Työkaveri ja märkärupi - tarttuuko helposti?
Työkaveri on ollut pari päivää pois töistä, koska ensin lapsella ja nyt hänellä on märkärupi. Hän aikoo tulla huomenna töihin, koska "voi hyvin". Itse en tunne kyseistä sairautta, mutta nimestä päätellen se ei ole kiva keittiötyöolosuhteissa. Onko jollan kokemusta, miten helposti ja miten se tarttuu? Kosketuksesta? Riittääkö vinyylikäsine hygieniaan?
Muutenkaan en haluaisi mitään rupitautia viikkoa ennen pikkujouluja.
Kommentit (15)
Pistä sille työkaverille sähköpostiin nämä linkit:
http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/markarupi
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00456
Kiitos linkeistä. Ja sieltähän löytyi teksti "pesii erityisesti luppakorvaisen koiran korvissa" ja siinä perheessä on montakin luppakorvaista koiraa. Voi v*** että ottaa päähän.
Itse en haluaisi olla pois töistä, mutta täytyy harkita ylityövapaiden ottamista loppuviikoksi. Minuun tarttuu kaikki maailman pöpöt pelkästä vilkaisusta ja tuo jos mikä on sellainen, jota en halua. Etenkään nähtyäni tuon linkin rupihuulet!
ap
Mulla oli joskus selässä märkärupi. En tartuttanut kehenkään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:27"]
Kyllä se tarttuu ja se bakteeri voi aiheuttaa myös muita sairauksia. Kerran oli työpaikalla ihan epidemia, kun sama bakteeri aiheutti märkärupea, angiinaa ja ruusua.
[/quote]
Hyi saatana! Jotain ruusua kaipaan kaikkein vähiten!
Miten sen tyypin saa pysymään kotona? On oikein työnarkki eikä pysy pois koskaan vaikka olisi hirveässä räkätaudissakin. Sitten tartuttaa kaikki muut ja kehuskelee muiden jäädessä saikulle, että "en minä vaan koskaan ole niin kipeä, että kotiin pitäisi jäädä makaamaan"!
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:05"]
Kyllä se tarttuu ja se bakteeri voi aiheuttaa myös muita sairauksia. Kerran oli työpaikalla ihan epidemia, kun sama bakteeri aiheutti märkärupea, angiinaa ja ruusua.
[/quote]
Miten sen tyypin saa pysymään kotona? On oikein työnarkki eikä pysy pois koskaan vaikka olisi hirveässä räkätaudissakin. Sitten tartuttaa kaikki muut ja kehuskelee muiden jäädessä saikulle, että "en minä vaan koskaan ole niin kipeä, että kotiin pitäisi jäädä makaamaan"!
ap
[/quote]
Jospa hänellä on antibioottikuuri menossa. Sen pitäisi estää tarttuminen.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:05"]
[/quote]
ap
[/quote]
Jospa hänellä on antibioottikuuri menossa. Sen pitäisi estää tarttuminen.
[/quote]
Eipä estä, jos rakkulat ovat vielä kosteita.
Ja jos ap on keittiössä töissä, en todellakaan haluaisi syödä sen keittiön salaattia, jossa tekijällä on märkärupi käsissä. Olkoonkin antibioottikuuri.
Hyi helvetti. Jos kerta olette puheyhteydessä häneen niin sanokaa että se tarttuu.
Hän on varmasti saanut ohjeistuksen lääkäriltä ja noudattaa sitä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 19:22"]
Hän on varmasti saanut ohjeistuksen lääkäriltä ja noudattaa sitä.
[/quote]
Sai terveydenhoitajalta loman lapsen sairauden takia. Itsestään ei puhunut siellä mitään. Puhelimessa sanoi, että on saanut itsekin tartunnan. Ei varmaan kertonut terkkarille, ettei joudu olemaan pois töistä.
Voi vittu. Puheväleissä toki ollaan, mutta ei usko, että ei saa tulla töihin.
ap
Niina ja unohdin kysyä, mihin ne ruvet tulee (kasvoihin, takapuoleen?), kutiaako helvetisti ja paraneeko kuinka äkkiä?
ap
Mulla oli vaan käsissä kutiavia rupia. En tartuttanut ketään ja meni antibiootilla ohi
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:28"]Mulla oli vaan käsissä kutiavia rupia. En tartuttanut ketään ja meni antibiootilla ohi
[/quote]
Ja siis nimenomaan kämmenissä oli
Tarttuu todella äkäseen. Ja keittiötyössä ei todellakaan saa olla!