Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeän ulkonäköäni niin, että en uskalla elää elämääni

Vierailija
27.09.2021 |

Olen 25-vuotias nainen ja kärsinyt pahasta ulkonäköahdistuksesta viimeiset 10 vuotta. Ulos lähteminen on vaikeaa ja vaatii ainakin parin tunnin valmistautumisen. Tarkkaan mietityissä vaatteissa, kampauksessa ja meikissä koen oloni turvallisemmaksi. Kaikki alkoi koulukiusaamisesta, kun sain osakseni ulkonäön arvostelua ja pilkkaamista. Sen jälkeen en enää ole voinut olla rennosti ja luonnollisesti "oma itseni".

Häpeä ja ahdistus on myös esteenä ihmissuhteiden muodostamiselle. Minulla on tällä hetkellä vain yksi ystävä, jota tapaan harvoin. Seurustelusuhteita ei ole ollut ollenkaan. En ole kyennyt päästämään ketään niin lähelle.

Olen väsynyt ja haluan päästä tästä eroon. Mikä voisi auttaa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelma on noin paljon elämääsi rajoittava, ehkä voisit hakea ihan ammattiapua esim. terapiasta? 

Itselläni oli myös kiusaamisen peruja ulkonäköepävarmuuksia, mutta ei noin paljon, minä kyllä menin ja tein ja seurustelin yms silti vaikka osa mieltä kitisikin sitä "olen ruma, hävettää, mitähän nuo minusta ajattelee" laulua. Lopulta kun elämä meni ihan ok, opinnot suoritin, aloin pärjätä työelämässä, löysin miehen ja tein lapsia, itsestään ulkonäkö menetti kiinnostavuutensa. Tiesin, etten mikään kaunotar ole, mutta aloin olla että ihan riittävän ok koska kerran pärjäilen, joten en miettinyt juuri sitä enää.

Vierailija
2/2 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt oikein ymmärsin niin ulkonäössäsi ei ole oikeastaan mitään vikaa ja oikeissa vaatteissa ja meikeissä olet itsekin tyytyväinen siihen.

Koko ongelma on siis vain itseluottamuksen puutteessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi