Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko alkometri pakollinen uusissa autoissa

Vierailija
18.11.2014 |

Siis onko tuollainen vaatimus tulossa vai oliko siitä silloin vain niin paljon puhetta? Jos ei ole pakollinen niin voisko joku KILTTI laittaa sen sinne adressiin, et voitais yhdessä äänestää se pakolliseksi johonkin vuoteen mennessä kaikkiin autoihin. Sen vois testata sit aina katsastuksen yhteydessä. Olen itse pienituloinen, mutta repisin sen rahan mielelläni jostakin, tietäen että se säästäis ihmishenkiä säännöllisesti. On niin surullista lukea mm. lapsiuhreista.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajeletko sitten useink9n humalassa, jos "repisit sen rahan jostakin tietäen, että se säästäisi ihmishenkiä"?!! Autohan sulta pitäisi ottaa kokonaan pois!

Ja ei, ei ole pakollinen kuin takseissa, jotka ajavat koululaiskuljetuksia.

Vierailija
2/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:59"]

Ajeletko sitten useink9n humalassa, jos "repisit sen rahan jostakin tietäen, että se säästäisi ihmishenkiä"?!! Autohan sulta pitäisi ottaa kokonaan pois!

[/quote]

Olipas omituinen vastaus. Kyllähän tuollaisella pakollisella alkometrillä säästettäisiin ihmishenkiä. Luulen, että Suomen teillä ajaa jokunen muukin autoilija kuin AP, ja osa heistä saattaa olla jopa kännissä. Ei se alkometri tehdasasenteisena montaa satkua nostaisi auton hintaan, mutta säästäisi varmasti enemmän ihmishenkiä kuin monet muut pakolliset ja kalliimmat turvavarusteet, kuten vaikka ABS-jarrut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ajanut humalassa. Veljeni ovat molemmat ajaneet nuoruudessaan. Enoni on ajanut varmasti 100 kertaa päissään. On täysi alkoholisti. En muista montako kertaa on jäänyt kiinni. Tiedän moni muitakin. jotka ovat ajaneet päissään ja myöntäneet myöhemmin. Törkeää. En ole näihin voinut itse vaikuttaa, vain saanut selville myöhemmin. 

Tarkoitin, että en rahan takia vastustaisi sellaista lakia. Se olisi tosi tärkeä. Varmasti liikennekuolemat vähenisivät. Miksi sitä ei voi laittaa pakolliseksi?

Vierailija
4/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:04"]

[/quote]

Olipas omituinen vastaus. Kyllähän tuollaisella pakollisella alkometrillä säästettäisiin ihmishenkiä. Luulen, että Suomen teillä ajaa jokunen muukin autoilija kuin AP, ja osa heistä saattaa olla jopa kännissä. Ei se alkometri tehdasasenteisena montaa satkua nostaisi auton hintaan, mutta säästäisi varmasti enemmän ihmishenkiä kuin monet muut pakolliset ja kalliimmat turvavarusteet, kuten vaikka ABS-jarrut.

[/quote]

Et sitten sarkasmia ymmärrä...?

Vierailija
5/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 oli siis ap. 3 vastaus ja verranto hyvä. Juuri näin.

Vierailija
6/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten alkolukko eikä alkometri. Periaatteessa ihan toimiva ajatus kunhan siihen puhaltaa kuski eikä esim. naapuri tai kyydissä oleva lapsi.

Vierailija
7/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ymmärrän kyllä, mutta kirjoitat niin huonosti, että ei tuosta voi sarkasmia löytää.

Vierailija
8/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:32"]

Se on muuten alkolukko eikä alkometri. Periaatteessa ihan toimiva ajatus kunhan siihen puhaltaa kuski eikä esim. naapuri tai kyydissä oleva lapsi.

[/quote]

Sataprosenttisesti rattijuoppoja ei tietenkään saada millään maailman konstilla pois liikenteestä, mutta uskoisin että tälläinen alkolukko vähentäisi rattijuopumukset marginaalin. Kuinka monen "naapurin Peraa" Suomessa olisi, jotka puhaltaisivat känniselle kaverilleen auton käyntiin? En usko, että kauhean monta.

Vierailija
9/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ymmärrän kyllä, mutta kirjoitat niin huonosti, että ei tuosta voi sarkasmia löytää.

[/quote]

No oletpas ärhäkkä, taitaa aloitus olla omasi? Väänetään, kun ei tyhmä muuten tajua: "Olen itse pienituloinen, mutta repisin sen rahan mielelläni jostakin, tietäen että se säästäis ihmishenkiä säännöllisesti." Tuollainen lauseenmuotoilu ap:lta on "hieman" harhaanjohtava.

Vierailija
10/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori 9 piti yläpeukuttaa eikä alapeukuttaa.

Vierailija
11/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään usko, että tällaisia naapureita löytyisi montaa, jotka kännisen alkolukkoon puhaltaisivat. Sehän olisi laitonta ja rangaistavaa kaikin puolin. Senhän voisi mahdollisesti selvittää kolaritapauksessa kuka on puhaltanut kännisen puolesta.

Siinä alkolukossa pitäisi olla myös joku systeemi, et jos auto seisoo käynnissä tietyn ajan niin se vaatii uuden puhallutuksen. Jos esim. poikaporukka lähtee iltaa viettämään ja pitää autoa käynnissä ja samalla ottaa viinaa. Tai jos on ajettu tietty aika esim 2-3 tuntia, niin vaatisi uudelleen puhallutuksen.

Onko pienten lasten vanhemmat se ongelmallisin ryhmä, joka ajaa päissään..

Haluaisin vain eliminoida tällaiset enoni kaltaiset auton ajelut pois. Ei hänen puolestaan kukaan selväpäinen olisi puhaltanut. Hei ja luulen tarkemmin ajateltuna et se 100 on aivan alakanttiin arvioituna.

-ap

Vierailija
12/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te kaksi, älkää vihtikö provosoitua toisistanne. Pysytään vain asiassa. -ap

Vierailija
13/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha haaveillakaan mistään alkolukosta, ennen kuin autotehtaat alkavat asentaa niitä vakiovarusteina uusiin autoihin. Suomessa on autoilu muutenkin verotettu huippuunsa, joten tonneja maksavaa alkolukkoa ei kukaan järkevä ihminen halua asentaa jälkikäteen koslaansa, ja tuskin tällaista lakia uskaltaisivat edes politiikot tosissaan ehdottaa.

Ja pienen Suomen on myös turha vaatia yksin autotehtailta näiden laitteiden asentamista, se vaatimus pitäisi tulla EU:sta ja näille maille yhteiseksi. Vaan kun ajoneuvoja koskevat lait ovat muutenkin hyvin kirjavia eri EU-maissa, joten tuskin jonkun yhteisen alkolukkodirektiivin säätäminen onnistuisi.

Vierailija
14/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomen pitää alkaa ajamaan tätä eu:ssa läpi. Jotain konkreettista hyötyä mepeistäkin luulis olevan. Eihän mitään uutta lakia tule, jos ei kukaan aloita.

Vierailija
15/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkolukko estää vain kännissä ajamisen. Monethan ajavat usein ties minkä muiden mömmöjen vaikutuksen alaisena. Joten turhaa rahastusta olisi pakollinen alkolukko.

Vierailija
16/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:25"]

No Suomen pitää alkaa ajamaan tätä eu:ssa läpi. Jotain konkreettista hyötyä mepeistäkin luulis olevan. Eihän mitään uutta lakia tule, jos ei kukaan aloita.

[/quote]

Ehkei rattijuoppous tai sen aiheuttamat liikenneonnettomuudet muissa EU-maissa edes ole sellainen ongelma kuin Suomessa? Lisäksi eri EU-maissa sovelletaan eri promillerajoja. Itse Keski-Euroopassa asuvana minun on vaikea kuvitella alkolukkopakkoa tänne - sellainen laki tuskin menisi läpi!

Vierailija
17/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:25"]

[/quote]

Ehkei rattijuoppous tai sen aiheuttamat liikenneonnettomuudet muissa EU-maissa edes ole sellainen ongelma kuin Suomessa? Lisäksi eri EU-maissa sovelletaan eri promillerajoja. Itse Keski-Euroopassa asuvana minun on vaikea kuvitella alkolukkopakkoa tänne - sellainen laki tuskin menisi läpi!

[/quote]

Eivät rattijuopumukset ja niistä johtuvat onnettomuudet olekaan mitenkään suuri ongelma Suomen tieliikenteessä, mutta suomalaisten hysteerinen suhtautuminen alkoholiin on. Ongelmia Suomen tieliikenteessä ovat: ylinopeus, turvavälin puute, vanhat autot, lumi ja jää sekä unilääkkeet.

Vierailija
18/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kuolemat, joita on silloin tällöin uutisissa "Rattijuoppo syyllinen", niin olisiko hyvä, jos nämä edes saataisiin vähennettyä minimiin? Entä, jos rattijuoppo ajaisi oman lapsesi päälle, olisitko vieläkään sitä mieltä, et se alkolukko olisi varmaan ollut hyvä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi