Kun lääkäri määrää
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:24"]"Lääkäri käski ottaa kuusi buranaa ja kahdeksan panacodia päivässä. En ottanut kun vähemmälläkin selvisi." Ohhoh, yleensä (ei aina) kipulääkkeissä on ohjeena "tarvittaessa" ja annos minimistä maksimiin. Oliko se varmasti lääkäri? T.farmaseutti
[/quote] Oli ihan minut leikannut kirurgi :D
52, noilla lääkemäärillä olisi hengenlähtö lähellä... Teit oikean päätöksen. :)
Raskaana ollessa on vaikea totella lääkäriä kun monet jutut määrätään varmuuden vuoksi. Tunnollisen työssäpuurtajan on hankala olla saikulla jonkun suht normaalin asian takia joka todennäköisesti ei johda mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:05"]
Ihania tällaiset potilaat, jotka käyvät usein valittamassa vaivojaan ja sitten näen paljon vaivaa diagnoosin selvittämiseksi, mutta potilas ei syö lääkkeitä, koska "lääkärit ei tiedä mitään". Vaiva pitäisi poistaa ilmeisesti jollain taikatempulla, koska "lääkefirmojen myrkkyjä en syö!". Kyllä minä kuuntelen potilaan omaa diagnoosiehdotusta, mutta kun usein se on ihan päin honkia ja vaaditaan tiettyä lääkettä, kun "kaverillakin auttoi". Ei lääkärille tulla shoppailemaan kivoja hoitoja ja lääkkeitä vaan kuuntelemaan asiantuntijan mielipide. On vain äärimmäisen tyhmää olla kuuntelematta monta vuotta opiskellutta asiantuntijaa ja jättää lääkkeet syömättä vain oman jääräpäisyytensä takia.
[/quote]
Mielipiteesi olisi vaikuttavampi, jos se sisältäisi jonkin kannanoton 16:n viestiin. Lääkäri tekee hölmöläisen vaikutelman samaistaessaan kaverin lääkkeet haluavat toiveajattelijat ihmiseen, joka todellakin on perehtynyt krooniseen sairauteensa ja osaa perustella kysyttäessä. Moni kroonikko ei olisi hengissä, jos olisi aina kiltisti tehnyt mitä on käsketty. Yleensä heidän viestinsä on aina sama: pitää taistella, yksi lääkäri kymmenestä osaa kuunnella.
Siinä kyllä olette oikeassa, että on kummallista, miten moni tosiaan haluaa sitä mitä kaverikin. Vähänkö hämmästyin, kun sivulauseesta ymmärsin isäni syövän asperiinia päivittäin ilman, että lääkäri edes tietää. Olen pitänyt häntä älykkäänä ihmisenä, mutta mitenkään ei mennyt perille, että jos kaveri on ollut vuosia raitis ja pallolaajennukset on tehty ja verkot laitettu verehen, hänen tilanteensa saattaa olla pikkuisen eri kuin sinun, joka tissuttelet päivittäin eikä sydänoireita ole mutta mahaoireita on ollut vuosia. Ihme kyllä isäni suostui lopettamaan itselääkintänsä sillä kertaa niihin haukkuihin. Mitään oivallusta ei kuitenkaan näkynyt heräävän.
[/quote]
?
En ymmärrä?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:35"]
52, noilla lääkemäärillä olisi hengenlähtö lähellä... Teit oikean päätöksen. :)
[/quote]
Miten niin? Kuusi 400mg buranaa on 2400mg mikä on sallitun rajoissa ja vastaa kolmea 800mg buranaa päivässä. Käsittääkseni yös 8kpl panacodeja on ihan normaaliannostelun rajoissa, ylärajoilla tosin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:56"] Miksi hakeudutte lääkäriin jos ette noudata ohjeita ja osaatte näemmä itsekin hoitaa itsenne? [/quote] Työnantaja tarvitsee lääkärintodistuksen. En todellakaan ala syömään antibioottia flunssaan. [/quote]Ja sairaslomalle on tietenkin jäätävä virusflunssassa joka on niin lievä ettet halua lääkkeitäkään?
[/quote]
Virusflunssassa on ihan turha syödä antibioottia. Lääkitys on oireenmukainen eli särkylääkettä, kuumetta alentavaa ja mahdollisesti limaa irrottavaa. kaikkia niitä saa apteekista ilman reseptiä, mutta tärkein apu flunssassa on lepo. Siihen se loma tarvitaan ja sillä flunssa paranee, ei antibiootilla.
En tehnyt. Statiiniresepti jäi lunastamatta. Berberiiniä ja raakakaakaota tilalle.
M41
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:33"]
Ihania tällaiset potilaat, jotka käyvät usein valittamassa vaivojaan ja sitten näen paljon vaivaa diagnoosin selvittämiseksi, mutta potilas ei syö lääkkeitä, koska "lääkärit ei tiedä mitään". Vaiva pitäisi poistaa ilmeisesti jollain taikatempulla, koska "lääkefirmojen myrkkyjä en syö!". Kyllä minä kuuntelen potilaan omaa diagnoosiehdotusta, mutta kun usein se on ihan päin honkia ja vaaditaan tiettyä lääkettä, kun "kaverillakin auttoi". Ei lääkärille tulla shoppailemaan kivoja hoitoja ja lääkkeitä vaan kuuntelemaan asiantuntijan mielipide. On vain äärimmäisen tyhmää olla kuuntelematta monta vuotta opiskellutta asiantuntijaa ja jättää lääkkeet syömättä vain oman jääräpäisyytensä takia.
[/quote]
Kuule, kun ne "monta vuotta opiskelleet asiantuntijatkin" voivat olla väärässä ja usein ovatkin. Sain esimerkiksi lääkäriltä diagnoosiksi hyperventilaation ja luulosairauden. Onneksi en uskonut, kyseessä oli keuhkoveritulppa.
Kuunnelkaa potilaitanne, älkääkä olko niin ylimielisiä ja tehkö päätöksiä esim. ulkoisen habituksen perusteella.
[/quote]
Mun siskolla oli stressiperäinen vatsakatarri. Se tappoi 7 kuukaudessa, tosin mahasyöväksi siinä vaiheessa diagnosoituna. Lääkäri ei suostunut kuuntekemaan potilasta, koska hän tiesi tutkimatta, mistä oli kyse.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:35"]52, noilla lääkemäärillä olisi hengenlähtö lähellä... Teit oikean päätöksen. :)
[/quote] Taitaa olla aika maksimimäärät, mutta kyllä varmaan menisi pää vähän sekaisin jos vetäisi tuollaisen satsin panacodia päivässsä!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Mielipiteesi olisi vaikuttavampi, jos se sisältäisi jonkin kannanoton 16:n viestiin. Lääkäri tekee hölmöläisen vaikutelman samaistaessaan kaverin lääkkeet haluavat toiveajattelijat ihmiseen, joka todellakin on perehtynyt krooniseen sairauteensa ja osaa perustella kysyttäessä. Moni kroonikko ei olisi hengissä, jos olisi aina kiltisti tehnyt mitä on käsketty. Yleensä heidän viestinsä on aina sama: pitää taistella, yksi lääkäri kymmenestä osaa kuunnella.
Siinä kyllä olette oikeassa, että on kummallista, miten moni tosiaan haluaa sitä mitä kaverikin. Vähänkö hämmästyin, kun sivulauseesta ymmärsin isäni syövän asperiinia päivittäin ilman, että lääkäri edes tietää. Olen pitänyt häntä älykkäänä ihmisenä, mutta mitenkään ei mennyt perille, että jos kaveri on ollut vuosia raitis ja pallolaajennukset on tehty ja verkot laitettu verehen, hänen tilanteensa saattaa olla pikkuisen eri kuin sinun, joka tissuttelet päivittäin eikä sydänoireita ole mutta mahaoireita on ollut vuosia. Ihme kyllä isäni suostui lopettamaan itselääkintänsä sillä kertaa niihin haukkuihin. Mitään oivallusta ei kuitenkaan näkynyt heräävän.
[/quote]
?
En ymmärrä?
[/quote]
No suunnilleen sama suomeksi: oman kantansa puolustaminen on pitkän päälle tehokkaampaa, jos kykenee myös vastaamaan kritiikkiin! Vastaamisen sijaan pilataan ammattikunnan arvostusta osoittamalla, että lääkärit oikeasti ovat pikkumaisia ja ylimielisiä moukkia, eivätkä vain vaikuta siltä. Jatkuvasti ihmiset kiukuttelevat lääkäreistä, jotka eivät ymmärrä asiantuntijuusargumentin onttoutta silloin, jos eivät itse viitsi kuunnella kroonikkopotilasta, joka on vuosien aikana kehittänyt asiantuntijuutta oman vaivansa suhteen. Tässäkään keskustelussa ei kuitenkaan tämä viesti näytä menevän perille ollenkaan.
Hölmöjen potilaiden ivaaminen vastauksena asiansa tuntevien kroonikoiden moitteeseen osoittaa typeryyttä ja huonoa makua. Vaikka ihmiset jumaloisivat lääkäriä, se vain vähentäisi heidän kykyään kommunikoida tarpeistaan ja pahentaisi pettymystä ristiriitatilanteessa. Moni ongelma johtuu nimenomaan lääkärikunnan tosiasiallisesta yliarvostuksesta, ja niin johtuu myös lääkäreiden yletön turhautuminen. Järkevämpää olisi pyrkiä kehittämään neuvottelutaitoja ja selvittää nopeasti, tietääkö potilas mistä puhuu ja millä tasolla hän kykenee vastaperusteluja ymmärtämään. Jos tämä ei miellytä, olisi pitänyt opiskella koneinsinööriksi mieluummin.
Paineiden purkamiseen saisi riittää potilaista kiukuttelu omalla porukalla. Jos halutaan moittia potilasmateriaalia päin naamaa, se olisi syytä tehdä perustelevammin ja jättää tyhmyydestä ivaaminen vähemmälle. Tyhmiäkin pitää hoitaa, ja se olisi helpompaa, jos edes mietittäisiin, onko potilaalla ollut huonoja kokemuksia lääkäreistä ja kyseltäisiin, onko kiukun takana jotain korjaamatonta vaivaa, joka tekee elämän hankalaksi. Harva nyt on hankala aasi ilman mitään aihetta.
Kannattaa aina käydä monella lääkärillä näyttämässä vaivansa. Voihan lääkäri erehtyä ja sen olenkin monesti huomannutkin tapahtuneen. Turhia lääkkeitä kun ei kannata syödä
Mitenhän fibromyalgiaa sairastavat? Miten lääkärit mahtavat heitä ymmärtää? Liekö mitenkään?
[/quote]
Kuule, kun ne "monta vuotta opiskelleet asiantuntijatkin" voivat olla väärässä ja usein ovatkin. Sain esimerkiksi lääkäriltä diagnoosiksi hyperventilaation ja luulosairauden. Onneksi en uskonut, kyseessä oli keuhkoveritulppa.
Kuunnelkaa potilaitanne, älkääkä olko niin ylimielisiä ja tehkö päätöksiä esim. ulkoisen habituksen perusteella.
Silloin kun olin liikuntakiellossa, niin enpä noudattanut. Aina kun mahdollista niin pakkoliikuntaa, sairaalassakin.
Muuten kyllä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:15"]
Ei lääkärille tulla shoppailemaan kivoja hoitoja ja lääkkeitä vaan kuuntelemaan asiantuntijan mielipide.
[/quote]
Tämän takia minä en saanut uusittua reseptiä lääkkeelle jota olen käyttänyt kauan unettomuuteeni (väsyttävä allergialääke). Olin niinkin nenäkäs että kerroin mitä lääkettä tarvitsen, ja lääkäri sanoi että minä en päätä mitä lääkettä minulle määrätään, ja määräsi vahvoja psyykelääkkeitä (ketipinor). Nyt ollaan sitten ilman lääkkeitä, sillä noita minulle määrättyjä en ala syömään.
[/quote]
Ketipinoria kyllä käytetään ihan yleisesti nukahtamislääkkeenä. Oliko sinulla joku hyvä perustelu, miksi olisit halunnut juuri tietyn lääkkeen ja miksi et halua syödä lääkärin määräämää? Vai onko syy vain yksinkertaisesti se, että luulet tietäväsi paremmin ja olet niin jäärä, ettet kiusallisikaam syö lääkärin määräämää?
[/quote]
Minä ainakin haluan tietyn lääkkeen siksi, että minulla on valtavasti lääkeaineallergioita. En todellakaan halua testata uusia lääkkeitä, jos vanhoissa ei ole mitään vikaa. Hirveän usein lääkärit määräävät potilaalle lääkettä, jolle hän on allerginen. Pitäisikö kiltisti vain ottaa resepti vastaan vai saanko sanoa, että lääke ei minulle käy (enhän toki halua loukata lääkärin egoa)?
Tähän asti aina hyvin tarkasti. Viimeksi käydessäni sitten törmäsin pahasti lääkärin kanssa, enkä ole noudattanut ohjeita. Säästän rahaa, jotta pääsen yksityiselle. Kun itse on vuoden kärsinyt ja arponut lääkäriin lähtöä, niin en todellakaan halua, että viidessä minuutissa päätetään mistä on kysymys ja sen jälkeen potilaan mielipide ohitetaan täysin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:31"]
Mitenhän fibromyalgiaa sairastavat? Miten lääkärit mahtavat heitä ymmärtää? Liekö mitenkään?
[/quote
Lääkärit pitävät sitä 'korvien 'välissä' olevana. Vakuutuslääkärit laittavat heti syrjään hakemukset, missä joku ''algia' mainitaan.
Ihan lääkärin kertomaa tämä.
On se minullakin, mutta koetetaan pärjätä!
"Lääkäri käski ottaa kuusi buranaa ja kahdeksan panacodia päivässä. En ottanut kun vähemmälläkin selvisi." Ohhoh, yleensä (ei aina) kipulääkkeissä on ohjeena "tarvittaessa" ja annos minimistä maksimiin. Oliko se varmasti lääkäri? T.farmaseutti