opiskelu, etätehtävät ja ystävät/tuttavat ym.
Onko kellään muulla opiskelijalla samaa ongelmaa kuin mulla? Eli olen siis opiskelija, kokopäiväinen. Lukujärjestyksen perusteella sitä ei uskoisi: ensi viikolla esim. mulla on läsnäolo-opetusta peräti 4 tuntia. Etätehtäviä sitten sitäkin enemmän. Suurin osa opiskeluista hoidetaan itsenäisesti, muutamia luentoja lukuunottamatta, ja tentit. Etätehtävät on työläitä, jos ne haluaa tehdä kunnolla, hyvin arvosanoin, ja vaikka tyytyisi läpi menoon, vaatii sekin panostusta.
Jostain syystä ihmiset ympärilläni kuvittelee, että mulla on VAPAATA, kun en ole konkreettisesti koulun penkillä istumassa. No, ei ole, jos meinaan edistyä.Vaikka selitän, että tarkoitus on tehdä tehtäviä, ajatellaan, että silti voi tulla kahville, tai pyytää mua auttamaan milloin missäkin "tarkeässä", niinkuin mun omat jutut ei niin tärkeitä olisi.Kokemuksia?
Kommentit (5)
Mikäs ongelma on sanoa ystäville: ei käy kun teen kouluhommia. Kai ne ystävät nyt kahville saa kysyä?
No älä kerro niille sun lukkaria. Äläkä vastaa puhelimeen, kun teet kouluhommia. Mene kirjastoon opiskelemaan, jos meinaavat tunkea ovelle. Ryhdistäydy.
Mulla on pari päivää viikossa opiskeluja varten ja sanon kyllä aina ihan suoraan jos jostakin on kyse, että niinä päivinä en ehdi mihinkään enkä mitään. Jos sä annat liian lungin vaikutelman. Kannattaa vaan olla suora ja valitella vaan, että voi, että harmi, auttaisin mielelläni, mutta en nyt pysty, kun on se tehtävä saatava valmiiksi. Vetoat palautuspäivämääriin tai omaan suunnitelmaasi, milloin minkäkin pitää olla missäkin kunnossa valmiina. Ei ihmiset voi tietää, mitä sun pitää tehdä ja mikä kiire on jos et itse sano. Jos joku on oven takana, niin sano, että nyt just ei sovi kun oot keskellä jotakin ja ensi kerran laita mieluummin tekstari ennen kuin tulet, kun et ehdi päiväsaikaan kahvitella... Mä tulisin hulluksi jos joku odottais mun kahvittelevan opiskelupäivinä... siinä menee sekä aika, energia, että keskittymiskyky, kun joutuu miettimään muuta kesken lukemisen/kirjoittamisen.
Suunnittele opiskeluaikataulu ainakin summittaisesti jokaiselle viikolle. Kun joku kysyy sua, niin osaat heti vastata, milloin sulle käy, milloin ei. Tällaiset ajanhallintataidot ja myös kyky sanoa ei tai ehdottaa toista ajankohtaa ovat erittäin tärkeitä taitoja akateemisessa työelämässä. Sinulla on nyt loistava tilaisuus harjoitella näitä perustaitoja
Mulla ei varmaan ollu kavereita opiskeluaikana kun en muista tuollaista. Mutta sen muistan, että etätehtävöt oli aina moninkerroin työläämpiä tehdä kuin että saman suoritemäärän olis tehnyt läsnäoloilla tunneilla. Sun pitää vasn olla jämäkkä ja sanoo että tää päivä on nyt varattu opiskeluun. Ei voi olettaa, että kaikki silti tajuaa, mutta ehkä joku sentään.