Millaista on sinun vauva-arkesi?
Miten päivät kuluvat? Millaista arki on, pidätkö siitä? Onko teillä joku päivä-rytmi? Käytkö kodin ulkopuolella, kuinka usein? Harrastatko? Miten puolison kanssa sujuu?
Terv. Odottaja :)
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:59"]Mitä ajanjaksoa tarkoitat? Arki oli kovin erilaista kun vauva oli 0-1kk tai 2kk tai 6kk.
[/quote]
SINUN vauva-arkesi. NYT?
Hei muakin kiinnostaa! Kertokaa :) T. Esikoistaan odottava rv 34
7kk vauva, olen yh. Heräillään kaikessa rauhassa aamulla, vauva touhuaa omiaan tyytyväisenä kun aamu-uninen äiti hörppii kahvia sohvan nurkassa. Pari tuntia heräämisestä vauva usein väsähtää, lähdetään lenkille ellei ole jotain muuta sovittu. Iltapäivällä taas leikitään ja touhutaan, jos siis ollaan vaan kotosalla. Aika usein kyllä ollaan tapaamassa kavereitani/toisinaan avoimessa päiväkodissa/vanhemmillani tmv. Vauva on tosi sosiaalinen ja utelias ja viihtyy ihmisseurassa tosi hyvin, sekä vauvojen että aikuisten.
Ollaan maalattu sormiväreillä, leikitty "piilosta" (menen johonkin kulman taakse ja vauva konttaa innoissaan etsimään, voi sitä riemua kun näkee minut :D) jne ja joskus vaan löhötään (= äiti makaa lattialla ja vauva kiipeilee päällä...).
Meidän arki on siis vaihtelevaa, harvemmin ollaan vaan kotona, kumpikin kun viihdytään seurassa paremmin. Ulkoillaan yleensä vähintään tunti päivässä, vauva joko nukkuu tai ihmettelee maisemia.
Ja kutonen jatkaa että kyllähän tästä arjesta tykkää, vaikka missään nimessä en aio kotiäidiksi jäädä. Odottelen että vauva on noin 1,5-2-vuotias ja palaan töihin, eli mikään idylli tämä ei ole. Joskin kaiken sen "nysväämisen" palkitsee se, kun saa seurata oman lapsen kasvua ja kehitystä ja luoda tähän aivan ainutlaatuisen suhteen. Ilman tätä ihanaa kaveriporukkaa (70% äitejä, niistä iso osa uusia tuttuja juurikin vauva-arjen myötä) olisin kyllä varmaan tosi tympääntynyt ja tylsistynyt.
Vauva 2kk. Ei juuri rytmiä. Herätään aamulla klo. 6-9. Tehdään aamutoimia ja höpötellään vähän aikaa kunnes vauva nukahtaa noin tunnin päästä. Päikkäreiden aikaan koitan nopeasti käydä suihkussa ja syödä ja joskus ehdin vähän siivotakin. Nukkuu päivällä 5min-3h, joten vaikea suunnitella :) jossain vaiheessa käydään vaunuttelemassa+koiran kanssa lenkillä ja sen jälkeen yleensä pyrin syömään uudelleen. Noin klo. 22 aloitetaan yöunille rauhoittuminen ja tyttö nukahtaa yleensä klo 2.20. Huh.
Kuolaan ja kakkaan vaippaan monta kertaa päivässä. Jatkuvasti nälkä tai väsy. Öisin herään omaan huutooni.
Vauva 1 kk. Syötän yöllä 2-4 kertaa, aamulla muutaman kerran. Nukutaan ja torkutaan ja nukutaan taas puolesta yöstä n. klo 11 asti, ellei sitten olla lähdetty kaupungille aamulla, jos on jotain shoppailtavaa tai muuta toimitettavaa. Kaupungilla ei ihan niin paljoa jaksa pyöriä. Yöheräily ja imetys sekä vaunujen kanssa pyöriminen vievät tietysti voimia. Kotona katson telkkaa ja syötän vauvaa, siivoan jotain pientä ja syötän, teen ehkä ruokaa ja syötän. Eli imetyksen ympärillä pyörii päivä. Toistaiseksi tykkään. Työni on niin hektinen, että tämä on aika nannaa hermoille. Ei nähdä muita perheitä, toisin kuin kutonen. Siitäkin tykkään.
Nyt 5,5 kk. Rytmi alkaa löytyä. Tai löytynyt. Pikkuinen herää 7-8 tyytyväisenä vierestä. Yleensä aamuyöstä otan vaan viereen väsyneenä ja jatketaan unia. Likka höpöttelee ja ihmettelee kun minä laiskimus torkun. Sitten yleensä höpötellään vielä tovi sängyssä ja halaillaan. Sitten vaipanvaihto ja päivävaatteet päälle ha hampaat harjataan, miten nyt antaa. Ärh. :) Juon kahvia ja syön aamupalaa kun tyttö höpöttelee sitterissä tai lattialla. Aamupalalla ja sen jälkeen vaan seurustellaan (aamupala usein venyy, mutta mikäs kiire meillä on). Tyttö syö tissiä aamupalaksi kun olen syönyt itse (ei ole tarve ennen). Juttelen, laulelen, tanssitaan, käyn suihkussa ja tyttö ihmettelee, mitä milloinkin. Aamupäivä menee pääosin kotona puuhastellessa. 11-12 kasvissose, tissi ja päiväunille. Itse yleensä siivoilen, laitan ruokaa, pesen pyykkiä tai makaan sohvalla riippuen väsymyksestä ja kodin siisteystasosta. Ja syön itse. Tyttö nukkuu 2-3 tuntia. Likka herää päikkäreiltä ja taas touhuillaan. Vaihtelee niin paljon. Joinain päivinä olen enemmän leikittämässä, toisinaan taas touhuilee enemmän itsekseen. Kolmen pintaan tissiä. 15-17 välillä käydään kävelyllä. Tyttö nukkuu tai on nukkumatta. 16-17 välillä kasvissose+tissi ja minulla toinen lämmin ruoka. Taas vaihtelevaa touhuilua. Sylitellään paljon ja seurustellaan. Saattaa nukkua vielä jossain välissä pienet päiväunet, mutta harvemmin (max 30min). 19-20 iltapuuro, iltapesut (2krt/vko kylpy, muulloin pylly ja tarvittaessa käsiä, naamaa tms) ja yökkärit päälle. Sitten iltaloru, tissiä ja nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:31"]Nyt 5,5 kk. Rytmi alkaa löytyä. Tai löytynyt. Pikkuinen herää 7-8 tyytyväisenä vierestä. Yleensä aamuyöstä otan vaan viereen väsyneenä ja jatketaan unia. Likka höpöttelee ja ihmettelee kun minä laiskimus torkun. Sitten yleensä höpötellään vielä tovi sängyssä ja halaillaan. Sitten vaipanvaihto ja päivävaatteet päälle ha hampaat harjataan, miten nyt antaa. Ärh. :) Juon kahvia ja syön aamupalaa kun tyttö höpöttelee sitterissä tai lattialla. Aamupalalla ja sen jälkeen vaan seurustellaan (aamupala usein venyy, mutta mikäs kiire meillä on). Tyttö syö tissiä aamupalaksi kun olen syönyt itse (ei ole tarve ennen). Juttelen, laulelen, tanssitaan, käyn suihkussa ja tyttö ihmettelee, mitä milloinkin. Aamupäivä menee pääosin kotona puuhastellessa. 11-12 kasvissose, tissi ja päiväunille. Itse yleensä siivoilen, laitan ruokaa, pesen pyykkiä tai makaan sohvalla riippuen väsymyksestä ja kodin siisteystasosta. Ja syön itse. Tyttö nukkuu 2-3 tuntia. Likka herää päikkäreiltä ja taas touhuillaan. Vaihtelee niin paljon. Joinain päivinä olen enemmän leikittämässä, toisinaan taas touhuilee enemmän itsekseen. Kolmen pintaan tissiä. 15-17 välillä käydään kävelyllä. Tyttö nukkuu tai on nukkumatta. 16-17 välillä kasvissose+tissi ja minulla toinen lämmin ruoka. Taas vaihtelevaa touhuilua. Sylitellään paljon ja seurustellaan. Saattaa nukkua vielä jossain välissä pienet päiväunet, mutta harvemmin (max 30min). 19-20 iltapuuro, iltapesut (2krt/vko kylpy, muulloin pylly ja tarvittaessa käsiä, naamaa tms) ja yökkärit päälle. Sitten iltaloru, tissiä ja nukkumaan.
[/quote]
Sitten on toki muskaria, kaveri käy tms, jotka saattaa muuttaavähän rutiineja, mutta tämä on pohja. Minusta on aika tylsää, olen ehkä hieman passivoitunut. Maanantai-iltana on oma harrastus 3h. Mies on sen ajan lapsen kanssa. Ja toki muutenkin. :D miehellä vuorotyö, joten on eri aikoihin kotona. Sen takia läsnäoloasn ei huomaa tuosta aikataulusta (ei säännöllistä kotiintuloaikaa, joka olisi aina sama).
Meillä on 3.5kk ikäinen vauva. Herätään aamulla 8-9 välillä, vauva syö ja käydään aamupesulla. Tämän jälkeen minä syön. Leikitään ja vauva syö kerran tai pari ennenkuin nukahtaa 10-11 välillä pienille unille. Nukkuu noin puoli tuntia ja jatketaan leikkejä. 13-14 välissä lähdetään vaunulenkille koiran kanssa tai nukutaan sisällä päiväunet. Tuolloin nukkuu pidemmät unet 2-3tuntia. Herättyään taas seurustellaan kunnes 17-18 nukkuu vielö yhdet lyhyet unet. Illalla iltapesu noin kello 20 ja vauva käy nukkumaan. Herää syömään kerran yössä 3-6 välillä yöstä riippuen. Ja sama uudestaan. Päivisin vauva syö 1-3 tunnin välein.
Vauvan kanssa ei päivisin hirveästi liikuta, vaunulenkkejä lukuunottamatta, koska meillä on vain yksi auto, jolla mies köy töissä. Lisäksi suurin osa tutuista on töissä päivisin. Vauvan mummo käy pari kertaa viikossa päivällä kylässä ja silloin karkaan salille. Muuten käyn salilla illalla ja mies on vauvan kanssa.
Meille on tosiaan muodostunut aika säännöllinen rytmi. Pidän meidän vauva-arjesta vaikka päivät ollaankin pääasiassa kahdestaan kotona. On ihana hengailla pienen ihmisen kanssa ja ihmetellä kehitystä :)
meillä on miehen kanssa molemmilla omaa aikaa ja yhteistäkin aikaa aina iltaisin. Lisäksi käydään perheenä usein kylässä ystävien luona, joten en ole aivan täysin sidottuna kotiin. Sanotaan ettö vauva-arki voi rasittaa suhdetta, mutta meillä menee paremmin kuin koskaan :)
Meillä vauva 8kk, lisäksi lapset 2v ja 4v, mies kolmivuorotyössä. Joten meidän arki vaihtelee aina miehen työvuorojen mukaan, nyt on iltavko ja saan aamuisin köllötellä yksin tai vauvan kanssa pidempään, hoidan yösyötöt niin mies hoitaa lapset sit aamusta, käydään kerhoissa, 4v viedään seurakunnan kerhoon 2x vkossa, puistoillaan, nähdään kavereita, itse pääsen jumppaan 4krt vko (laihdutan) jos mies on iltavuorossa niin mun äiti vahtii lapsia (porukat asuu kilsan päässä) kotiäitiyttä takana jo 4,5v ja välillä tuntuu että haluaisin jo jotain muutakin, MUTTA ei ole mahdollista, kolmen lapsen hoitomaksu on niin älytön ettei ole varaa, eikä mulla ole töitäkään mihin palata joten oon haudannut ne haaveet ja katsotaan sit myöhemmin uudestaan. Tällä hetkellä vauva on alkanut nukkumaan enää yhdet 3h päiväunet ja sillä jaksaa pvän, sormiruokailua ollaan aloiteltu harjoittelemaan, yösyötöistä pitäisi alkaa vierottamaan, mutta en oo vielä jaksanut tehdä sitä päätöstä kun se vaikuttaa sit taas kaikkien yöhön :( Onnee teille jotka ekaa odotatte, silloin se vauva-arki oli ihanaa ja helppoa, toista se on nyt, jatkuvaa sirkusta ja jos on ollut huono yö, ei puhettakaan että olisi mahdollista nukkua sitten päivällä kun vauva nukkuu, ekan kanssa se vielä onnistuu. Mutta lapset on kerran pieniä ja saan tästä ajasta jotain sellaista mitä ei rahassa mitata, kerkeen tehdä töitä loppuelämäni, nyt elän lapsia varten :)
Mielenkiintoinen ketju: nimittäin aika rennolta kuulostaa työelämään verrattuna. Tai no toki rajatapaus, jos on jossain leppoisassa valtion suojatyöpaikassa. Yleinen mielipidehän täällä on se, että lapsen hoitaminen on niiiiin raskasta, että työssäkäyvän miehen pitää toki tehdä illallinen, siivota ja hieroa vaimon hartioita, että raukka jaksaa.
Minulla on myös kaksi miespuolista tuttua, jotka ovat olleet koti-isänä. He naureskelivat myös näille tarinoille, joiden mukaan homma olisi paljon työelämää raskaampaa. Ainakin he nauttivat sanojensa mukaan lapsenhoidosta paljon työtään enemmän.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:48"]Mielenkiintoinen ketju: nimittäin aika rennolta kuulostaa työelämään verrattuna. Tai no toki rajatapaus, jos on jossain leppoisassa valtion suojatyöpaikassa. Yleinen mielipidehän täällä on se, että lapsen hoitaminen on niiiiin raskasta, että työssäkäyvän miehen pitää toki tehdä illallinen, siivota ja hieroa vaimon hartioita, että raukka jaksaa.
Minulla on myös kaksi miespuolista tuttua, jotka ovat olleet koti-isänä. He naureskelivat myös näille tarinoille, joiden mukaan homma olisi paljon työelämää raskaampaa. Ainakin he nauttivat sanojensa mukaan lapsenhoidosta paljon työtään enemmän.
[/quote]
Ei itsellä ole raskasta, mutta minulla onkin yksi suhteellisen tyytyväinen ja helppo lapsi. Mitä nyt yöllä heräilee vielä 3 kertaa. Tosin se on helpotus, kun muutama viikko sitten herättiin tuplasti useammin. T. 11
5.5 kk ikänen tyttö täälläkin :) aamulla noustaan kymmenen aikoihin. Tyttö saattaa heräillä aikasemminkin, vähän aikaa itekseen höpöttelee, imee tissiä ja nukahtaa uudelleen. Aamutoimet suoritetaan, vaatteet, putsaukset, vaipanvaihto, D-vitamiini yms. Mä juon aamukahvit ja syön aamupalan ja tyttö ihmettelee jotain leluaan sitterissä sen aikaa. Sitten tyttö saa aamupuuronsa. Sen jälkeen yleistä möllötystä, lattialla kierimistä, leikkimistä yms. Ja onkin päiväunien aika. Nukkuu maksimissaan tunnin, jona aikana siivoilen tms. Jossain vaiheessa taas tissiä ja vaunulenkki ja milloin mitäkin ja toiset päikkärit. Viiden kuuden paikkeilla saa kasvissosetta, kaheksalta iltapuuro ja iltapuhteet, tissiä ja nukkumaan. Pari kertaa viikossa kylpy. Kotona tulee pääasiassa oltua, ei ole ketään äippäkaveria. Välillä on puuduttavaa keksiä tytölle viihdykettä, kokoajan pitäs olla liikkeessä, kun toisella kova menohalu, muttei ite pääse eteenpäin. Mutta onhan se ihan mahtavaa seurata toisen kehitystä :) Iskä siis myös kotosalla.
Minun vauvani on jo 1-vuotias. Oikeastaan koko vuosi ollaan touhuttu paljon. Käyty omien ystävien kanssa lounailla, kahvilla, kylässä jne. Vauvan kasvettua kuvioihin mukaan tulivat mm. muskari ja puistossa käyminen. Arkeen ovat kuuluneet erittäin hitaat aamut ja köllöttely yhdessä. Päiväunet nukuttu milloin missäkin ja melkein joka päivä ollaan läyty jossakin, vähintään ulkona kävelyllä. Rennon menon on mahdollistanut hyvin nukkuva vauva ja se, että asumme kotikaupunkimme keskustassa. Olen nauttinut ajasta kotona vaikka aika ajoin onkin ollut tylsää. Työni on varsin vaativaa, joten tämä aika on ollut hyvää vastapainoa työlleni.
Vauva 5 kk, esikoinen 3 v. Esikoisen kanssa oli paljon stressaavampaa, vaikka hän oli helppo vauva!
Mulla on nyt sellainen mökkihöperöysvaihe, koska ollaan oltu kaikki sairaana vähän vaihdellen aika pitkään. Ei siis olla käyty kauheasti missään ja arki on ollut aika resuista. Meillä on normaalisti aika vakiintunut päivärytmi. Lounas on puolen päivän aikaan ja sen jälkeen esikoisen päiväunet. Sitä ennen on leikkiä sisällä tai ulkoilua, riippuen siitä, millaisia muita asioita on ohjelmassa. Esim. tänään ollaan miehen kanssa tehty molemmat aika paljon töitä, joten lapset on menneet vähän siinä sivussa.
Esikoisen päiväunien jälkeen on ulkoilua, leikkiä tai Pikku kakkonen, jossain vaiheessa sitten ruuanlaittoa. Käydään kaupassa yleensä illalla. Mulla oli ennen kuopusta enemmän vakiharrastuksia, nyt vain kerran viikossa. Tarkoitus on taas aloitella harrastamista, kun terveys antaa myöten. Pyrin yleensä antamaan esikoiselle kahdenkeskistä aikaa illalla, yleensä luen hänelle jotain. Esikoisen iltatoimien aikaan mä yleensä imetän vauvaa.
Me käydään perhekerhossa aina kun ehditään. Käytäis mielellään myös uimassa, mutta ollaan oltu hirveän räkäisiä kaikki vuorotellen ja yhtä aikaa, joten se on vähän jäänyt. Esikoinen on osapäivähoidossa 2 kertaa viikossa, silloin pyrin taas antamaan vauvalle oikein kunnolla kahdenkeskistä aikaa ja esim. vauvahieromaan. Teen myös silloin kotijumppaa tai miehen kanssa yhdessä pitemmän lenkin.
Mä sanoisin, että se, mikä kotona olemisessa on useimmille rankkaa, on se, ettei ole aikuista seuraa, jonka kanssa jakaa asioita. Lapset vaatii niin paljon huomiota ja se on rankkaa. Mulla on helpompaa, kun on kotona mies (joka siis tekee töitä, mutta on kuitenkin siinä läsnä ja valmis auttamaan) ja toisaalta vähän töitäkin, joiden pariin paeta.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:48"]
Mielenkiintoinen ketju: nimittäin aika rennolta kuulostaa työelämään verrattuna. Tai no toki rajatapaus, jos on jossain leppoisassa valtion suojatyöpaikassa. Yleinen mielipidehän täällä on se, että lapsen hoitaminen on niiiiin raskasta, että työssäkäyvän miehen pitää toki tehdä illallinen, siivota ja hieroa vaimon hartioita, että raukka jaksaa.
[/quote]
No, suht rentoahan se varmaan monilla onkin jos on vain yksi lapsi. Mutta heti kun niitä on enemmän, ei sitä vain imetysten välissä/päiväunien aikaan hengaillakaan, vaan sitten pitää huolehtia niistä isommista, vaihtaa vaippaa, tehdä ruokaa, vahtia, leikkiä jne. Oma valintahan se on, mutta silti, ei yhden lapsen vanhempaa voi verrata esim. kolmen lapsen äitiin.
15! Kylla siina kohtaa alkaa olla tyoelamaa raskaampaa kun lapsi herailee yot kerran tunnissa ja on suurimman osan aikaa paivasta tyytymaton ja raivokas
Mitä ajanjaksoa tarkoitat? Arki oli kovin erilaista kun vauva oli 0-1kk tai 2kk tai 6kk.