Sairaala pahoittelee potilaan valokuvaamista: "Todella valitettavaa"
Mä en ihan ymmärrä, tuon jutun luettuani, mikä tossa niin karmeeta oli? Kiva työkaveri vaan pani toisen nalkkiin?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:29"]
Hahaa oon ollu tuolla "hoidossa", kukahan hoitsu se oli...
[/quote]
Minä myös:) Tosin sielä kyllä eräät hoitajat taisivat olla ihan oikeesti itse hoidon tarpeessa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:37"]
Mikä tuossa on väärin, ovatko psyykkisesti sairaat niin piilossa pidettäviä, ettei heistä saa edes kuvaa ottaa? Järkyttävää ylireagointia sairaalan taholta.
[/quote] Toiselta ihmiseltä kysytään lupa, saako kuvata. Nyt on kyseessä hoitaja-potilassuhde. Sairaala tarkoitettu psyykkisesti sairaille. Tässä tapauksessa ei varmasti ollut kyse sen kummemmasta, mutta entä ensi kerralla. Jos tämä katsotaan sormien läpi, niin - ihmiset tuntien - mihin tällainen kuvien "harmiton" räpsiminen johtaa.
Esimerkki: eräs julkkis on sairastunut henkisesti, hänet otetaan pakkohoitoon. Hän seisoo alastomana, lääketokkurassa jonottamassa suihkuun. Saako hoitaja ottaa hänestä kuvia ja pyytää poseraamaan voitonmerkkiä näyttäen? Meneekö kuva omaan käyttöön vai lipsahtaako jo somen puolelle?
Käsittämätöntä tämä kaikkien ihmisten kaikkien asioiden levitteleminen kaikkialle. Suomalaiset tai somelaiset ovat nielleet koukkua myöten sen Elisan ikivanhan mainoksen: haluan olla kaikkien kanssa kaiken aikaa. Siinä ei muitten oikeudet, toiveet ja mielipiteet paljon paina, kun someindividualisti haluaa toimia muiden someindividualistien tavoin ja hukkua niiden tuhansien muiden someindividualistien sekaan.
[/quote]
Niin? Tuo kuvahan ei someen mennyt..
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:23"]
Mitä pahaa sille potilaalle tapahtui, kun hoitaja otti hänestä hymyilevän valokuvan, kun hän näytti voitnmerkkiä? Saman vuoron sisällä hoitaja siis näyttänyt toiselle valokuvaa yhteisestä, tutusta potilaasta ja tämän jälkeen kuva on poistettu. En nyt tajua kyllä.
Kysehän ei ollut suihkun alla alasti lattialla makaavasta potilaasta, kuten ensin on juttua kerrottu.
[/quote]
Vaihtakaa saa potilas sanaan minä. Ehkä sitten alatte tajuta.
Tämä alkoi mietityttää:
"Kysehän ei ollut suihkun alla alasti lattialla makaavasta , potilaastakuten ensin on juttua kerrottu."
Millaisia ihmisiä saa kuvata ja missä tilanteissa ja levittää nettiin, jossa ne säilyvät ikuisesti? Saako ap:tä kuvata ja levittää kuvia nettiin kun hän juoksee kauppaan hakemaan viime hetken ostoksia juuri ennen vieraiden tuloa? Saako ap:n 13-vuotiasta tytärtä kuvata ja kuvia levittää nettiin kun tämä juoksee alasti saunasta järveen? Saako hoitaja kuvata ja levittää nettiin kuvia ap:n rakkaimmasta omaisesta kun tämä tekee kuolemaa?
On ihan oikeasti olemassa sellainen kuin ihmisen itsemääräämisoikeus, oikeus yksityisyyteen ja omaan kuvaan. Puhumattakaan toisen ihmisen yksityisyyden kunnioittmisesta. Nyt kaikki on somen ja sensaatiolehdistön takia niin kovin julkista ja se julkisuus on niin kovin trendikästä (varsinkin niiden mielestä., jotka eivät koskaan joudu julkisuudessa hirtetyiksi). .
Onko vaippoihin puetulla suljetulle joutuneella hullulla nyt mitään väliä yksityisyyden suhteen muutenkaan?