Tunnetteko ihmisiä, joiden luonne on muuttunut muutamassa vuodessa?
Aloin tuossa miettiä yhtä ihmistä, jonka olen tuntenut n. viisi vuotta. Hän oli ennen mukava, lämmin, vitsikäskin. Nykyisin aika kireä, ahdistunut, totinen. Muutos on tapahtunut n. 1,5 vuodessa ja jotenkin pahentunut koko ajan. En tunne siis ihmistä hyvin, tavataan töiden parissa ja meidän välillä ei ole mitään eikä ole ollutkaan. Eli tämä ei johdu mistään suhdekuvioista. Mietityttää vain. Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (43)
On. Äidilläni on Alzheimerin tauti.
Kaksi tuttavaa. Kummallakin oli aivosairaus. Juominenkin muuttaa luonnetta, runsas juominen nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on. Itsestäni. PTSD muuttanut rajusti. En tiedä palaudunko koskaan ennalleen.
Minullakin PTSD ja koen muuttuneeni. Tosin olen myös sillä tavalla utelias että muutun varmasti koko ajan muutenkin.
On kokemusta, toki pidemmällä ajalla muutos tapahtunut. Tosin olen miettinyt, että en ole tainnut edes tuntea koko ihmistä kunnolla, mutta on hän muuttunut. On muuttunut todella ikäväksi ihmiseksi. Luulin, että on ihan mukava ihminen, mutta sitten paljastui, että ei ole sitä. On muuttunut. Ehkä ihmisellä on jotain vaikeuksia elämässä, koska ei muuten voi muuttua niin paljon. Masennusta, kokee itsensä huonommaksi kuin muut, ei ole sinut itsensä kanssa. Monia asia voi vaikuttaa.
Alzheimer ei tässä tule kyseeseen iän vuoksi. Itsellä siis oikeastaan lievä huoli herännyt, toivottavasti aiheeton.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on. Itsestäni. PTSD muuttanut rajusti. En tiedä palaudunko koskaan ennalleen.
Mikä on PTSD?
Äläpä vedä johtopäätöksiä satunnaisista tapaamisista. Et välttämättä tunne henkilöä lainkaan. Hän voi vetäytyä tarkoituksella, kun huomaa että vahdit ja tarkkailet.
Alkoholista tai muista päihteistä tuskin on kyse tässä, mutta eihän sitä tietysti varmuudella tiedä.
ap
Yhteiskunta ei ole feikkipandemiansulkutilan jälkeen entisensä. Sulkua jatketaan nyt jollain koronapasseilla vaikka feikkipandemiaan ei kukaan sairastu. Kun ihmiset joutuu henkiseen prässiin, paljastuu ihmiset todellinen luonne. Ei sen kummempaa. Toiset jatkaa mukavina, monet vehkeilee ja muuttuu täysin pirullisiksi.
Korona kiristää hermoja, kun ei ole päässyt lomailemaankaan.
9 kk leikin sienien ja lsdn kanssa. Muutuin totaalisesti. Terv. nyk. Empaatikko
Tunnen. Itseni. Elämää rakastaneesta ja siihen intohimoisesti suhtautuneesta ihmisestä on kielteisten kokemusten siivittämä kuoriutunut lähes koko ihmiskuntaa syvästi vihaava ihminen. Hyvin syvästi vihaava.
En siis vahdi enkä tarkkaile. Oltiin vain jokin aika sitten tekemisissä toistemme kanssa ja tulin siinä yhteydessä tätä muutosta taas ajatelleeksi.
ap
Kusipäät muuttuvat aina ja enemmän. Kuuluu Tampereelle asti, mutta ei kuule itse.
Kyllä. Minä. Toinen vanhempani kuoli, toinen on sairastunut vakavasti. Korona vaikeuttaa vakavan sairauden vuoksi koko elämää. Huolehdin kaikesta ja kaikista ja yritän samalla käydä töissä ja opiskella. Elämä on pelkkää selviytymistä. Ilo ja huumorintajuni on kadonnut tyystin. Liian monta vuotta ja liikaa raskaita asioita kerralla.
Voit rauhassa ihmetellä. En elämästäni sinulle kerro tai siitä valita. Vain hyvät ystäväni tietävät tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on PTSD?
Traumaperäinen stressireaktio.
Tunnen, itseni. Työstressi ja ongelmat perhepiirissä ovat vaikuttaneet kuvatulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kusipäät muuttuvat aina ja enemmän. Kuuluu Tampereelle asti, mutta ei kuule itse.
Kusipäät ei nimenomaan muutu! Tuomitseva ihminen lopettaa ajattelun, silloin ei mitään muutosta tapahdu.
En tiedä omalla kohdallani, onko kyse luonteen muutoksesta vai yksinkertaisesti ain siitä, että olen kyllästynyt kuuntelemaan kaikkien muiden huolia ja murheita. Olen siis muuttunut siten, että aiemmin olin aina valmis kuuntelemaan, rohkaisemaan ja auttamaan, mutta en enää. Ei vain kiinnosta leikkiä terapeuttia ihmisille, joiden pitäisi hakeutua ammattiavun piiriin tai ainakin tehdä yrittää ratkaista omat ongelmansa. Niin, ehkä musta on vain tullut kyyninen.