Ikää 38 ja kuukautiset muuttuneet todella runsaiksi.
Kommentit (11)
Johtuu iästä: oliko se nyt niin että iän myötä kohdun limakalvo paksuuntuu ja paksumman limakalvon irtoaminen irrottaa myös verta enemmän. Jos vatsa kestää "buranaa", niin tulehduskipulääkkeet vähentävät verenvuotoa selvästi, itse otan pahimapana päivänä yhden buranan.
Käy tarkistuttamassa olisiko kohdussa myooma. Olen 39-v ja pari, kolme edellistä kuukautisvuotoa ovat olleet hieman tavallista runsaammat, lisäksi pientä vuotoa muutamana päivänä ennen menkkojen alkua. Välivuotoja ei ennen ole juuri koskaan ollut. Ihan muissa asioissa kävin naisten polilla ja lääkäri totesi, että pieni myooma taitaa olla. Ilman, että olin maininnut vuotohäiriöistä kun ajattelin niiden olevan normaalia vaihtelua ja ikääntymisen vaikutusta. Oireilee esim. juuri vuodon runsastumisella. Joten gynelle mars :)
Jos alkaa olla todella pitkittynyttä ja runsasta vuoto, niin suosittelen gyneä ja sieltä lähetettä jatkotutkimuksiin.
Itse sain yksityiseltä puolelta toukokuussa lähetteen jatkotutkimuksiin ja syyskuussa kävin kohdun kaavinnassa ja samalla tehtiin Novasure limakalvonpoisto. Menkkoja ei ole viellä kuulunut ja toivon, ettei kuulukkaan.
Runsaat vuodot haittaavat elämää todella paljon, joten kannattaa hakea apua. Itselläni ei löytynyt syytä lorottamiselle, jota oli jatkunut vuosia :/ (ikää on 48v.)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:14"]
Käy tarkistuttamassa olisiko kohdussa myooma. Olen 39-v ja pari, kolme edellistä kuukautisvuotoa ovat olleet hieman tavallista runsaammat, lisäksi pientä vuotoa muutamana päivänä ennen menkkojen alkua. Välivuotoja ei ennen ole juuri koskaan ollut. Ihan muissa asioissa kävin naisten polilla ja lääkäri totesi, että pieni myooma taitaa olla. Ilman, että olin maininnut vuotohäiriöistä kun ajattelin niiden olevan normaalia vaihtelua ja ikääntymisen vaikutusta. Oireilee esim. juuri vuodon runsastumisella. Joten gynelle mars :)
[/quote]
Noille myoomille vaan ei yleensä tehdä yhtään mitään joten sinänsä aika turha selvittää...
Mulla alkoi olla myös aivan järjetöntä vuotoa ja gynellä selvisi, että kohdussa oli myomia,jotka höylättiin pois.Pari päivää saikkua ja se oli siinä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:14"]
[/quote]
Noille myoomille vaan ei yleensä tehdä yhtään mitään joten sinänsä aika turha selvittää...
[/quote]
No mulle laitettiin runsaiden kuukautisten takia tarkemmin tutkimatta kierukka ja vuodot vaan jatkui ja jatkui ja paheni tosi rajusti muutamassa kuukaudessa. Lopulta lääkäri uskoi, että vuodot ei tasoitu ja laittoi lähetteen gynelle, iso myooma ja ainoa vaihtoehto kohdunpoisto.
Vaikka lieväoireisille (tai välttämättä runsaammin oireilevillekaan) myoomille ei mitään tehtäisi, itse ainakin haluaisin tietää, että muuttunut kuukautisvuoto johtuu juuri myoomasta eikä jostakin muusta. Mutta tämä on tietenkin jokaisen omassa harkinnassa mikä kannattaa ja mikä ei.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:50"]
Vaikka lieväoireisille (tai välttämättä runsaammin oireilevillekaan) myoomille ei mitään tehtäisi, itse ainakin haluaisin tietää, että muuttunut kuukautisvuoto johtuu juuri myoomasta eikä jostakin muusta. Mutta tämä on tietenkin jokaisen omassa harkinnassa mikä kannattaa ja mikä ei.
[/quote]
Kai nyt muutenkin kaikki aikuiset naiset käyvät kerran vuodessa gynetarkastuksessa, samalla voi kysellä näistä "normaaleista" muutoksista, eli jos kuukautiset ovat kuitenkin säännölliset eivätkä ala kestää runsauden lisäksi toista viikkoa ei heti tarvitse rynnätä lääkärille.
Syötkö Cymbaltaa? Cymbalta aiheutti minulle niin kovan vuodon että jouduin lopettamaan lääkityksen kuukautisvuodoista johtuvan anemiaan vuoksi. Hb oli 75 ja olo hutera.
Myoomat on kuulemma tosi yleisiä mutta ei niille välttämättä tarvitse mitään tehdä. Kuulemma myös kuivuvat pois kun vaihdevuodet alkaa. Mulla niitä on mutta ajattelin, että kai ne sieltä aikanaan kuivettuu pois kun kuukautiset lakkaa. Muita vaivoja ja oireita kun ei ole ilmaantunut. Kuin runsas vuoto mutta sekin on buranalla vähän toennut.
Mummokuume lähenee! Tilaa aika gynelle.