Kokemuksia Joensuusta asuinpaikkana
Olen itse asunut täällä nyt pari vuotta, enkä viihdy kovin hyvin. Olen muuttanut tänne Etelä-Suomesta. Olin kuullut juttuja paljon iloisista karjalaisista, mutta enimmäkseen olen tavannut mököttäviä ja hiljaisia, jokseenkin sisäänpäin kääntyneitä ihmisiä. Todella hankala saada oikeaa kontaktia keneenkään ja keskustella oikeista asioista, mitään yhteyttä ei tunnu syntyvän paikallisten kanssa enkä löydä samanhenkisiä ollenkaan. Oma etelä-suomalaisuuteeni koetaan jollain lailla liian ”vauhdikkaana” ja ”avoimena” ja paljon on sellaisia asioita joista ei saisi kertoa tai kysyä.
Kateus, vihamielisyys ja mököttäminen ovat tulleet tutuiksi. Jos erehtyy kertomaan jostain lomasta tai vaikka uudesta pyörästä, saattaa vastapuolella olla vaikeuksia kommentoida asiaa mitenkään neutraalisti vaan sieltä alkaa heti paistaa sellainen kateellinen vaivaantuneisuus. En tiedä miksi tällaista en kokenut ollenkaan aiemmalla asuinpaikkakunnalla, vaan siellä sai ihan rauhassa kertoilla asioista ja jutella ihmisten kanssa rennommin.
Onko jollain muulla muualta muuttaneella samoja tai parempia kokemuksia? En voi suositella tätä kaupunkia kenellekään, joka haluaa elää iloista ja mukavaa elämää ihmisten parissa. Täällä masentuu reippaampikin hetkessä.