Isoveljen hyödyt naiselle:
1) tyttö ei kasva "prinsessaksi", joka käytöksellään saa/luulee saavansa kaiken periksi elämässään
2) tyttö oppii kommunikoimaan miesten kanssa, suojaa ylilyönneiltä; pojille ei uskalleta puhua ollenkaan tai sitten ollaan koko kylän polkupyöriä teini-iässä
3)tyttö oppii tappelemaan/pitämään puoliansa myös vastakkaista sukupuolta kohtaan
4)ajatusmaailma avarampi, ei pelkkiä tyttöjen juttuja/leikkejä
5)turva, johon helpompi hakeutua joskus kuin vahempiinsa
6)ymmärrys "miesten maailmaan"
Kommentit (7)
Mikä isoveli-haloo täällä nyt on menossa :D
No, ihan hyviä pointteja. Ensimmäinen tosin pitää paikkansa vain jos ikäero on pieni. Muuten tytöstä kasvaa kahta kauheampi prinsessa kun sillä on sekä isä, että isoveli paapomassa pienestä asti! Niin kuin minun pikkusiskolla, josta tuli vähän prinsessa <3
Meillä taas mun isoveli oli se "prinsessa", jolle tultiin erikseen kotiin laittamaan ruokaa, kun hän oli 17-vuotias. Vanhemmat sopivat harrastuksensa ja muut menonsa sen mukaan, että veli saatiin syötettyä. Hänen ei myöskään tarvinnut siivota huonettaan tai huolehtia perusaskareista itse. Minulta odotettiin todella nuoresta alkaen omatoimisuutta.
Eivätkö nuo hyödyt toteudu myös pikkuveljen kanssa?
Isoveljet ei osannut mitään muuta kuin pudottaa itsetunnon hyvin alas. Onneksi on ollut sisko :)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 21:38"]
Isoveljet ei osannut mitään muuta kuin pudottaa itsetunnon hyvin alas. Onneksi on ollut sisko :)
[/quote]
Onneksi minulla on ollut kaksi hyvää isoveljeä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:55"]
1) tyttö ei kasva "prinsessaksi", joka käytöksellään saa/luulee saavansa kaiken periksi elämässään 2) tyttö oppii kommunikoimaan miesten kanssa, suojaa ylilyönneiltä; pojille ei uskalleta puhua ollenkaan tai sitten ollaan koko kylän polkupyöriä teini-iässä 3)tyttö oppii tappelemaan/pitämään puoliansa myös vastakkaista sukupuolta kohtaan 4)ajatusmaailma avarampi, ei pelkkiä tyttöjen juttuja/leikkejä 5)turva, johon helpompi hakeutua joskus kuin vahempiinsa 6)ymmärrys "miesten maailmaan"
[/quote]
Mikään väitteistäsi ei pidä paikkaansa.
1.) Isoveljien kanssa tyttö nimenomaan kasvaa prinsessaksi. Isoveljien jälkeen syntyneelle tytölle annetaan kaikki periksi ja he saavat kaiken minkä haluavat. Aikuisestakin naisesta näkee heti, jos hänellä on isoveli. Ne naiset ovat sitä kaikista halveksittavinta roskaporukkaa.
2.) Pikkuveljen kanssa oppii kommunikoimaan miesten kanssa aivan yhtä hyvin kuin isoveljenkin. Jos veljillä nyt ylipäätään on tässä asiassa mitään merkitystä. Mitä pahaa on olla "koko kylän polkupyörä?" Eikö seksin saaminen ole hyvä asia? Omassa teini-iässäni molemmat ääripäät, puhumattomat ja koko kylän polkupyörät olivat niitä, joilla oli isoveljiä. Ei siis pidä paikkaa tämäkään väitteesi.
3.) Molempia sukupuolia vastaan tapellaan ja pidetään puolia ihan samalla tavalla. Sisarusten sukupuolella ei ole tässä asiassa mitään merkitystä. Ja jos on nyt välttämättä oltava veli, niin pikkuveli sopii tähänkin tarkoitukseen ihan yhtä hyvin kuin isoveli.
4.) Pikkuveli täyttää tämän tarpeen isoveljeä paremmin. Isoveljet eivät leiki eivätkä muutenkaan vietä aikaa pikkusiskojen kanssa. Pikkuveli ja isosisko on parempi yhdistelmä tässä kohtaa.
5.) Isosisko on parempi vaihtoehto. Isoveljistä ei ole mitään turvaa, päinvastoin.
6.) Tässä voisi olla jotain perää. Mutta tähänkin tarkoitukseen käy pikkuveli ihan yhtä hyvin.
Ainut "hyöty" veljestä oli minulle teininä kun sai poikakaverin sen kaverista.
ei ole ollut mikään suojeleva velikulta, meillä roolit oli vähän toisinpäin