Onko muita jotka eivät ole koskaan pitäneet imettämisestä?
Itselläni on 2 lasta ja kolmas tulossa ja muistelin tässä kahden ensimmäisen imetysaikoja. Vauvan läheisyys on ihana asia, mutta muuten en vaan pitänyt koko imettämisestä. Esikoista imetin 6kk ja kuopuksen imetys loppui 4kk iässä neuvolan kehoituksesta: lapsi ei saanut tarpeeksi rintamaitoa kasvaakseen, oli pienikokoinen jo syntyessään ja kehottivat siirtymään pulloon. Täytyy myöntää että se oli helpotus. Kolmatta haluan imettää ainakin 6kk, koska tiedän sen olevan lapselle hyväksi, mutta minusta se imettäminen on rasittavaa touhua. Muita?
*suojautuu kiviltä*
Kommentit (8)
Minä. Itseäni imetys iljetti ja se tuntui epämiellyttävältä ja jotenkin nöyryyttävältä. Imetin vauvaa ehkä kuukauden ikäiseksi ja sen jälkeen aloin pumppaamaan maidon ja syöttämään pullosta. Joidenkin kuukausien päästä maito väheni sen verran, että annoin osan maidosta korvikkeena. Jotkut kauhistelevat "pullo- ja lypsyrumbaa", mutta itse koin sen käytännön tasollakin helpommaksi kuin imetyksen.
Kun kerroin tuntemuksistani muille, sain osakseni paljon jeesustelua tyyliin "sinä et vaan ole sinut kehosi ja seksuaalisuutesi kanssa ja podet huonoa itsetuntoa rinnoistasi", "olet liian estynyt ihminen" jne. Ensinäkään asia ei todellakaan ole näin. Toiseksi, jos asia olisi näin, niin en ymmärrä, millä tavalla sen toteaminen tekisi imettämisestä yhtään sen miellyttävämpää.
Minä. Ei vaan tunnu jotenkin luonnolliselta eikä edes mukavalta.. Kivut meni ohi kyllä 2kk:saa, mutta kaikki iltatankkaukset (klo 16-22 pelkkää tissillä oloa) ja maidon vähäinen määrä (syötin aina molemmat tissit ja silti jäi nälkä.. Kauaa en voinut tuota katsoa kun turvauduin sitten lisämaitoon aina imetyksien päälle) olivat turhauttavia.. Ainoa asia mikä imetyksessä oli mielestäni hyvää oli yöunet. Vaikka vauva tankkasi yölläkin 10-20x niin ei tarvinnut edes sängystä nousta tuikkasi vaan tissin suuhun. Tosin pullolla ovat heränneetkin yleensä vain 1-2x/yössä ja 3-7kk iässä lopettaneet yösyönnit itsekseen. Pullorumba ei ole haitannut yhtään ja on ollut kiva kun mieskin on voinut tasapuolisesti osallistua myös syöttöihin heti vauvasta saakka. Esikoiselle pumppasin kuukauden, kuopusta imetin 4,5kk..
Ei ollut mukavaa, ei. Rinnat oli yli-isot ja nihkeät koko ajan. Imetys vei melkein koko päivän kun maitoa ei tullut kunnolla. 4kk sitä jaksoin, istua/maata suurimman osan ajasta tyytymätön vauva vierellä. Neuvolassa käskettiin antaa korviketta ja eipä tuo harmittanut. Mihinkään ei voinut lähteä eikä mitään tehdä kun piti vaan imettää.
Ei imettäminen ollut minulle mitenkään vastenmielistä tai inhottavaa, mutta en myöskään nauttinut siitä mitenkään erityisesti tai kokenut, että sen kautta jotenkin saisi "yhteyden" vauvaan tms. Imetyksen lopetus ei ollut mitenkään haikeata, niin kuin joillekin tuntuu olevan.
Joku tuolla kertoi imettäneensä 1-vuotiasta "enää" kolme kertaa päivässä. Mun 1-vuotias oli jo iso taapero, joka käveli ja touhusi ja puhui yksittäisiä sanoja. Musta olisi ollut tosi outoa imettää sen ikäistä, minusta vauvoja imetetään, ei käveleviä ja normaalia ruokaa syöviä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:56"]Ei imettäminen ollut minulle mitenkään vastenmielistä tai inhottavaa, mutta en myöskään nauttinut siitä mitenkään erityisesti tai kokenut, että sen kautta jotenkin saisi "yhteyden" vauvaan tms. Imetyksen lopetus ei ollut mitenkään haikeata, niin kuin joillekin tuntuu olevan.
Joku tuolla kertoi imettäneensä 1-vuotiasta "enää" kolme kertaa päivässä. Mun 1-vuotias oli jo iso taapero, joka käveli ja touhusi ja puhui yksittäisiä sanoja. Musta olisi ollut tosi outoa imettää sen ikäistä, minusta vauvoja imetetään, ei käveleviä ja normaalia ruokaa syöviä lapsia.
[/quote]
No ei yks vuotias nyt mikään iso taapero ole. Outoa on tuollaiset ajatukset.
En tykännyt. Oli rasittavaa ja turhauttavaa ja väsyttävää... en koskaan tiennyt et tuleeko sieltä mitään. Ja mua ällötti. Siis ei henkisesti, vaan tuli aina ihan fyysisesti huono olo - kuvotus. En tajua? Ehkä tätä on muillakin mutta en oo koskaan kuullut?
o/ Minä. Esikoista ja keskimmäistä imetin melkein päivälleen vuoden kumpaakin, kunnes alkoivat (onneksi todella helposti!) juoda lehmänmaitoa. Hiljalleen oltiin vähennetty imetyskertoja niin, että yksivuotissynttäreiden aikaan vauva oli rinnalla kolmasti päivässä: aamulla, ennen päiväunia ja ennen yöunia. Kolmas lapsi on nyt n. puolivuotias ja samalla periaatteella mennään. Maitoa on joka kerta tullut luovutettavaksi asti, ja lapset ovat kasvaneet hyvin. Kaikilla ollut alusta asti hyvä imuote, ei rintatulehduksia tai sammaksia tms. Olisi tuntunut pullamössönössöilyltä ottaa pullo käyttöön vain siksi, etten itse imettämisestä nauti.
Up