Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun lääkäri määrää

Vierailija
15.11.2014 |

niin teetkö juuri niin?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:56"]

Miksi hakeudutte lääkäriin jos ette noudata ohjeita ja osaatte näemmä itsekin hoitaa itsenne?

[/quote]

Työnantaja tarvitsee lääkärintodistuksen. En todellakaan ala syömään antibioottia flunssaan.
[/quote]Ja sairaslomalle on tietenkin jäätävä virusflunssassa joka on niin lievä ettet halua lääkkeitäkään?

Vierailija
22/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:05"]

Ihania tällaiset potilaat, jotka käyvät usein valittamassa vaivojaan ja sitten näen paljon vaivaa diagnoosin selvittämiseksi, mutta potilas ei syö lääkkeitä, koska "lääkärit ei tiedä mitään". Vaiva pitäisi poistaa ilmeisesti jollain taikatempulla, koska "lääkefirmojen myrkkyjä en syö!". Kyllä minä kuuntelen potilaan omaa diagnoosiehdotusta, mutta kun usein se on ihan päin honkia ja vaaditaan tiettyä lääkettä, kun "kaverillakin auttoi". Ei lääkärille tulla shoppailemaan kivoja hoitoja ja lääkkeitä vaan kuuntelemaan asiantuntijan mielipide. On vain äärimmäisen tyhmää olla kuuntelematta monta vuotta opiskellutta asiantuntijaa ja jättää lääkkeet syömättä vain oman jääräpäisyytensä takia. 

[/quote]

Tuo "kaverillakin auttoi" on aika hyvä pointti, koska lääkärit käyttävät sitä itsekin! Määräävät jotain tavallista, koska se on joillain muillakin auttanut. Vaikka potilas kuinka sanoisi, että sitä on kokeiltu ja siitä tulee hirveät sivuvaikutukset ja ei halua millään sitä lääkettä, lääkäri ei usko, vaan kirjoittaa sitä samaa lääkettä uudelleen ja ihmettelee sitten, kun potilas ei noudata ohjeita. 

Ihanteellinen tilanne olisi se, että sekä potilas että lääkäri kuuntelisivat ja yrittäisivät ymmärtää toisiaan, mutta jos jompi kumpi tai kumpikaan ei sitä tee, ei ihme, ettei lääkärikäynnistä ole vastaavaa hyötyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:05"]

Ei lääkärille tulla shoppailemaan kivoja hoitoja ja lääkkeitä vaan kuuntelemaan asiantuntijan mielipide.

[/quote]

Tämän takia minä en saanut uusittua reseptiä lääkkeelle jota olen käyttänyt kauan unettomuuteeni (väsyttävä allergialääke). Olin niinkin nenäkäs että kerroin mitä lääkettä tarvitsen, ja lääkäri sanoi että minä en päätä mitä lääkettä minulle määrätään, ja määräsi vahvoja psyykelääkkeitä (ketipinor). Nyt ollaan sitten ilman lääkkeitä, sillä noita minulle määrättyjä en ala syömään.
[/quote]

Sama on käynyt joskus minulle. Kysyn sitten lääkäriltä onko herralla ollut lihassairaus 20 vuotta, kun luulee tietävänsä hoitavaa neurologiani paremmin minulle soveltuvan lääkityksen. Ja huom pyysin vain kuukauden reseptin, että riittää seuraavaan neurologin käyntiin ja kerroin koska sovittu kontrolli on ja kuinka lääkärini oli unohtanut uusia reseptini. Enkä viitsinyt häiritä omaa neuroani yliopistolla tai illalla kotona niin pienen asian takia. Sain sitten lääkkeeni ja vihaisen mulkauksen. -16

Vierailija
24/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:15"]

Ei lääkärille tulla shoppailemaan kivoja hoitoja ja lääkkeitä vaan kuuntelemaan asiantuntijan mielipide.

[/quote]

Tämän takia minä en saanut uusittua reseptiä lääkkeelle jota olen käyttänyt kauan unettomuuteeni (väsyttävä allergialääke). Olin niinkin nenäkäs että kerroin mitä lääkettä tarvitsen, ja lääkäri sanoi että minä en päätä mitä lääkettä minulle määrätään, ja määräsi vahvoja psyykelääkkeitä (ketipinor). Nyt ollaan sitten ilman lääkkeitä, sillä noita minulle määrättyjä en ala syömään.

[/quote]

Ketipinoria kyllä käytetään ihan yleisesti nukahtamislääkkeenä. Oliko sinulla joku hyvä perustelu, miksi olisit halunnut juuri tietyn lääkkeen ja miksi et halua syödä lääkärin määräämää? Vai onko syy vain yksinkertaisesti se, että luulet tietäväsi paremmin ja olet niin jäärä, ettet kiusallisikaam syö lääkärin määräämää?

[/quote]

Olen joskus syönyt ketipinoria (ja myös useita muita erilaisia uni- ja nukahtamislääkkeitä) unettomuuteeni, eikä se sopinut minulle. Olin aivan tokkurassa päivät ja olo oli aivan hirvittävä. Kyseisellä allergialääkkeellä taas ei juuri sivuvaikutuksia ole, herään pirteänä ja lääke väsyttää hyvin luonnollisen tuntuisesti. Lisäksi olen käyttänyt sitä tarpeen mukaan jo muutaman vuoden.

Mutta ilmeisesti minä vain luulen lääkkeen sopivan minulle, kyllähän tohtori tietysti tietää paremmin.

Vierailija
25/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania tällaiset potilaat, jotka käyvät usein valittamassa vaivojaan ja sitten näen paljon vaivaa diagnoosin selvittämiseksi, mutta potilas ei syö lääkkeitä, koska "lääkärit ei tiedä mitään". Vaiva pitäisi poistaa ilmeisesti jollain taikatempulla, koska "lääkefirmojen myrkkyjä en syö!". Kyllä minä kuuntelen potilaan omaa diagnoosiehdotusta, mutta kun usein se on ihan päin honkia ja vaaditaan tiettyä lääkettä, kun "kaverillakin auttoi". Ei lääkärille tulla shoppailemaan kivoja hoitoja ja lääkkeitä vaan kuuntelemaan asiantuntijan mielipide. On vain äärimmäisen tyhmää olla kuuntelematta monta vuotta opiskellutta asiantuntijaa ja jättää lääkkeet syömättä vain oman jääräpäisyytensä takia. 

[/quote]

Mielipiteesi olisi vaikuttavampi, jos se sisältäisi jonkin kannanoton 16:n viestiin. Lääkäri tekee hölmöläisen vaikutelman samaistaessaan kaverin lääkkeet haluavat toiveajattelijat ihmiseen, joka todellakin on perehtynyt krooniseen sairauteensa ja osaa perustella kysyttäessä. Moni kroonikko ei olisi hengissä, jos olisi aina kiltisti tehnyt mitä on käsketty. Yleensä heidän viestinsä on aina sama: pitää taistella, yksi lääkäri kymmenestä osaa kuunnella.

Siinä kyllä olette oikeassa, että on kummallista, miten moni tosiaan haluaa sitä mitä kaverikin. Vähänkö hämmästyin, kun sivulauseesta ymmärsin isäni syövän asperiinia päivittäin ilman, että lääkäri edes tietää. Olen pitänyt häntä älykkäänä ihmisenä, mutta mitenkään ei mennyt perille, että jos kaveri on ollut vuosia raitis ja pallolaajennukset on tehty ja verkot laitettu verehen, hänen tilanteensa saattaa olla pikkuisen eri kuin sinun, joka tissuttelet päivittäin eikä sydänoireita ole mutta mahaoireita on ollut vuosia. Ihme kyllä isäni suostui lopettamaan itselääkintänsä sillä kertaa niihin haukkuihin. Mitään oivallusta ei kuitenkaan näkynyt heräävän.

Vierailija
26/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:56"] Miksi hakeudutte lääkäriin jos ette noudata ohjeita ja osaatte näemmä itsekin hoitaa itsenne? [/quote] Työnantaja tarvitsee lääkärintodistuksen. En todellakaan ala syömään antibioottia flunssaan. [/quote]Ja sairaslomalle on tietenkin jäätävä virusflunssassa joka on niin lievä ettet halua lääkkeitäkään?

[/quote]

Voihan sitä ottaa jotain muuta lääkettä, mitä lääkäri keksii määrätä, mutta antibiootin ottaminen tuossa tilanteessa on täysin turhaa ja jopa haitallista. 

Vierailija
27/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:30"]En tee. [/quote] Ja tämäkös se juuri vituttaa. Tarviiko sinne vastaanotolle sitten tulla?? Lääkäri näkee vaivaa määrätäkseen sopivan lääkkeen/lääkeyhdistelmän...aivan vitun turhaan. Kyllä turhauttaa, suurin osa lääkäreistä kuitenkin haluaa potilaan parasta. Terveisin, turhaan työhön tympääntynyt ps. osa lääkkeistä on oirelääkkeitä kun taas osa vaikuttaa ennusteeseen..kannattaa miettiä kahdesti ennen kuin jättää jälkimmäisiä käyttämättä

[/quote]

No jos lääkäri vaikka määrää odottamaan kuusi kuukautta ja sen jälkeen katsotaan miten vointi on muuttunut, en välttämättä tee niin. Saattaa olla, että jo 2-3kk:n kuluttua väsyn tilanteeseen ja käyn siltikin uudelleen, vaikka toisella lääkärillä. Silloinhan en tee kuten "lääkäri määrää".

On heilläkin myös huonpja päiviä ja ajatuksia, joille voi olla vaihtoehto. En pidä minkään lääkärin sanaa absoluuttisena totuutena ja se on pelastanut myös henkeni. MIksi tulkitsit, että kyse on määrätyn lääkityksen hylkäämisestä?!

Vierailija
29/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:47"]En. Esim antibiootit jätän syömättä keuhkoputkentulehdukseen jne.
[/quote] miksi jätät syömättä?
[/quote]
Koska ne on useimmiten virustauteja joihin antibiootti ei auta. Menee ohi ilmankin. En turhan takia halua kärsiä parin viikon mahakivuista kuurin jälkeen.

Vierailija
30/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:56"]

Miksi hakeudutte lääkäriin jos ette noudata ohjeita ja osaatte näemmä itsekin hoitaa itsenne?

[/quote]

Työnantaja tarvitsee lääkärintodistuksen. En todellakaan ala syömään antibioottia flunssaan.
[/quote]Ja sairaslomalle on tietenkin jäätävä virusflunssassa joka on niin lievä ettet halua lääkkeitäkään?
[/quote]
Ei ne antibiootit kuule auta siihen virusflunssaan vaikka se olis pahempikin!

Vierailija
31/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse myös itsekseni ihmetellyt potilaita, jotka jättävät annetut ohjeet noudattamatta, mutta jaksavat silti kontrollista toiseen tulla vaivoistaan valittamaan. Jos on kyse elämänlaatuun vaikuttavista sairauksista, olen miettinyt, että alkaisin näiltä kontrollit lopettamaan. Syöpäpotilailta tms en tietystikään, heitä hoidan totta kai.

Vierailija
32/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:43"]

Olen itse myös itsekseni ihmetellyt potilaita, jotka jättävät annetut ohjeet noudattamatta, mutta jaksavat silti kontrollista toiseen tulla vaivoistaan valittamaan. Jos on kyse elämänlaatuun vaikuttavista sairauksista, olen miettinyt, että alkaisin näiltä kontrollit lopettamaan. Syöpäpotilailta tms en tietystikään, heitä hoidan totta kai.

[/quote]

Mikähn erikoisalasi on? Ilmeisesti olet sekä yleislääketieteen erikoislääkäri, onkologi, reumatologi että ortopedi :D

Vierailija
33/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan harvinaista sairautta (diagnooseja Suomessa vähän yli kymmenen). Lisäksi minulla on muutama aika tavallinen pitkäaikaissairaus (mm. Astma). Osalle lääkäreistä on todella hankalaa yrittää ymmärtää kokonaisuutta, jos muuttaa/vaihtaa yhden lääkkeen koko paletti menee pahimmillaan sekaisin. Käyttäydyn aina itse asiallisesti mutta aika usein olen joutunut sanomaan lääkärille, että harvinaisensairauden sairastaja on itse sairautensa paras asiantuntija. Jos et pysty ymmärtämään tätä voit toki soittaa erikoislääkärilleni professori sille ja tälle. Tässä vaiheessa keskustelua päästään yleensä järkevään lopputulokseen.

Vierailija
34/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä psykiatrikin.

Vierailija
35/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) harrastan =sairastan
Aikamoista harrastamista tämä sairastaminen kyllä välillä on. Tietoa saa hakea kansainvälisistä tutkimuksista yms.

Vierailija
36/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:26"]

[/quote]

Mielipiteesi olisi vaikuttavampi, jos se sisältäisi jonkin kannanoton 16:n viestiin. Lääkäri tekee hölmöläisen vaikutelman samaistaessaan kaverin lääkkeet haluavat toiveajattelijat ihmiseen, joka todellakin on perehtynyt krooniseen sairauteensa ja osaa perustella kysyttäessä. Moni kroonikko ei olisi hengissä, jos olisi aina kiltisti tehnyt mitä on käsketty. Yleensä heidän viestinsä on aina sama: pitää taistella, yksi lääkäri kymmenestä osaa kuunnella.

Siinä kyllä olette oikeassa, että on kummallista, miten moni tosiaan haluaa sitä mitä kaverikin. Vähänkö hämmästyin, kun sivulauseesta ymmärsin isäni syövän asperiinia päivittäin ilman, että lääkäri edes tietää. Olen pitänyt häntä älykkäänä ihmisenä, mutta mitenkään ei mennyt perille, että jos kaveri on ollut vuosia raitis ja pallolaajennukset on tehty ja verkot laitettu verehen, hänen tilanteensa saattaa olla pikkuisen eri kuin sinun, joka tissuttelet päivittäin eikä sydänoireita ole mutta mahaoireita on ollut vuosia. Ihme kyllä isäni suostui lopettamaan itselääkintänsä sillä kertaa niihin haukkuihin. Mitään oivallusta ei kuitenkaan näkynyt heräävän.

[/quote]

No pieni määrä aspiriinia päivittäin on ihan fiksua, jos on ollut itsellä tai sitten suvussa veritulppia ja muitakin riskitekijöitä. Kirjoitinkin, että kuuntelen aina myös potilaan diagnoosiehdotuksen ja kyllähän joskus siitä on apuakin. Selvästi enemmistö näistä ehdotuksista on juuri sellaisia, että epäillään jotain sairautta, joka on ollut paljon puheenaiheena mediassa ja ollaan varmoja, että itsellä on juuri se. Esim. nykyään kilpparin vajaatoiminta on sellainen, että sitä syytetään joka vaivasta. Onhan ne arvot hyvä tarkistaa, mutta välillä tuntuu, ettei millään voida uskoa, että se lihavuus johtuu siitä, että yksinkertaisesti syödään liikaa ja liikutaan liian vähän. Sama juttu adhd kanssa, aina pitäisi saada lapselle se diagnoosi, vaikka ongelma olisi vain kasvatuksessa.

Vierailija
37/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:47"]:) harrastan =sairastan
Aikamoista harrastamista tämä sairastaminen kyllä välillä on. Tietoa saa hakea kansainvälisistä tutkimuksista yms.
[/quote]

Taidat olla minun "kipusisko":) Itsekin joudun lukemaan jatkuvasti tutkimuksia ja farmakologiaa sekä fysiologiaa. Pakko ymmärtää johtuuko jokin oire monien lääkitysten yhteisvaikutuksesta vai onko oire merkki jostakin uudesta ongelmasta. Ja onko joillakin lääkkeillä mahdollisesti suotuisia yhteisvaikutuksia, joita käyttämällä voidaan vähentää kokonaislääkitystä. Kai tämä harrastuksesta käy.-16

Vierailija
38/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet eri mieltä lääkärin määräämästä lääkkeestä, sano se jo vastaanotolla! Syömättömät lääkkeet aiheuttavat sekaannuksia ja pitkäaikaissairauksissa myös vaaratilanteita kun luullaan että potilas syö jotain lääkelistan lääkettä vaikkei syökään. Toisaalta joskus tuntuu että hmiset olisivat paljon sairaampia jos aina söisivät kiltisti kaikki lääkäreiden määräämät lääkkeet :). Pitkä hoitosuhde auttaa tässä, enemmän ongelmia tulee satunnaiskävijöiden kanssa kun eivät uskalla ääneen sanoa olevansa eri mieltä lääkärin kanssa.

Vierailija
39/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En: Sen sijaan sijoitan omaisuuteni eettisiin luontaistuotteisiin ja odotan monisairaana, koska maksani poksahtaa. Ja tietenkin kirjoitan tänne joka päivä lääke/lääkärikielteisen aloituksen.

Vierailija
40/63 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri käski ottaa kuusi buranaa ja kahdeksan panacodia päivässä. En ottanut kun vähemmälläkin selvisi.