Voiko tuntiaktiivisuudella nostaa huonoa numeroa?
Kokeet ovat menneet huonosti kirjoitusvirheiden vuoksi. Hyödyttääkö tuntiaktiivisuus vaiko tuleeko joulutodistukseen kokeiden keskiarvo? Muuten oppilas on kiltti ja hyväntahtoinen mutta kirjoittaminen takkuaa.
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:34"]
Onko missä koulussa, yläasteella? No voi sillä nostaa, mutta saa kyllä olla todella aktiivinen, motivoitunut kyseiseen aineeseen, ja kiinnostunut ja kaiken sen osoittaa opettajalle. Mut onko kiinnostusta jos kirjottaminen takkuaa...
[/quote]
Ei kai hän puhuisi mielellään ja vapaaehtoisesti kyseisiä kieliä koulun ulkopuolellakin jos olisi jonkinlainen motivaation puute?
Toki tuntiaktiivisuus vaikuttaa, arvosanan voi opettaja antaa, vaikkei pitäisi yhtään koetta. Tosin oman oikeusturvansa vuoksi opettajat sitten pitävät näitä kokeita...mutta siis ihan tuntinäyttöjen perusteella voi arvosanan antaa. Kiitettävään arvosanaan tosin vaaditaan sekä hyvät tuntinäytöt ja kiitettävät numerot kokeista, jos niitä pidetään. Mutta varsinkin heikompien arvosanojen kohdalla tuntiosaamisen merkitys korostuu.
Kuinka kieliä voisi oppia kirjoittamaan paremmin?
Tuntiaktiivisuus voi nostaa tai laskea arviointia numerolla tilanteen mukaan.
Suuri määrä kirjoitusvirheitä kertoo lukihäiriöstä tai vastaavasta. Tutkimuksiin nopeasti ja kutoutukset päälle. Kirjoituspainotteiseen lukivaikeuteen on olemassa apukeinoja, joilla aivot saadaan toimimaan paremmin. Aikuisena lukihäiriöisenä tiedän miten paljon harmia tästä vaivasta on. Tekstejäni mm. luullaan kirjoitusvirheiden takia järjestään viisitoista kesäisen kirjoittamiksi. Luonnontieteiden tuplamaisteria harmittaa kun juututaan kirjoitusvirheisiin eikä kommentoida itse asiaa.
Koulun kauttako sitä dysleksiatetiä pitäisi anoa?
Joo, voi pyytää vaikka ensin pääsyä erityisopettajalle analyysiin. Hän sitten voi keskustella terkkarin kanssa lähetteistä tutkimuksiin.
Minä olen sanonut, että tuntiaktiivisuudella ja hyvällä vihkotyöskentelyllä voi nostaa jopa yhden numeron verran arvosanaa. Mutta kielessä on toki ongelmallista, jos oikeinkirjoitus takkuaa. Ota yhteyttä kielenopettajaan ja pyydä, että erityisopettaja testaa lapsesi. Ja täytyypä nyt mainita, että melkoisen ammattitaidotonta kieltenopettajalta, jos ei ole missään vaiheessa puhunut ertyisopettajan kanssa kirjoittamisen ongelmasta.
Vanhempien opettajien koulutukseen ei ole kuulunut lainkaan opintoja erityisoppilaista ja erilaisista vaikeuksista. Kunta on voinut tarjota tunnin tai kaksi joskus täydennyskoulutuksia, mutta se ei riitä.
2000- aineen opettajan opintoihin kuului jopa 4 (!) tuntia opiskelua erityisoppilaisiin liittyen.
Mitä tarkoittaa hyvä vihkotyöskentely?
Riippuu aivan opettajasta, mutta yleensä pystyy. Esimerkiksi jos kokeiden ka 7,25 niin opettaja voisi nostaa numeron 8 seiskan sijaan. Mutta tämäkin on niin opettajakohtaista
Onko missä koulussa, yläasteella? No voi sillä nostaa, mutta saa kyllä olla todella aktiivinen, motivoitunut kyseiseen aineeseen, ja kiinnostunut ja kaiken sen osoittaa opettajalle. Mut onko kiinnostusta jos kirjottaminen takkuaa...
No ainakin passiivisuudella se laskee, vaikka kaikki kokeet kymppejä. Olin vaan niin arka etten puhunut tunnilla, todistus kasi.
Empä usko, jos kirjoittamisessa on ongelmia. Arvosanan täytyy kuitenkin vastata oppilaan taitoja...
Voi, jos sillä aktiivisuudella osoittaa osaamisensa. Ei riitä, että viittaa ja sit kun on vastausvuoro, niin ei osaakaan vastata...
Peruskoulussa ja lukiossa vielä voi. Siksi tytöt saavat parempia numeroita kuin pojat, vaikka ovatkin heikkolahjaisempia.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:34"]
Onko missä koulussa, yläasteella? No voi sillä nostaa, mutta saa kyllä olla todella aktiivinen, motivoitunut kyseiseen aineeseen, ja kiinnostunut ja kaiken sen osoittaa opettajalle. Mut onko kiinnostusta jos kirjottaminen takkuaa...
[/quote]
Opettaja kehui yläasteella olevan sanavaraston laajuutta ja sujuvaa suullista kielitaitoa mutta oppilas tekee kokeissa älyttömästi kirjoitusvirheitä. Sama vika on molemmissa vieraissa kielissä. Ei kai tässä muu auta kuin laittaa oppilas kirjoittamaan kappaleet ja sanastot. Kotitehtäviä tehdessä ei hosu laisinkaan.
Voiko tuoikäisen koejännitystä edes vähentää millään keinolla?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:29"]
Kokeet ovat menneet huonosti kirjoitusvirheiden vuoksi. Hyödyttääkö tuntiaktiivisuus vaiko tuleeko joulutodistukseen kokeiden keskiarvo? Muuten oppilas on kiltti ja hyväntahtoinen mutta kirjoittaminen takkuaa.
[/quote]
Onko dysleksia?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:29"]
Kokeet ovat menneet huonosti kirjoitusvirheiden vuoksi. Hyödyttääkö tuntiaktiivisuus vaiko tuleeko joulutodistukseen kokeiden keskiarvo? Muuten oppilas on kiltti ja hyväntahtoinen mutta kirjoittaminen takkuaa.
[/quote]
Onko dysleksia?
[/quote]
Ei ole tullut ilmi ainakaan ala-asteen puolella. Lapsi saa nyt yläkoulunsa ensimmäisen joulutodistuksensa ja on todella masentunut.