Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sara Tickle kehottaa vaatimaan kätilön vaihtamista halutessaan ja aikoo tuoda synnytykseen mukaan kynttilät, musiikit, omat viltit jne.

Vierailija
27.09.2021 |

"Synnytystoivelistaan kannattaa ainakin listata, että toivoo mahdollisimman ihmisläheistä kätilöä. Mä aion ainakin tehdä niin ja vaatia kätilön vaihtoa jos ei kemiat kohtaa."

Onko siis ihan normaalia, että kätilöitä saa tuosta noin vaan vaihtaa syystä että "ei nyt kemiat kohtaa"? Miten tuosta synnyttämisestäkin saa tehtyä noin vaikeaa? Hirveät vaatimukset tuntuu olevan ja kaiken lisäksi raahataan synnytyssaliin omat musiikit, viltit, villasukat, led-kynttilät jne.

Ja kuka sen määrittää, että onko kätilö ihmisläheinen vai ei?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilöä saa vaihtaa jos haluaa. Näin on ollut mun mielestä jo hyvin pitkään. Jos mammat eivät ole halunneet/kehdanneet/tienneet, että kätilöin voi vaihtaa niin ei se sitä tarkoita etteikö joku muu voisi niin tehdä. Ei se ole mikään ihmeellinen asia niille kätilöille ainakaan.

Toki sen vaihtamista saa haluta mutta aina se ei onnistu.

Vierailija
42/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukemassa tuon Saran blogin ja ihan realistiselta hänen ajatuksensa vaikutti. Ei lueta niinkuin piru raamattua, jookos?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kätilön kenen kanssa kemiat kohtaa, niin sit kotisynnytys ja palkattu kotilo

Vierailija
44/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linda juholahan vaihtoi kätilöä

Vierailija
45/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa kätilön kenen kanssa kemiat kohtaa, niin sit kotisynnytys ja palkattu kotilo

Kotilo

Vierailija
46/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on ihmisläheinen kätilö?

Vierailija
47/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäki tilasin tunnelmallisen lääkkeettömän luomu allassynnytyksen, mutta kiireellinen sektio tuli.

Elämä on.

Mut tuntuu et näillä mittatilaussynnytyksillä pedataan synnytyspettymystä, eikä tarvitse edes sektioksi mennä.

Heh mulla sama juttu. Jouduin odottamaan kuitenkin salin vapautumista pari tuntia ja onneksi oli vanhempi kätilö, jonka kanssa juttelin niitä näitä sen ajan. Mä olin ainakin niin ilokaasupöllyissä et vaikka kätilönä olis ollut rosameriläinen tai airasamulin niin mitäs tuosta.

Kiireellinen sektio mitä odotellaan pari tuntia ja vielä ilokaasua siinä ootellessa? Tota... Ihan nyt en usko.

Voi olla että on yritetty alateitse ilokaasun avulla, mutta ei ole edennyt. Sitten pistetty kiireellisten jonoon, ja siinä menee hätäsektiot yms edelle.

Mä myös kiireellisessä sektiossa, mutta menin sinne heti kun sairaalaan pääsin ja todettiin, että turha räpeltää alateitse mitään. Jonoja suunnitelluista tai hätäsektioita ei tuolloin ollut niin pääsin heti.

Just näin siis kävi. Käynnisteltiin pari vuorokautta ja vetelin sen ajan ilokaasua. Epiduraalin sain 4 kertaa. Sit rauhoiteltiin tilanne ja odoteltiin lääkäriä ja leikkaussalia. Mä olin ilokaasusta niin sekaisin et en edes tunnistanut kätilöä, kun se välillä kävi huoneessa. Et ihan sama kuka siellä olis ollut käymässä.

Vierailija
48/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sara varmaan ajattelee, että kynttilöiden ja vilttien kanssa saisi ihania kuvia Instaan! Ihkuu!

Taitaa käsitys synnyttämisestä olla aika hakusessa. Ei olisi tullut mieleenkään vaatia toista kätilöä kesken synnytyksen. Kätilöiden työ on tuoda lapsi elossa ja terveenä maailmaan ja huolehtia että myös äiti pysyy terveenä. Kätilöiden työ ei ole olla mikään *tun viihdytäjä.

Vierailija
49/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ottaa sitten joku halvempi viltti, voi olla ettei se viltti puhdistu ikinä jos siihen meinaa instakuvia varten kääriytyä kesken synnytyksen. Ja eihän se vuoto edes siihen lopu.

Mutta siis joo, saahan sitä toivoskella ihan mitä vaan. Ei ne sairaalassa rupea kätilöitä kemioiden perusteella valkkailemaan, ihmishenget kyseessä kuiteskin.

Vierailija
50/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai saa pyytää kätilön vaihtoa, miksi se olisi ongelma kenellekään. Totta kai mieluiten haluaisi kätilön olevan sellainen jonka kanssa tulee toimeen ja joka on empaattinen, tsemppaava ja mukava. Ymmärrän siinä tapauksessa, että aina ei ole saatavilla roista kätilöä tilalle mutta kysyä kyllä saa. Samoin miksi ei voisi tuoda mukanaan musiikkia, vilttejä tai mitä vain mikä tekee omasta olostaan paremman ja rentoutuneemman. Kai sitä nyt kuitenkin haluaa sen kokemuksen olevan mahdollisimman kiva, sen verran mitä itse siihen pystyy vaikuttamaan. Olihan Sara blogissaankin kertonut että tietää kyllä ettei synnytys mene aina omien sunnitelmien mukaan ja menee sitten siinä tilanteessa fiiliksen mukaan ja ammattilaisiin luottaen. Ihan täysin ok.

Vierailija
51/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täähän ei oo varmaan yhtään kerännyt raskauskiloa,

Jalle meno kuulemma kauhistuttaa, koska on joskus sairastanut omien sanojen mukaan ortoreksiaa. Ihmekös, että vauva on todella pieni. Perusteli joskus vauvan pientä kokoa muuten sillä, että vanhemmat on pieniä. Höpö höpö, sarahan on 164 cm eli ei mikään pieni.

Kuulostaa ennemmin anorektiselta, jos vaa'alle meno kauhistuttaa

Joo ei ole tainnut parantua vieläkään

Vierailija
52/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt ihan vaan keskittyy siihen synnyttämiseen. 

Vierailija
53/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lukemassa tuon Saran blogin ja ihan realistiselta hänen ajatuksensa vaikutti. Ei lueta niinkuin piru raamattua, jookos?

Tässä onkin kyse tämän päiväisistä ig tarinoista.

Vierailija
54/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten noissa tarinoissa ärsyttää toi naaman lääppiminen. Kosket ensin kännykkään ja sitten lääpit naamaa.

Vierailija
55/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on ihmisläheinen kätilö?

Sellainen joka on asiakkaasta alle kahden metrin päässä.

Vierailija
56/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei saa mitä haluaa, voi olla Saralla vaikea löytää vapaaehtoista kätilöä.

Vierailija
57/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin olisin vaihtanut kätilön jos ei olisi ollut vuoron vaihto muuten. En voi sietää sellaisia yliempaattisia lässytäviä ja turhan jauhaja lääkäreitä/hoitajia. Vuoron vaihdon jälkeen tuli tarpeeksi "tiukka" kätilö joka kertoi mitä pitää tehdä ja oli muuten hiljaa.

Minä puolestani tykkäsin empaattisesta "lässyttävästä" kätilöstä joka mulla oli synnytyksen lopussa. Edellisessä vuorossa ollut oli jotenkin kalsea ja kireä tiukkis. Tunsin jo muutenkin olevani kamala turhasta valittaja ja pupupöksy kun olo oli kaamea ja halusin heti kaikki mahdolliset puudutukset, vaikka monella muulla synnytys on kestänyt paljon kauemmin ja mennyt moninkerroin huonommin. Empaattinen kätilö helpotti sitä olotilaa.

Vierailija
58/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kättärillä kymmenisen vuotta sitten oli semmoinen kiire, että hyvä kun huikkasi ovelta ja kysyi tarviiko jotain. Siinä siunatussa tilassa sai tulla vaikka Saatana avustaa, kunhan joku oli apuna.

Tämä. Ei tullut kyllä siinä tilassa mieleen että oliko tähdet ja kemiat kohdallaan, kunhan joku vaan auttaa.

Vierailija
59/71 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vissiin yhtään lasta synnyttänyt jos luulee että ehtii nautiskella siinä sivussa vilteistä ja kynttilöistä ja sitten vielä vaihtaa kätilöä mielensä mukaan. Ei muuta kuin onnea matkaan, saattaa tulla vähän yllätyksenä millaista se synnyttäminen oikeasti on...

Vierailija
60/71 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noita toivelistoja lukee? Ilmeisesti kätilöt? Jos sinne todella on kirjoittanut, että toivoo ihmisläheistä kätilöä, niin kuka sen määrittää sitten, mikä on ihmisläheinen kätilö? Kukaan ei tiedä tarkkaa päivää milloin kukakin on tulossa synnyttämään, vähän vaikeaa varailla, että Mirkku menee tuonne ja Mari tuonne, onkohan Lotta tarpeeksi ihmisläheiben?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan