Joku kielsi minua kulkemasta talonsa ohi koirieni kanssa
Muutin erääseen lähiöön Helsingissä ja olen tutustunut alueeseen lenkkeilemällä koirieni kanssa. Joku aika sitten yhdeltä pihalta juoksi nainen joka väitti että taloa ei saa ohittaa koirien kanssa koska hänen koiransa häiriintyvät siitä ja rupeavat haukkumaan. Kyseessä ei ole mikään yksityistie vaan tavallinen omakotitaloalue. Olin niin hämmentynyt etten osannut sanoa mitään. Ei kai kukaan voi kieltää talon ohittamista?
Kommentit (16)
Joo ei voi kieltää jos se on yleinen tie mistä menet. Sano ens kerralla että kouluttaa koiransa niin ongelma ratkeaa.
Ei voi, jos kyseessä on yleinen ei-yksityinen tie. Koiran omistajan tehtävä on kouluttaa koiransa olemaan haukkumatta kaiken maailman kulkijoita.
Jos koirasi ovat kytkettynä, enkä ole kenenkään piha-alueella, niin ei siihen ole miään sanomista. lmoita poliisille jos jokamienoikeuksia yritetään rajata laittomasti, se on rikos.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:13"]
Joo ei voi kieltää jos se on yleinen tie mistä menet. Sano ens kerralla että kouluttaa koiransa niin ongelma ratkeaa.
[/quote]
Ei voi kieltää edes yksityistiellä kävelemistä. Piaha-alueet on eri juttu.
Niin minäkin tietysti ajattelen että ei talon ohittamista voi mitenkään kieltää, säikäytti se silti vähän. Nainen antoi myös olettaa että on sanonut asiasta aiemminkin, mutta tämä oli ihan ensimmäinen kerta kun eksyin koko kadulle. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:13"]
Ei voi, jos kyseessä on yleinen ei-yksityinen tie. Koiran omistajan tehtävä on kouluttaa koiransa olemaan haukkumatta kaiken maailman kulkijoita.
[/quote]
Ei yksityistielläkään kävelyä saa kieltää.
Tästä lähtien kävele siitä joka päivä :)
Ja koirani olivat siis ihan normaalisti kytkettynä, olin vieläpä toisella puolen katua. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:19"]Tästä lähtien kävele siitä joka päivä :)
[/quote]
Tämä tuli kieltämättä mieleen kun olin toipunut järkytyksestä ;)
Se on vaan joku hullu. Jos ei talo ole yleensä käyttämäsi reitin varrella niin älä ota tavaksesi ärsyttää tuota hullua...
Minä olen kävellyt ja pyöräillyt vuosikausia yhden idiootin talon ohi, joka on pistänyt yksityisalue kyltin laittomasti tielle. Näitä pellejä riittää, eipä ole tullut mitään mussuttamaan ja jotkut varmasti sitä noudattaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:12"]
Muutin erääseen lähiöön Helsingissä ja olen tutustunut alueeseen lenkkeilemällä koirieni kanssa. Joku aika sitten yhdeltä pihalta juoksi nainen joka väitti että taloa ei saa ohittaa koirien kanssa koska hänen koiransa häiriintyvät siitä ja rupeavat haukkumaan. Kyseessä ei ole mikään yksityistie vaan tavallinen omakotitaloalue. Olin niin hämmentynyt etten osannut sanoa mitään. Ei kai kukaan voi kieltää talon ohittamista?
[/quote]
Kylähullu se vaan purki pahaa oloaan. Jatkat oloasi kaikessa rauhassa kuten tähänkin asti.
Mutta onko ihmisten tietämys asioista sitä tasoa että ihan tosissaan kysytään että: "Voiko talon ohittamisen kieltää?"
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:18"]
Niin minäkin tietysti ajattelen että ei talon ohittamista voi mitenkään kieltää, säikäytti se silti vähän. Nainen antoi myös olettaa että on sanonut asiasta aiemminkin, mutta tämä oli ihan ensimmäinen kerta kun eksyin koko kadulle. Ap
[/quote]
Hankala tilanne, kun et varmaan halua tahallaan haastaa riitää, mutta jos toinen on idiootti, niin sitten on vaan pakko.
Voisitko pistää jonku muun taluttamaan siitä koiraa ja mietitte valmiiksi miten tämä taluttaja reagoi, kun set nainen tulee kieltämään. Ensin voi kysyä perusteluja ja sitten voi kertoa että jokamiehen oikeuksien nojalla teitä pitkin saa kävellä ja sellaisen kieltäminen on laitonta ja että tästä tulee poliisiasia jos aletaan hankalaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:21"]
Minä olen kävellyt ja pyöräillyt vuosikausia yhden idiootin talon ohi, joka on pistänyt yksityisalue kyltin laittomasti tielle. Näitä pellejä riittää, eipä ole tullut mitään mussuttamaan ja jotkut varmasti sitä noudattaa.
[/quote]
Ei "yksityisalue" kyltissä ole mitään laitonta. "yksityisalue" kylttihän ei myöskään kiellä mitään, se vaan kertoo että alue on yksityisen omistama, kulkea siitä kyllä saa, ellei ole pihapiiriä tms. Jos sinne ilmestyy laiton kulkemisen kieltävä kyltti, niin kannattaa vinkata poliisille, se on rikos.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:20"]
Se on vaan joku hullu. Jos ei talo ole yleensä käyttämäsi reitin varrella niin älä ota tavaksesi ärsyttää tuota hullua...
[/quote]
Hulluille pitää antaa siedätyshoitoa, niin tervehtyvät.
Ei todellakaan voi.