Haluan avautua näistä älylaitteista ja jaksamisesta.
Uskon tieteeseen ja tervelliseen elämään, olen myös rokotettu, en ole mikään foliohattuihminen. Nyt kuitenkin jostain syystä aloin leikittelee tällaisellä ajatuksella ja mietin että onko siinä mitään perää? En osaa tarkemmin selitellä mutta koitan parhaani mukaan.
Olen huomannut että sen jälkeen kuin nämä digilaitteet ja digitalisaatio ovat yleistyneet niin vointi on mennyt huonoksi. Se kun pitää jatkuvasti nykyään istua jonkun ruudun edessä ja se että kotona on näitä laitteita.
Päässä on painetta, tulee huimausta, olo on todella raskas. Ylipäätän keskittymiskyky on romahtanut ja sivujen selailu uuvuttaa.
Joo ei ole niskajumien takia! Ikäkuin ympäristö ja ilmasto tuntuvat erilaisilta sen jälkeen kun on nämä digilaitteet tullut.
Elämä on uskomattoman raskas näiden vempaimien takia.
Kommentit (7)
Ei. Ei ongelma ole digitalisaatiossa itsessään, vaan siinä miten sitä käyttää. Älä tee asioita joita pidät negatiivisina. Itse rakastan esim somealustoja ja sitä, että kaikki mahdollinen löytyy luurista. Aina mukana kulkeva internet on puhdas unelma ❤️
mutta toi että ilma tuntuu raskaalta ja keinotekoiselta.
Kyllä älylaitteet uuvuttaa, mutta toisaalta myös helpottaa elämää. Joku tuossa kommentoikin, että riippuu miten niitä käyttää. Itse olen yrittänyt vähentää somen ja netin pläräilyä vapaa-ajalla ja olen huomannut, että olo on levollisempi silloin. Minulla on myös melkein aina puhelin äänettömällä. Se on harmi, ettei työpuhelinta voi pitää äänettömällä ja teams piippaa vähän väliä, samoin sähköposti. Kaikki nämä ärsykkeet rasittaa.
Suosittelen vapaa-ajalla rajoittamaan omaa puhelimen käyttöä (muuhun kuin puhumiseen) ja ottamaan vaikka kirjan käteen, kun tekisi mieli selata somea. Alkuun voi olla vaikea keskittyä kirjaan, mutta se keskittymiskyky paranee, kun sitä käyttää.
Tieteellisesti on todistettu seuraavaa:
1. Ruudun tuijottaminen ennen nukkumaan menoa huonontaa unen laatua.
2. Jatkuva huonossa asennossa oleminen aiheuttaa erilaisia fyysisiä vaivoja. Jatkuva paikallaan olo pahentaa näitä.
3. Sosiaalinen media aiheuttaa isolle osalle ihmisistä ahdistusta.
4. Keskittymiskyky heikkenee ainakin tilapäisesti, jos käyttää paljon aikaa monen asian yhtäaikaa tekemiseen ja mihinkään ei keskitytä pitkään. Esimerkkinä vaikka pelkkiä tiktok videoita elokuvien sijaan, tai palstailua artikkeleiden ja kirjojen sijaan.
Ympäristön ja ilmaston muutokset tässä yhteydessä johtuvat siis siitä, että aiviill9on huono olla ja siksi tuntuu pahalta.
Jos muistaa olla ruudutta ennen nukkumaan menoa, venytellä, liikkua, keskittyä myös pidempään asioihin ja vähentää somen käyttöä, jos se aiheuttaa ahdistusta, niin silloin digilaitteet ovat todella hyvä työkalu moneen asiaan. Pelit ovat hyvää viihdettä, youtubesta löytää videoita juuri omaan kiinnostukseen liittyen, paljon tietoa saatavilla, helppo löytää omanlaisia ihmisiä jos niitä ei livenä löydä ja pitää yhteyttä muihin.
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/nykyajan-tyoelama-altistaa-adt-tark…
Sen nimi on ADT, älylaite-elämä sekoitta aivot oikeasti.
Ok. Itselleni digijutut tuo valtavasti iloa elämään, eikä mitään negatiivista. Oliin esim. kauhean yksinäinen ennen, nykyään on twitter, insta yms missä voi keskustella ihmisten kanssa, nähdä elämää yms. Tietokonepeleissä voi mennä ihan toisiin maailmoihin ja seikkailla siellä.