaa ja kananmunia olen syönyt myös (tähän asti) ja nimenomaan sitä luomua kun eläimiä ajattelen. Mutta APUA siis luomuko se juuri on josta ne tiput kehittyy??? Hyi yök, enää en muuten osta luomumunia. Voiko muita lattiakanalan munia ostaa huoletta?

Vierailija
6/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:38"]

Olen siis kasvissyöjä, tai siis syön kyllä kalaa ja kananmunia olen syönyt myös (tähän asti) ja nimenomaan sitä luomua kun eläimiä ajattelen. Mutta APUA siis luomuko se juuri on josta ne tiput kehittyy??? Hyi yök, enää en muuten osta luomumunia. Voiko muita lattiakanalan munia ostaa huoletta?

[/quote]

olen siis AP

Vierailija
7/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö kokeilla hautoa yksi muna. Luulin ensin, että se oli vitsi.

Vierailija
8/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin luomukanaloisss voi olla kukkoja seassa. Itse olen luullut, että tipulsi kehittyminen on tosi tarkkaa puuhaa. Eli pitää olla juuri oikea lämpötila ja munaa ei saa käännellä juurikaan ainakaan kovasti. Nuo kaupassa myytävät munat kuitenkin on pyörinyt vaikka mitenkä päin ja olleet pitkiä aikoja ihan liian viileässä.

Vierailija
9/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:38"]Olen siis kasvissyöjä, tai siis syön kyllä kalaa ja kananmunia olen syönyt myös (tähän asti) ja nimenomaan sitä luomua kun eläimiä ajattelen. Mutta APUA siis luomuko se juuri on josta ne tiput kehittyy??? Hyi yök, enää en muuten osta luomumunia. Voiko muita lattiakanalan munia ostaa huoletta?
[/quote]

Jos kanojen hyvinvointi ei sinua huoleta, niin voit ostaa lattiakanojen munia huoleti. Aloituksesi tosin on provo, jonka tarkoituksena on saattaa vegaanit ja kasvissyöjät tai yleensä eettisen ruuan suosijat naurunalaiseksi. En tosin ymmärrä mikä motiivi sinulla taas tässä on. Jospa alkaisit vaikka harrastaa jotain.

Vierailija
10/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:35"]Ei ne olis luomua ellei kanat sais kikkeliä.
[/quote]

Linnuilla ei ole kikkeliä

Vierailija
11/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vain yks reikä mistä tulee ulos kaikki. Kananmunat kanojen kuukautiset jos ei kukko oo päässy hyppimään selässä

Vierailija
12/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kanat ei voi hyvin, jos niillä ei ole laumassa kukkoa. Sen takia luomutuotannossa kanaparvessa pitää siis olla se kukkokin. Missään muussa kananmunantuotannossa näin ei ole, ja se itsessään jo kertoo, että ne kanat ei pääse elämään lajityypillistä elämää. Häkkikanalat on tietenkin ihan kauheita, eikä lattiakanalat valitettavasti ole paljon parempia, koska niissä kanat on valtavissa laumoissa, joka ei ole kanalle luontaista vaan aiheuttaa paljon erilaista häiriökäyttäytymistä, kuten nokkimista jne., lisäksi kanoja on hallissa niin paljon, ettei niillä ole paljoa tilaakaan.

Vierailija
13/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:48"]Ja vain yks reikä mistä tulee ulos kaikki. Kananmunat kanojen kuukautiset jos ei kukko oo päässy hyppimään selässä
[/quote]

Takaisin biologian tunnille, se on munasolu, ei kuukautiset

Vierailija
14/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunasolu :D

Vierailija
15/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kanoilla on kukko, ei takaa sitä, että kaikki munat on hedelmöitetty. Ei se kukkokaan koko aikaa jaksa kanoja hyppiä.

Vierailija
16/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:35"]Ei ne olis luomua ellei kanat sais kikkeliä. [/quote] Linnuilla ei ole kikkeliä

[/quote]

Mutta jos ne kukot sais valita olemattoman lentokyvyn ja kunnon kikkelin välillä, niin jälkimmäinen voittais. :D

(Hell, jos lentokykyiset linnutkin sais päättää, niin koiraat ei siitä edespäin paljoa lentelisi)

Vierailija
17/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:38"]Olen siis kasvissyöjä, tai siis syön kyllä kalaa ja kananmunia olen syönyt myös (tähän asti) ja nimenomaan sitä luomua kun eläimiä ajattelen. Mutta APUA siis luomuko se juuri on josta ne tiput kehittyy??? Hyi yök, enää en muuten osta luomumunia. Voiko muita lattiakanalan munia ostaa huoletta? [/quote] Jos kanojen hyvinvointi ei sinua huoleta, niin voit ostaa lattiakanojen munia huoleti. Aloituksesi tosin on provo, jonka tarkoituksena on saattaa vegaanit ja kasvissyöjät tai yleensä eettisen ruuan suosijat naurunalaiseksi. En tosin ymmärrä mikä motiivi sinulla taas tässä on. Jospa alkaisit vaikka harrastaa jotain.

[/quote]

Olen siis ilmeisemmin tyhmä. Koska en ole provo ja ketään en mihinkään valoon halunnut saattaa. Miksi ihmeessä haluaisin muutenkaan saattaa vegaaneja tai kasvissyöjiä huonoon valoon kun lukeudun käsittääkseni itsekin jotenkin siihen joukkoon. (laktoovo-vegetaristi).

Eläinten hyvinvointi todellakin kiinnostaa ja siksi olen luomua ostanut, mutta en ihan oikeasti halua syödä kananmunia joissa voi olla tipun alkio sisällä. Ajatus kuvottaa minua niin paljon, että minun on vaan parempi ostaa lattiakanalan munia tai ehkä vielä parempi olisi etsiä joku lähti tila, jonka kanojen olosuhteet voisin itse tarkistaa. 

Ja kiitos vaan, mutta minulla on harrastus

ap

Vierailija
18/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole mitään mahdollisuutta tarkistaa munia, että missä niissä on alkio sisällä (eli ovat kukon hedelmöittämiä) ja missä ei ole?

Vierailija
19/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:59"]

Eikö ole mitään mahdollisuutta tarkistaa munia, että missä niissä on alkio sisällä (eli ovat kukon hedelmöittämiä) ja missä ei ole?

[/quote]

No ota joku halogeenivalo sinne kaupapan ja pyörittele ne kaikki munat. Kannattaa myös ottaa black-light niin voit tarkastaa onko tomaateissa roiskeita.

Vierailija
20/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:49"]

Ne kanat ei voi hyvin, jos niillä ei ole laumassa kukkoa. Sen takia luomutuotannossa kanaparvessa pitää siis olla se kukkokin. Missään muussa kananmunantuotannossa näin ei ole, ja se itsessään jo kertoo, että ne kanat ei pääse elämään lajityypillistä elämää. Häkkikanalat on tietenkin ihan kauheita, eikä lattiakanalat valitettavasti ole paljon parempia, koska niissä kanat on valtavissa laumoissa, joka ei ole kanalle luontaista vaan aiheuttaa paljon erilaista häiriökäyttäytymistä, kuten nokkimista jne., lisäksi kanoja on hallissa niin paljon, ettei niillä ole paljoa tilaakaan.

[/quote]

Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta. En tiennyt tätä kanojen hyvinvointi asiaa (että kukko pitää olla seassa) ja se avaakin tätä asiaa aika paljon. Olisi mukavaa kun muutkin voisivat keskustella rakentavasti, eivätkä heti alkaa haukkumaan provoksi tai muuta inhottavaa. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi