Apua! Mistä johtuu selittämätön ripulitauti raskausaikana? Pelottaa!
Mä heräsin eilen aamulla siihen, että kauhea vessahätä ja ihan ripulilla. Vatsa muutenkin outo. Sitten tuota ripulointia oli silloin tällöin pitkin päivää ja näemmä tänään taas jatkuu.
Paha olo ei ole ja ruoka kuitenkin maistuu normaalisti.
Muu perhe ei oireile mitenkään vaan tämä on yksistään minulla.
Nyt mua pelottaa aivan kauheasti, että olen saanut esim. listerian!!! Tai sen toisen minkä voi saada maaperästä. Olen esim. surutta syönyt maahan pudonneita omenoita suoraan nurmikolta yms. En muutenkaan mitenkään erityisesti ole karsinun syömisiäni. No, vakuumipakattua kalaa en ole syönyt, loimulohta ja savukalaa muuten kylläkin.
Jotenkin mä en saanut mielenrauhaa ja kävin terveyskeskuksen päivystyksessä koska tuon ripuloinnin jälkeen tuli aina supisteluja (23.vko menossa).
Se lääkäri ei sanonut muuta kuin, että kun ei ole noussut korkea kuume, niin ei ole todennäköisesti mitään vakavaa ja supistelut kun liittyvät vessassakäyntiin niin seurailen vaan. Kehoitti vaan syömään maitohappobakteereja.
Nyt mä kaipaisin teiltä rakkaat ihmiset rauhoitteluja (hysteerinen olen pienimmästäkin asiasta, vaikka jo 3. raskaus). Onko kellään muulla ollut selittämätöntä ripulointia kesken raskautta, ilman sen suurempia seurauksia?
Kommentit (7)
eli korkeaa kuumetta ja särkyä, ei siis sinänsä mitään vatsatautia. Toivotaan että on vain joku ohimenevä vatsan toimintahäiriö!
Silti vaan kun on luonteeltaa tälläinen hermoheikko niin kaikkea miettii:(
Ja mä itseasiassa tiedän yhden ihmisen joka on odotusaikana saanut listerian ja siitä johtuva ennenaikaisen synnytys joka ei päättynyt hyvin:(:( Varmaan siitäkin johtuu tämä hysterisointi.
Viikkoja mulla on vasta 9+5 ja jo useamman viikon olen ollut maha löysällä, välillä ihan totaalisesti ripuloin. Tilanne on pahentunut viimesen viikon aikana. En ole asiasta hirveesti mitään vielä miettinyt...en oo varmaan edes uskaltanut miettiä vaihtoehtoja...
Eräällä toisella palstalla aiheesta oli myös keskustelua ja siellä oli useita, joita oli ripuli vaivannut. Ehkä se on joillain tapa reagoida raskauteen? En tiedä...Itse tosin vielä välillä kärsin huonosta olosta muutenkin ja tämä mahan toimimattomuuskin vetää melko veteläksi olon. Lisäksi on ikävää, kun pitäisi joka paikassa olla aina vessa hollilla. Varsinkin, jos jotain erehtyy laittamaan suuhunsa :)
Ja siitä listeriasta. Itse olen yrittänyt järkeillä (vaikka tottakai kaikki vakavat riskit pelottavatkin), että listerian tms voi saada kuka vaan ja mistä vaan. Jos jotain ikävää tapahtuu niin sille ei voi mitään. Murehtimalla ei asiaa kannata pahentaa etukäteen. Koita hoidella mahaa muilla keinoilla (juuri niitä maitohappobakteereja, ym.) ja koita ottaa rennosti. Muuten se maha oireilee jo pelkästä stressistä ;)
Minulla joka raskaudessa ollut useamman kerran vatsa löysällä, niin nyt kolmannellakin kerralla. Välillä ihan vesiripulia muutama päivä, välillä muuten vaan löysällä, välillä nk. normaalina.
En tiedä mistä se johtuu, mutta mitään kummempaa se ei ole ollut. Esikoista odottaessa kävin paniikissa terveyskeskuksessa listeria-testissäkin, muttei mitään löytynyt. Sen jälkeen en ole niin hermonnut.
Minäkin syön kaikenlaista, vain homejuustot ja vakuumikalan olen jättänyt pois.
Mulla oli ainakin lähes koko raskauden ajan löysä vatsa ja välillä ihan ripuloin. Mulla tais johtua paljolti rautatableteista ja loppuraskaudessa hepatoosilääkkeistä.
En tiedä vieläkään, että mistä johtui. Vatsa meni jatkuvasti sekaisin ihan kaikesta mitä suuhuni laitoin. Olin syönyt kyllä kebab-annoksen ennen ripulin alkamista, mutta jos se olisi ollut ruokamyrkytys niin olisin varmaan oksennelukin. Soitin vajaan viikon ripuloinnin jälkeen itiyspolille ja kysyin, että mitä voisin tehdä ja neuvoivat hakemaan " ulostenäytepakkauksen" , jos kyseessä olis vaix salmonella. Mutta sanoivat, että tulosten valmistumiseen menee ainakin viikko. Ajattelin, että jos olo on seuraavana päivänä vielä samanlainen niin menen sitten terveyskeskukseen, mutta yllätys ei mitään ripulointia enää seuraavana päiväna ja tilanne vatsassa rauhoittui. Kait nuo vatsan sekaisinmenot vaan johtuu tästä raskaudesta. Maitohappobakteerit ainakin mulla helpotti.
Ainakin yksi tiukempi ripulitauti minulla oli raskausaikana. Pelkäsin koko odotusajan listeriaa aika lailla, meni melkein hysteeriseksi se juttu. Olen vannottanut itselleni että jos joskus olen uudelleen raskaana niin en toimisi samalla tavalla...
On kyllä tosi harvinaista saada listeriaa, joten ole rauhallinen. Vaikeata on rauhallisena pysyä, mutta tilastojen mukaan on lottovoitto väärinpäin saada odotusaikana listeria, jollei sitä nyt tosissaan hae kiellettyjen ruokien siitä pahimmasta päästä. Yksi tuttavanikin söi odotusaikana kaikkea kiellettyäkin ja hyvin meni. Miunsta ei kyllä ihan sellaisia riskejä olisi ottamaan.
Marjo