Minkä ottaisit mieluiten: palkan alennuksen,
Kommentit (20)
Lomautuksen. Mulla on sukanvarressa jemmassa pahan päivän varalle, joten pärjäisin jonkin aikaa oikein hyvin. Ja toisaalta töitä on jo pitkään ollut siihen malliin, että ylimääräinen vapaa-aika tekisi varmasti hyvää.
Palkanalennuksen. Säästöjä löytyy multakin, mutta mielummin teen töitä hiukan huononmmalla palkalla kuin en tekisi töitä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:45"]
Palkanalennuksen. Säästöjä löytyy multakin, mutta mielummin teen töitä hiukan huononmmalla palkalla kuin en tekisi töitä ollenkaan.
[/quote]
Niinpä. Toinen vanhemmistani teki 90-luvun laman aikaan säästösyistä 4 päiväistä työviikkoa jonkun aikaa mutta työpaikka säilyi ihan eläkkeelle asti. (Hän teki koko työuransa samassa firmassa, ihan sieltä 60-luvulta asti).
Lomautus, mutta ei mitään parin viikon pätkää, vaan mieluummin joku 3-12kk, niin sais kunnon breikin töistä.
Lomautuksen ottaisin noista ehdottomasti mieluiten, sillä jos töitä ei huonossa tilanteessa riitä koko ajaksi niin turha siinä on sitten paikalla kärvistellä.
Palkanalennus olisi mielestäni oikeudenmukainen ratkaisu vain sellaisessa tilanteessa että toinen vaihtoehto olisi koko yrityksen meneminen nurin, eli käytännössä työsuhteen loppuminen siksi ettei mitään työtä enää ole jäljellä.
Lomautus minullekin kiitos, jos noista pitäisi valita.
Kyllä siinä työmotivaatio romahtaisi aika pohjalle, jos pitäisi sama työmäärä tehdä / sama aika olla töissä, mutta palkkaa pienennettäisiin. Mieluummin sitten rehdisti kotona "vapaalla".
Pitkä lomautus. Ansiosidonnaisella pärjää hyvin ja onpahan työ mihin palata sitten joskus.
Palkanalennukseen sitten myös vähemmän töitä.
Minä puolitin palkkani vapaaehtoisesti. Tärkeintä on työpaikan pysyvyys.
Minulle on kuitenkin luvattu, että palkka palautuu ennalleen, kunhan tilanne normalisoituu.
Palkanalennuksen. Sitten, kun firman taloustilanne kohoaa, pyytäisin toki ehdottomasti palkankorotuksen vähintään entiselle tasolle.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:43"]Lomautuksen. Mulla on sukanvarressa jemmassa pahan päivän varalle, joten pärjäisin jonkin aikaa oikein hyvin. Ja toisaalta töitä on jo pitkään ollut siihen malliin, että ylimääräinen vapaa-aika tekisi varmasti hyvää.
[/quote]Lusmu.
No tietysti ottaisin lomautuksen. Sehän on käytännössä sama asia kuin palkan alennus, mutta sillä edulla, että ei tarvitse käydä töissä.
2009 meillä oli edessä valinta joko kolmen kuukauden lomautus tai palkanalennus joka oli muistaakseni luokkaa 10%. Lomautus oli tietysti suurempi kerta kolaus mutta ne jotka valitsivat palkanalennuksen eivät tänä päivänäkään ole päässeet takaisin samalle tasolle. Tai ehkä korkeintaan samalle tasolle.
Lomautuksen, jos palkkaani tästä vielä alennettaisiin olisi työnteko kannattamatonta, tälläkin hetkellä siinä rajoilla että pärjään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:09"]
Minä puolitin palkkani vapaaehtoisesti. Tärkeintä on työpaikan pysyvyys. Minulle on kuitenkin luvattu, että palkka palautuu ennalleen, kunhan tilanne normalisoituu.
[/quote]
Toivottavassti työnantaja pitää sanansa eikä irtisano sinua, sillä äkkäkös sitä uudet yt:t pystyyn pistää. Sinulla palkanalennus pienentäisi tosi paljon ansiosidonnaista päivärahaa, jos siis siihen olisit oikeutettu.
Itse ottaisin lomautuksen. Pärjäisin puolikin vuotta säästöillä, jos karsisin kuluja. Irtisanominen olisi hirveää, uuden työpaikan löytyminen olisi nyt hankalaa.
En mitään noista. Mieluiten otan nyt kupin kahvia.
Lomautus, kiitos. (En tykkää kahvista.)
Kai se lomautus olisi pienin paha.