Suuri sf mitta, iso vauva aina?
Eli olin rv 34 ja koko raskauden ajan sf mittä on mennyt yläkäyrän yläpuolella. Neuvolassa pelotteli että iso vauva tulossa ja joudun vielä todenäköisesti lisä ultraan. Esikoisen kanssa meni myös yläkäyrän tuntumassa muttei kumminkaan yli kertaakaa. Ja vauva oli kumminkin ihan normaali 3,8kg ja syntyi 42 vikkolla. Silloinkin ylimääräisessä ultrassa veikattiin yli 4kg vauvaa.
Mites muilla? Onko tullu iso vauva kun on tuo sf mittä ollut suuri, vai onko ollut toisin päin myös, pieni sf mitta ja iso vauva?
Olen itse pitkä, 176cm ja painoakin on tullut reippaasti tässä raskaudessa vaikka olenkin syönyt terveellisesti. Istukka on edessä. Uskon että vauva on jo pää alaspäin vaikka neuvolatäti ei osannut vielä sanoa varmuudella.
Kommentit (10)
mulla oli jättimäinen sf mitta koko raskauden ja poika oli 3660g
Kuulosti ihan minulta nuo sun kuvailut! Olen saman pituinen kuin sinä ja aina on tullut painoa reippaasti joka raskaudessa (18-25kg) vaikka miten olisin syönyt terveellisesti ja liikkunut. Sain juuri kolmannen lapseni ja joka kerta on sf-mittaa päivitelty, menee aina yläkäyrällä tai sen yläpuolella. Ja toki lapset on olleet lähellä neljää kiloa ja pitkiä, 53-54cm, mutteivät koskaan mitään jättiläisiä. Nytkin veikkasivat kooksi 4.3kg mutta olikin 3.8kg ja pitkä, sopusuhtainen poika ;)
Mulla myös rv 34 iso sf mitta. Kävin kontrollissa 34+5. Todettiin että lapsivettä todella paljon ja vauva normaali kokoinen. Kätilö sanoi että voi olla että syntyy etuajassa kun niin paljon lapsivettä. Rv 35+2 meni yöllä vedet ja poika syntyi. 2500g ja 46cm. :)
Että täällä se iso mitta kertoi tuosta veden paljoudesta.
Yläkäyrillä menty: 4,7 ja 4,2 kg. Vahingosta viisastuneena neuvon todellakin jättämään loppuajaksi kaiken ylimääräisen syömisen pois, esim. makeiset.
Mulla oli ekasta iso sf-mitta jonka takia laittoivat kokoarvioultraan. Joo ja vauva oli 3360g.
Iso sf -mitta voi olla merkki isosta vauvasta. Siihen vaikuttaa myös äidin pituus, painon nousu raskauden aikana, vauvan asento esimerkiksi t neuvolan th
Sf-mitta mennyt yläkäyrillä pitkän aikaa, mutta painoarvio oli 2,8kg. Ei ole ylipainoa
Mulla viisi lasta, kaikissa sf-mitta huidellut reilusti yläkäyrän yläpuolella. Vauvat syntyessään 2,5-3,6 kg. Että en luota kyllä sf-mittaan yhtään kun vauvan koosta kyse. ;)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:25"]Iso sf -mitta voi olla merkki isosta vauvasta. Siihen vaikuttaa myös äidin pituus, painon nousu raskauden aikana, vauvan asento esimerkiksi t neuvolan th
[/quote]
Riippuu myös mittaajasta, miten vauva laskeutunut ja äidin ruumiinrakenteesta vrt pitkä tai lyhyt.
Kuten varmaan jo tiedätkin, sf-mitan avulla seurataan sikiön kasvun poikkeamia. Tokihan se voi antaa osviittaa vauvan koosta, kun on jo yksi raskaus johon verrata, mutta mm. vauvan asento ja lapsiveden määrä vaikuttavat mittaan. Minulla sf-mitta meni yläkäyrillä, ja vauva painoi syntyessään 3kg.