Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottotietojen palautuminen? (Asiallista, pyydän)

Vierailija
19.11.2014 |

Nyt siis faktat tiskiin.
Jos/kun saan velkani, jotka ovat jälkiperinnässä, maksettua ensi vuoden aikana, ulosotossa ei ole enää mitään jne. niin kuinka pitkään menee että saan luottotiedot takaisin? Vuosi? Kolme vuotta? 

Ei, en ole suunnittelemassa lainanottamista tai mitään muutakaan (paitsi ehkä saatan vaihtaa kännykkäliittymän omiin nimiini), mutta kuitenkin tämä tieto kiinnostaisi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta siitä päivästä alkaen, kun ulosottoon on kaikki maksettu.

Vierailija
2/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:21"]3 vuotta siitä päivästä alkaen, kun ulosottoon on kaikki maksettu.
[/quote]

Ei pidä paikkansa. Viimeistään kolmessa vuodessa lähtee kaikki merkinnät. Useimmat jo sitä ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:21"]

[/quote]

Juups, mutta mulla ei ole siellä mitään. Ulosottomies sanoi tämän itse, eikä veronpalautuksiakaan ole laitettu ulosmitattaviksi. Kai nuo jälkiperinnässä olevat asiat lasketaan vielä mukaan?

Ap

Vierailija
4/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä tiedät, että jotkut velat laitetaan välillä ulosotosta sivuun, jos niitä ei ole koko ajan maksellut. Oletko sinä?

Kysymykseen en osaa vastata muuten kuin että kai se se normaali vanhenemisaika on, mutta velat maksettuaan saa jonkun vähän positiivisemman merkinnän?

Vierailija
5/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:21"]

[/quote]

Juups, mutta mulla ei ole siellä mitään. Ulosottomies sanoi tämän itse, eikä veronpalautuksiakaan ole laitettu ulosmitattaviksi. Kai nuo jälkiperinnässä olevat asiat lasketaan vielä mukaan?

Ap
[/quote]

Oletko varma et sulla edes on mennyt luottotiedot?

Vierailija
6/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on vielä perintätoimistoihin velkaa, niin ne ei vaikuta luottotietojen palautumiseen, kunhan et päästä niitä ulosottoon.

Vierailija
7/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin  vuoden isoa erää ulosottoon ja seuraavana vuonna maksoin koko loppusumman ja seuraavana vuonna oli luottotiedot.

Vierailija
8/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:22"]

Kai sä tiedät, että jotkut velat laitetaan välillä ulosotosta sivuun, jos niitä ei ole koko ajan maksellut. Oletko sinä?

Kysymykseen en osaa vastata muuten kuin että kai se se normaali vanhenemisaika on, mutta velat maksettuaan saa jonkun vähän positiivisemman merkinnän?

[/quote]

Hymynaama velan perään. =D

Joo, olen maksellut niitä aina kun olen kirjeitä saanut. Mulla on kuitenkin hyvä käsitys siitä, mitä on peritty ja mitä peritään, kun hain edellistä vuokrakämpän hakua varten sen lapun, missä ne eritellään. 

No, ei tässä sinällään mikään kiire ole. Tyhmyydestä (omastani siis) sakotetaan ja minun on tämä lusittava loppuun, oli se aika mikä hyvänsä.

Ap

Vierailija
9/17 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pikkasen surullista miten moni luulee et kaikki velat vanhenee muutamassa vuodessa eikä niitä muka tarvii maksaa ja  sit palautuu tiedot. En tarkoita nyt sinua ap mut moni ei tajua sitä et velkojat saa laittaa velkansa ns. odotustilaan. Odotustilassa velka ei vanhene kunhan velkoja velkoo tasasin väliajoin. Perintätoimistotkin saa pitää velkoja vaik kuin kauan. Niitä ei ole pakko laittaa heti ulosottoon. Mä tunnen yhen miehen joka luuli et kaikki on maksettu kunnes pamahti useiden tuhansien velat päälle. Kun hän selvitti mitä ne on niin kävi ilmi et ne oli yli 6 vuotta vanhoja sakkoja, vuokravelkoja  ja sähkölaskuja ja kaupungin liikennelaitoksen liputta matkustamisesta saatuja sakkoja korkoineen yms. Velkojat oli odottanut h-hetkeä kunnes päätti alkaa perimään. Elatusmaksuvelathan ei sit vanhene koskaan. Ne peritään vaikka ekasta eläkkeestä jos niikseen tulee. 

Vierailija
10/17 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskapuhetta....

Vierailija
11/17 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Suomen Asiakastiedolta luottotietojasi koskeva raportti, siinä näkyy milloin merkintä poistuu. Merkintä tulee 3 vuodeksi, jos merkintöjä on useita niin 4 vuodeksi. Luottotietojen tarkistus:

"Omat luottotiedot voi tarkastaa käyttämällä lakisääteistä tarkastusoikeutta. Lakisääteinen tarkastusoikeus on veloitukseton kerran 12 kuukaudessa. Sen voi tehdä käymällä Asiakastiedon kuluttajaneuvonnassa osoitteessa Työpajankatu 10 A, 00581 Helsinki, 5. kerros. Kuluttajaneuvonta on avoinna klo 13-15 arkipäivisin Tietoja tarkastavan on todistettava henkilöllisyytensä henkilöllisyystodistuksella, ajokortilla tai passilla. Lakisääteistä tarkastusoikeuttasi voit käyttää myös lähettämällä postitse tai sähköpostitse (omatieto@asiakastieto.fi) vapaamuotoisen kirjallisen pyynnön Asiakastietoon. Pyyntöön mukaan tulee liittää henkilötunnus, kotiosoite, omakätinen allekirjoitus ja nimenselvennys sekä selkeä kopio henkilöllisyystodistuksesta, jossa on allekirjoitus. Mikäli haluat vastauksen sähköpostitse, muista liittää pyyntöön voimassa oleva sähköpostiosoitteesi."

Vierailija
12/17 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta meni mulla sen jälkeen kun kaikki oli maksettu. Mutta voit maksettuasi pyytää tietoihisi merkinnän että olet maksanut kaiken.

Vierailija
13/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2341

Tätä allekirjoittamaan niin saadaan nuorille parempi tulevaisuus.

Vierailija
14/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mistä merkinnöistä on kyse. Katso asiakastiedon sivuilta, siellä on selvät ohjeet siitä miten mikäkin poistuu. Mutta pieni rautalankaväännös:

1) Jos sinulle on tehty varattomuusmerkintä ulosoton toimesta vaikkapa niin kauan aikaa sitten, että se on jo poistumassa ja maksat ne piikit pois, niin:

2) Luottotiedot voivat puhdistua lyhimmillään ja parhaimmillaan päivässä. Mutta:

3) Jos taas on niin huono tsägä, että varattomuusmerkintä on uusittu eilen ja maksat piikin tänään pois, niin silloin se säilyy niin kauan kuin se merkintä asiakastiedosta näkyvien sääntöjen mukaan säilyy.

Jos merkintöjä on vain yksi ja se on ensimmäinen, niin sen poistumista voi nopeuttaa vuodella, jos maksaa piikit pois. Jos taas merkintöjä on useampia, niin maksamalla ei voi nopeuttaa puhdistumista. 

Samoin riippuu merkintöjen suuruudesta, mutta maksettuasi piikit on mahdollista toimittaa asiakastietoon tieto maksusta jolloin merkintöjen sivuun tulee ns. ref-merkintä, josta näkyy että saatava on maksettu. Tämä on sitten luotottajan asia, kuinka he tuota arvostavat.

Vierailija
15/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-5v kuulemma

Vierailija
16/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot menevät maksuhäiriömerkinnästä, joka tulee ulosotosta tai käräjäoikeuden päätöksellä. Eri tyyppisillä maksuhäiriömerkoinnöillä on eri pituinen vanhenemisaika, enimmillään muistaakseni kolme vuotta.

Vierailija
17/17 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tien kun ulosotto ilmoittaa asiakastietoon, että kaikki maksettu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän