paljonko sitä rahhaa pitäisi olla tilillä "pahan päivän varalle"
Kuinka monta kuukausipalkkaa olis minimi?
Kommentit (55)
Jos nyt ihan kädestä suuhun elää, niin silloin tilillä olisi syytä olla jonkin verran ehkä puolen kk:n nettopalkka. Jos menot ovat pienemmät kuin tulot, ei tilillä kannata pitää yhtään ylimääräistä. (ts. aina ennen palkkapäivää ylimääräiset pois, esim. korkorahastoon)
No meillä on jemmassa kymppitonni eli noin 3kk nettotulot. Ja nyt se paha päivä tuli eli putkiremppa 5300€ ja verolasku n. 4000€ joten onneksi on.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:58"]No meillä on jemmassa kymppitonni eli noin 3kk nettotulot. Ja nyt se paha päivä tuli eli putkiremppa 5300€ ja verolasku n. 4000€ joten onneksi on.
[/quote]Mitäs alapeukuttamista tässä oli?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:32"]
Parin kuukauden nettotulojen verran. Enempää ei kannata pitään millään pankkitilillä nyt, kun kaikkien tilien reaalikorko on miinuksella. Valitettavasti myöskään ennen pankkitilien vaihtoehtona pidetyt korkorahastot eivät tuota juuri mitään.
[/quote]
No kyllä minä pitäisin mieluimmin tilillä kuin käyttäisin.. vaikka ei voittoa tuottaisikaan. Ja en osaa ajatella luottokorttia "pahan päivän varana" koska se on lainarahaa.
[/quote]minäkään en ymmärrä niitä jotka hokee mantraa ettei kannata pitää tilillä. Ne on juuri niitä persaukisia jotka puolustaa sillä omaa rahattomuuttaan. Itselläni on puskurirahastoa loppuelämäksi.
Hyvä hemmetti ihmiset, jos saatte noin 800 euroa kuussa rahaa, josta maksatte puolet vuokraa ja lopuilla rahoilla kaiken muun elämisen ja laskut, miten hemmetissä sitä rahaa pystyisi laittamaan säästöön? No, ehkä10-e kuussa jos ei välitä syödä vikalla viikolla.
Ei kaikki oo mitään erikoislääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:38"]Kyllä nelikymppisellä pitää olla yhden vuoden nettopalkka säästettynä, viisikymppisellä kahden.
[/quote]Yksinhuoltajallakin? Minä saan säästöön 200-300 kuussa. Auto, kesämökki ja asuminen Espoossa ovat kallista puuhaa yhdellä palkalla.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:17"]Kuinka monta kuukausipalkkaa olis minimi?
[/quote]....
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:51"]
En anna käyttötilin saldon laskea alke 5000 euron, säästötilillä onkin sitten muhkeampi summa.
[/quote]
Miksi? Häviät joka päivä rahaa, kun inflaatio - vaikka hidaskin - nakertaa varallisuuttasi.
[/quote]
Jos ei halua sijoittaa, parempi se on tilillä pitää. Jos vaihtoehto on kulutus tai tuhlaaminen. Tai no toki voi ostaa myös pieniä kultaharkkoja ja timantteja, mutta en usko sen olevan kovin yleistä ;)
Huh, toivottavasti mullakin olisi rahaa joskus tähän! Tosin olen juuri valmistumassa sairaanhoitajaksi eli tuskin.
Mulla säästössä puolen vuoden asuntolainat, tämä ei tarkoita että summa olisi iso vaan että meillä on naurettavan pieni asuntolainan kk-erä. Vaikka kaikki muu menisi vituiksi niin kämppä ei mene heti alta.
10 000€ säästössä on se mitä tavotellaan, ihan vielä ei olla tuohon päästy. Ollaan molemmat nuoria ja aloittelemassa työelämää.
Taitaa olla 3-4kk nettopalkkaa vastaava summa. Säästetty reilun vuoden aikana.
Meillä on viisi tuhatta eli hiukan yli mun ja miehen yhteenlaskettujen nettopalkkojen.
Puolen vuoden menojen verran rahaa. Silti tuntuu turvattomalta. Kuusi kuukautta menee nopeasti ja jos sinä aikana ei asiat korjaannu, niin mitäs sitten? Meillä tämä sisältää asuntolainan lyhennyksen, elämisen kulut ruokineen jne., vakuutukset, autojen ylläpidon, harrastukset. Mulla on puskuria vajaalle vuodelle, miehen puskurilla mentäisiin ehkä pari vuotta. Sitten olisi säästöt syöty :(
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:50"]
Pystyykö kaikki säästämään kahden vuoden palkkoja..
[/quote]
Lapsettomana/velattomana ainakin, kun kulut on niin pienet.