Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kilpirauhasen liikatoiminta näkyä

Vierailija
19.11.2014 |

Vasta myöhään verikokeessa tai ei ollenkaan? Minulla on ollut aina hyvässä hoitotasapainossa oleva vajaatoiminta, mutta nyt on lämpö noussut 35->37ään, hikoiluttaa, laihtumista, tykytystä, unettomuutta. Jätin tyroksiininkin pois koska siitä nousee pulssi pilviin. Kävin tsh mittauksessa ja ne näyttää olevan aina nätisti0,4-1,2.. Mitä tää voi olla? Ei ainakaan vajaatoimintaa!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kärsi puolivuotta ennen diagnoosia. Sitten kun kilpueauhaset turposi, niin ruvettiin tutkiin kunnolla.. mut tätähän sä kysyit..

Vierailija
2/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kilpirauhasesta pitää AINA mitataa t4v , Tsh ei periaatteessa yksinään kerro mitään. Sain lääkityksen tsh:n ollessa 2,4 kun t4v taas oli aivan alhaalla. Psyykkisiä oireesi eivät ole, vaan liikatoiminnan oireita. Sinulta pitää mitata t4v. Jos se on korkea, niin vähennät lääkitystä, et lopeta. Kilpirauhasen toiminta vaihtelee ja esim.lääkitystä pitää pimeiden tultua nostaa joillakin, näin kävi minulla, menin aivan vajaalle kun syksy tuli ja nostettuani lääkitystä(ArmourThyroid) voin taas hyvin.
Miksei se voisi toimia toisinkinpäin, ihmiskehossa vaikuttaa niin moni asia. Mutta t4v (ja t3v)kertoo enemmän kun tsh. Valitettavasti julkisen lääkärit eivät tätä näytä tajuavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Hieno ajatus nuo kokeet ja kaikki, mutta kun lääkäri katsoi tsh n ja totesi sen olevan hyvä ni enempää testejä en saa. Olen niin väsynyt tähän sairastamiseen että aamulla mietein että jos en nopeasti rupea apua saamaan niin tapan itseni. Täysin työkykyinen nainen on nyt työkyvytön ja muka paniikkihäiriö vaivaa :'(

Vierailija
4/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene välittömästi yksityispuolelle hoitoon! Mutta ei endokrinologille, he katsovat vain tsh:ta.katso lääkärisuosituksia fb:sta kilpirauhaskeskusteluista ja kilpirauhasfoorumeilta.Valitettavasti julkisen puolen lääkärit ja useimmat endot eivät vajaatoimintaa osaa hoitaa.Kaikki on psyykkistä ja johtuu milloin mistäkin elämäntilanteesta. Minä kävin ensin yksityisellä endolla, joka 20minuutissa totesi että ei kilpirauhassairautta ja sanoi vielä lähtiessäni , että "et edes näytä siltä että sinulla olisi vajaatoiminta"". No, monien mutkien kautta sain muualta sitten thyroxinin ja sittemmin armour thyroidin, joka on huomattavasti auttanut mm.lihasheikkouteen, hapen haukkomiseen, turvotukseen ja yleiseen väsymykseen. Haen vielä täysin oikeaa annostusta.

Ihmeellisiä pelkoja minulla on vielä mutta lääkitys auttoi paniikinomaiseen tunteeseen. Jatkuva alakulo poistui.

On järkyttävää, miten paljon vajaatoiminta heikentää toimintakykyä ja kognitiivisia kykyjä ja miten paljon sairautta vähätellään. Minun elämäni pelastui oikean lääkityksen myötä ja vasta, kun hoidettiin muutakin kuin tsh:ta! Etsi apua itsellesi.minä olen 28-vuotias ja sain avun onneksi ajoissa, kun itse sitä etsin.

Jossain vaiheessa en edes aina muistanut miten auto käynnistetään, vaikka minulla on ollut kortti 10vuotta.. tämä sairaus vaikuttaa aivotoimintaan eikä psyykelääkkeistä ole kuin haittaa.älä ainakaan ikinä aloita ssri lääkitystä, kokemusta on.

Vierailija
5/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsh kahden pintaan niin helpottaa.

Vierailija
6/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen liikatoiminnan aiheuttamat häirinnät.

Väsymys
Hikoilu, alentunut lämmönsieto, jano
Lämmin kostea iho
Lisääntynyt ruokahalu, mutta usein painon lasku, vilkastunut suolen toiminta
Sydäntykytys, rytmihäiriötaipumus, varsinkin eteisvärinä
Hermostuneisuus, unettomuus
Käsien vapina
Hauraat helposti irtoavat hiukset
Hengenahdistus
Suurentunut kilpirauhanen (=struuma)
Lihasheikkous

Mutta sinun on paras ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriisi. Hän on oikea henkilö auttamaan sinua ei me täällä nettisivuilla.

Vierailija
7/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo otin yhteyttä lääkäriin. Hän sanoi että psyykkistä ja lähetti kotiin. Miten terve ihminen nyt yhtäkkiä näin psyykkisesti sairastuu:( En usko lääkäriä. Muistaakseni joku joskus kertoi että liikatoiminnan oireet tuli ensin ja verikokeilla liikatoiminta näkyi vasta kuukausien päästä?? Ap

Vierailija
8/8 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up