Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako toisen lasta torua ja kasvattaa?

Hyvät neuvot nyt kalliit
27.09.2021 |

Pihalla naapurin skidi heittelee hiekkaa muiden silmille, rikkoo muiden tekemiä hiekkakakkuja, polkee käsille yms. Tekee siis kaikenlaista pahaa ja kaikesta näkee että on kasvamassa pikku paskiaiseksi, koulukiusaajaksi yms. Omat vanhemmat (lähinnä äitiä näkyy mukana) ei sano mitään, räpläävät vaan kännyköitään tai puhuvat puhelimeen. Jos sitten erehdyt huomauttamaan pikku piltille jotakin niin heti ollaan iholla sanomassa, että heillä ainoastaan on kasvatusvastuu. Ärsyttää niin pirusti kun ei viittis ihan aina lähteä pihasta puistoon tai kotiin pelkästään tuon pikkutyrannin takia. Vanhemmille puhumisesta ei siis apua. Voiko soittaa sosiaalitoimistoon, Mannerheimin lastensuojeluliittoon, poliisille vai johonkin että tämmöseen tulis loppu?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoitaja kirjoitti:

Tottakai, koko kylä kasvattaa. Ilmeisesti on vielä aika pieni tuo hiekkiksen häiriökäyttäytyjä.

Asiallisesti huomautat lasta ihan nimellä ja kerrot miksi ei saa tehdä noin ja annat jotain muuta tehtävää.
Äitimammaa ei tarvitse huomioida muutoin kuin hymyllä.

Meinaatko että nykyiset "minä ja minun hirviökakarani saamme tehdä mitä haluamme" idiootit kuittaavat tuon vain sinun hymylläsi? Kyllä sieltä tulee ne "me tehdään mitä halutaan koksa nönnönnöö...". Turpaan vaan tuollaista ämmää joka ei kakaraansa osaa itse kasvattaa.

Jos alkaa mussuttumaan niin pyydän asiallisesti poistumaan.

Vierailija
22/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sano sille äidille, kysy vaikka, että "ettekö te ole opettaneet lainkaan hyviä tapoja kakarallenne vai onko hän joku käytöksensäätelyhäiröinen?"

Parantaakohan naapurisuhdetta?

No se naapurisuhde on tämmösissä tapauksissa mennyt jo aikoja sitten. Ja valitettavasti jotkut syntyy psykopaatteina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sano sille äidille, kysy vaikka, että "ettekö te ole opettaneet lainkaan hyviä tapoja kakarallenne vai onko hän joku käytöksensäätelyhäiröinen?"

se äiti saa siitä ainakin rehellisen viestin, että hänen kykyään olla äiti epäillään suuresti ja saattaa jopa ryhdistäytyä

Vierailija
24/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpointa on siirtää oma lapsi turvaan ja todeta, että jaha, Allu tuli hiekkalaatikolle muita kiusaamaan, me lähdetäänkin tästä väkivaltaa pakoon. Omalle lapselle opetetaan, että tuollaisten kanssa ei olla missään tekemisissä.

Tämä on pidemmän päälle huono. Lapset eivät ole syypäitä huonoihin vanhempiinsa, jotka eivät ole opettaneet tavoille. Lapsissa on vielä toivoa, siksi on parempi että ns. koko kylä kasvattaa eikä niin että sellaiset lapset jätetään yksin. Niistä kasvaa silloin vaan isompia hirviöitä.

Vierailija
25/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt naama punaisena karjumassa poikalaumalle, että tuo kivien heittely loppuu ja heti! Olivat keksineet typerän leikin, missä heittelivät isoja kiviä korkealle ilmaan ja katselivat, että onnistuuko kaikki väistämään ne. Muita vanhempia ei paikalla ollut, minä olin vähän matkan päässä meidän taaperon kanssa. Tuosta en käräyttänyt heitä vanhemilleen, mutta yhdestä toisesta jutusta kylläkin myöhemmin. Onneksi siitä jutusta ei tullut mitään vahinkoja, mutta siinäkin olisi voinut käydä tosi huonosti jolle kulle.

Jos tarpeeksi ärsyttäisi voisin tuollaisen kamalan piltin tehdessä typeriä karjaista äidilleen, että voisitko nyt hoitaa sitä kasvatusvastuutasi  vai täytyykö tehdä lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
26/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Kunhan muistaa, että valtuuksia ei ole muuhun kuin komentamiseen. Eli jos lapsi kieltäytyy tottelemasta niin olet voimaton.

Vierailija
27/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se äiti saa siitä ainakin rehellisen viestin, että hänen kykyään olla äiti epäillään suuresti ja saattaa jopa ryhdistäytyä

Tuskinpa. Toteaa vaan, että meidän Nico-Petterillä on ADHD, ei sille voi mitään. Eikä yritä tehdä mitään, kun kaikki johtuu vaan siitä diagnoosista, ei sille mitään voi, joten ei sitä tarvitse kasvattaa...

Terveisiä ex-naapurille!

Vierailija
28/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarpeeksi ärsyttäisi voisin tuollaisen kamalan piltin tehdessä typeriä karjaista äidilleen, että voisitko nyt hoitaa sitä kasvatusvastuutasi  vai täytyykö tehdä lastensuojeluilmoitus?

Sossu ei hyväksy kurinpito, joten tuossa äiti on puun ja kuoren välissä. Joko jatkaa sanoituslinjalla ja kärsii lastensuojeluilmoituksen tai sitten pitää kuria ja kärsii lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
29/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen komentanut naapurinpoikia samalla kuin omiani, kun ovat esim. kiivenneet (lahoksi tietämälleni) varaston katolle. Huutaa ei ole tarvinnut, kyllä muutenkin uskovat.

Vierailija
30/35 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse komentaisin ihan huolella. Jos ei ystävällinen puhe auta niin äkkiä muuttuu sävy ja volyymi ihan muuksi.

Vierailija
31/35 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi sitä komentamiseksi, vaan jokaisella on oikeus asettaa rajat, mihin naapurin lapsi voi ryhtyä. Kyllä pitää sanoa, että näin ei tehdä. Myös äidille voi sanoa, että kaikilla on oikeus leikkiä rauhassa.

Vierailija
32/35 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet aina istumaan/seisomaan kiusaajan ja oman lapsesi väliin jolloin tyranni ei pääse lapseesi käsiksi. 

Vierailija
33/35 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava raivoaminen vieraiden lapsille osoittaa vaan aikuisen omaa typeryyttä.

Joskus kotona jo tiedetään taapeeeron omainisuudet, ja lastentarha auttaa, mutta silti se on vaan joillakin sitä että lysään ja laitetaan hiekkaa huppuun. Kaksi vuotias ei todellakaan osaa lukea mitään ilmeitä, vaan hänet tulee vaan taluttaa tilanteesta pois. Aktiivinen lapsi kaipailee virikkeitä, ja ikää myöten menee ohi. Tarvii kyllä silmä kovana olla ettei pääse lyömään ketään jollain millä tulee vahinkoa. Ei kannata hymyillä, lapsihan hakee huomiota. Lapsi ei sinällään ole paha mutta varmasti kaipailee omaa kaveria jonakin päivänä tuo käytös loppuu. Kun rajat on sopivat. Aikuisen asiaton käytös vaan pilaa lapsen ja siitä todella voi tulla sitten hirviö.

Vierailija
34/35 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran ojentanut vieraita lapsia kun ovat pöllöilleet. Ihan asiallisesti ja rauhallisesti olen sanonut, ja ovat kyllä uskoneet.

Vierailija
35/35 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä torunut jos on ollut tarvis. Valitettavan usein näin kävi kun oli lasten kanssa Hoplopissa ennen koronaa. Usein joutui puuttumaan kiilailuun, vaarallisiin temppuihin ym. Näillä penskoilla ei ikinä vanhempia mailla eikä halmeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi